Rumänien, cluj napoca och targu mures - Forum

2010-12-10 23:06   Nasir

hej alla ihop
jag vill plugga till läkare i Rumänien.
jag vet inte hur ska man dit? många ser att lita inte på agenter eller på hemsidor för att dem lurar på pengar. vissa säger det blir svårt att man söker själv för att man är inte säkert få plats.

snälla säg bara hur ska söka dit utan på lurad eller missa ett år onödig
tack hjälp mig
mvh

nasir_watanyar@hotmail.com


RE: Rumänien, cluj napoca och targu mures
2011-01-19 14:48   Oblique

Hej,

Jag ser det såhär:

Utbildningen på 6 år kommer att kosta c:a 300 000kr, lägg där till levnadsomkostnaderna.
Det finns agenturer som tar ut knappt 4000kr (medinro), och dessa ger tillbaka handpenningen på 2500kr om du inte kommer in. Du minimerar risken för eventuella trubbel, och jag tycker att 4000kr då inte är något att ens diskutera trots risken att du "skänker" dessa pengar eller blir "lurad".


RE: Rumänien, cluj napoca och targu mures
2011-01-20 16:00   NELLI

hej,

min bror har pluggat i cluj napoca i 3-4 år nu och han och en polare sökte via pluggamedicin. se. killen som har företaget pluggar själv på unversitet och han lurade mer eller mindre ungdomarna. samma sak som han tar betalt för kan du göra på egen hand, utan att gå via dom här "rektryetingsföretagen". för dom tar betalt för en tjänst som faktiskt är skitlätt att göra själv.

vänd dig istället till folk som har eller fortfarande pluggat i cluj napoca, så får du hjälp av dom gratis. för som sagt, är det sjukt onödigt att betala för saker du lätt kan hitta på internet själv.

de lovar dig att göra saker, som de aldrig gör.

mvh


RE: Rumänien, cluj napoca och targu mures
2011-01-21 11:39   Oblique

Förvisso, men då behöver man som du säger en person som kan hjälpa till. Jag försöker ta reda på vad läkarundersökningen skall innehålla, blanketter, översättning osv. Och det är bara en liten del som har blivit ett mindre projekt.

Men om någon känner sig manad att hjälpa till så är det bara att höra av sig.


RE: Rumänien, cluj napoca och targu mures
2011-01-28 21:57   sa

Hej!

Jag har 4 års erfarenhet av Cluj och rekommenderar starkt att inte söka via någon agentur,, Plugga medicin drivs av i mitt tycke tjuvar som tar dina pengar och i praktiken inte gör ett skit du inte kan göra på 5 min. Allt annat som finns som på något sätt har något med agentur att göra ska ni fullständigt undvika. Åk hellre ner själva se staden och deras universitet som enkelt kan skrämma slag på människor, därefter tar ni ett beslut och gör det ni känner för. Ska tilläggas att PLUGGA MEDICIN har satt en hel del människor i trubbel.

Tack och hej


RE: Rumänien, cluj napoca och targu mures
2011-02-02 08:13   J-E

Halloj Nasir!
Jag pluggar själv till läkare här nere i Rumänien, jag pluggar dock i TGM (targu mures). Har lärt känna mycket folk under tiden jag varit här, därav också många som studerar i Cluj. Det enda jag kan säga om Cluj och dess utbildning är att den inte är förlagd i en byggnad, utan det är massa åkande runt i stan (taxi/buss), rycktet säger även att utbildnigen är bättre här i TGM. Jag åkte via agentur eller hur man ska uttrycka det, fick hjälp med alla papper osv, tyckte det var en bra lösning. Gör så att du lägger till mig på msn eller skype, om du har frågor runt detta så ska vi se om jag kan hjälpa dig på ngt vis. Just för tillfället är vi mitt inne i session (mycket plugg), men jag svarar så fort jag kan.

msn: sorcer@live.se
skype: jon-eric


RE: Rumänien, cluj napoca och targu mures
2011-03-09 16:31   mal

Hej
Jag ska söka till rumänien till hösten 2011 men vet ej till vilken stad.

Jag har sa många frågor, känner mig lite vilse nu =(

är det några fler som ska söka till rumänien? hör av er sa kan vi hjälpas åt att svara på vara frågor.

Hör av er//// malin_20@writeme.com.

malin//


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀