Sjukgymnast i Australien - Forum

2011-05-13 16:27   Julia
Jag är intresserad av att läsa sjukgymnastprogrammet här i Sverige och senare flytta till australien och arbeta där. Jag har googlat lite på detta och endast hittat en artikel om en svensk kvinna som gjorde just detta och inte kunde arbeta som sjukgymnast när hon väl kom till australien för att det enligt henne skulle innebära "en enormt dyr, komplicerad och lång examensprocess." Vad menar hon? Och hur mycket kostar det? Jag undrar även om jag kan börja min utbildning i Sverige för att sedan avsluta den i Australien, dvs göra de sista två eller den sista terminen där. Mvh Julia Appel

RE: Sjukgymnast i Australien
2011-05-23 14:02   Susanne

Olika länder har olika krav och då kan man behöva komplettera, göra något prov eller kanske gå hela utbildningen i det land man vill jobba i, om man vill jobba som sjukgymnast utomlands. Hur mycket det kostar att läsa till behörighet i australien vet jag inte, men för att ta reda på det kan du söka upp skolor som har utbildning till sjukgymnast där och fråga om hur det går till att bli behörig att arbeta som det med utländsk utbildning. Det kan finnas någon informationssida för personer från andra länder som vill flytta till australien också, där det kan gå att fråga din fråga till någon som vet.

Det går att läsa en del av sin utbildning utomlands. Man kan läsa en termin utomlands, göra praktik eller skriva examensuppsats utomlands. Vilka länder som man kan göra det på sjukgymnastutbildningen, beror på vilka skolor som lärosätet har avtal med.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀