Riga ht 2011 - Forum

2011-02-01 13:20   Aline

Hej,
Är det någon där ute som ska plugga till läkare i Riga ht 2011, Isfl hör av er.


RE: Riga ht 2011
2011-02-07 19:10   nannii

Hej,

Jag skall till Riga o studera till läkare till hösten. Du med?


RE: Riga ht 2011
2011-02-08 09:09   aline

Ja, jag ska också dit och plugga till läkare. har du nån aning om när ansökningsblanketter kommer?


RE: Riga ht 2011
2011-02-08 14:30   nannii

Jag har redan fått tag i ansökningsblanketten så dom borde redan vara tillgängliga? Söker du själv eller via någon agentur?


RE: Riga ht 2011
2011-02-08 20:37   aline

Ja, jag ska söka med study abroad. hur fick du tag i ansökningsblanketten.


RE: Riga ht 2011
2011-02-09 12:00   nannii

hej,

jag fick dom av en annan argentur som jag inte minns namnet på. dom kommer snart endå så det e inte att oroa sig för =)


RE: Riga ht 2011
2011-02-09 16:59   aline

hoppas vi kommer in så man har ngn o prata med. om du vill prata mer kan du kontakta mig på min mail
alinengalima@aol.com


RE: Riga ht 2011
2011-02-11 12:24   Ahmad

Hej Aline och Nannii

Jag kommer nog också söka till Riga till hösten, jag var på en study abroad mässa igår och Riga lät intressant. Jag ska boka ett rådgivningsmöte med en study abroad rådgivare snarast.

Vet ni något om Riga universitetet?

/Ahmad


RE: Riga ht 2011
2011-02-14 09:58   nannii

Hej Ahmad,

Jag vet inte så mkt om universitetet men har läst på mkt om Riga och det är inte precis en underbar stad. Man måste ta till hänsyn att dom var länge under ryssarna o kommunister, så det sägs att man måste fortfarande vara försiktig där, man kan lätt bli lurad av organiserade grupper o mkt ficktjuvar. Dom råder också inte studenter att vara ute sent eller ensamna. Lite läskigt :S

Påtal om CSN, har någon av er kollat med dom och sett hur mkt ni kommer bli skyldiga dom efter avslutade studier? Mitt blev 1 340 000 sek ink räntan.


RE: Riga ht 2011
2011-02-14 14:10   aline

Hej Ahmad
jag vet inte så mycket om skolan förutom det jag har läst och det jag har hört från kompisar som pluggar där.


RE: Riga ht 2011
2011-03-08 13:23   Lo

Hej! är det flera som tänkte plugga i Riga till hösten hade jag tänkt, väljer lite mellan Polen och Riga, Jag ska söka nu och skulle gärna vilja byta lite tankar med fler som tänker göra samma sak. hör gärna av er, vore kul att ha lite kontakt med flera som ska dit redan innan!

/Lovisa


RE: Riga ht 2011
2011-03-08 13:24   Lo

ja just ja, min e-mail är lo.jarl@hotmail.com=)

/Lovisa


RE: Riga ht 2011
2011-03-09 13:18   Ahmad

Hallå allihopa!

Tack för att ni svarade aline och nannii, jag har precis skickat ett mail till en study-abroad SYO som kan svara på en massa frågor som jag har angående studierna. Det kommer nog bli väldigt saftiga CSN-skulder, men vad gör man inte för sitt drömjobb.

Hej Lovisa, jag funderar också på samma sak, Polen eller Riga.
Riga verkade ha några fördelar, bland annat läste jag om att det var väldigt få studenter per lärare, man får låna kurslitteraturen det första året osv.

Men Polen verkar ett säkrare kort så att säga, det är ju fler som studerar där från Sverige.

ja ja, det var nog allt jag hade att säga för denna gång då, men hör gärna av er på min mail om det är något, jag skulle också vilja spåna med folk innan man åker och pluggar;

ahmad_the_cool@hotmail.com

japp väldigt töntigt jag vet, men den är uråldrig och väldigt användbar som allmän mailadress med tanke på spam.


RE: Riga ht 2011
2011-04-20 23:29   in

Hejhej
Lite sent kanske vet inte om ni finns kvar där ute? Jag kommer nog att plugga till läkare i Riga Ht 2011 också. Har skickat in ansökan i alla fall. Hur långt har ni kommit? Får lite hjälp hemmifrån eftersom jag redan råpluggar utomlands just nu (i Frankrike, riktigt tufft) men hade tänkt byta till Riga till hösten. Jag vet inte mycket om skolan heller så det skulle vara skönt att ventilera lite tankar och funderingar =)

/ines


RE: Riga ht 2011
2011-04-21 10:07   Sinan

Tjena tjena, jag kommer också söka till Riga och skickar in ansökan i mitt av nästa vecka. Adda gärna sinan_nazar@hotmail.com för att dela lite tankar =)


RE: Riga ht 2011
2011-04-21 11:13   nannii

Hej,

Börjar du första året på läkar linjen då? jag har också skickat in ansökningarna. Väntar nu på svar. Hoppas ! =D


RE: Riga ht 2011
2011-04-22 13:23   /ines

Yes jag kommer nog att börja första året, tror att det är säkrast att inte hoppa över något då det är helt olika system. Hoppas också (:


RE: Riga ht 2011
2011-05-24 21:27   dr.x

hej! vet inte hur jag hittade tråden, men nu när jag ändå är inne... tänkte bara säga att Riga visst är en jätte fin stad! Jag pluggar till läkare här, på riga stradina, och är jätte nöjd. Old town är himla mysigt och ölen är billig , så kom hit, vi vill ha mer svenskar!


RE: Riga ht 2011
2011-05-25 11:28   ines

Har nu blivit antagen till university of latvia faculty of Medicine, men har inte fått något svar från Stradin än.....?


RE: Riga ht 2011
2011-05-25 20:30   Erik

Hej alla!
Jag ska själv börja tredje terminen på RSU och hittade av en ren slump era inlägg här på studentum. Tänkte bara säga att ni gärna får kontakta mig om ni har några frågor om Riga eller om skolan så ska jag försöka svara efter bästa förmåga :) Jag kan redan nu dock säga att Riga är en kanonstad och jag trivs jättebra. Det brukar gå en del mystiska rykten om landet och skolan men det mesta av det negativa man brukar höra stämmer inte alls.

Så som sagt, tveka inte att höra av er om ni har frågor!

//Erik


RE: Riga ht 2011
2011-05-26 09:07   Sinan

Adda sinan_nazar@hotmail.com ^^ har lite frågor som jag skulle vilja ställa


RE: Riga ht 2011
2011-05-26 09:08   Sinan

=)


RE: Riga ht 2011
2011-05-26 21:51   Erik

Jag använder tyvärr inte min MSN längre, men skicka dina frågor till mig i ett mail (adress: faxen87@hotmail.com) så ska jag försöka svara så gott jag kan. Jag hade själv också en hel massa frågor innan jag började så jag förstår precis hur du känner.... =)


RE: Riga ht 2011
2011-07-28 00:26   ag

Hej hej!

Nu kanske jag är riktigt sent ute men jag ska också börja plugga i Riga nu under hösten! Jag undrar om ni har blivit antagna och om ni fortfarande ska åka dit? och i sånna fall när ni åker?

Hälsningar,
Angelica


RE: Riga ht 2011
2011-08-08 12:08   Sinan

Jo jag blev antagen och har bokat min resa den 23 augusti. Så jag kommer fram den 24 :D


RE: Riga ht 2011
2011-08-10 00:56   Nikolai

Facebookgruppe:
"Vi som skal starte på RSU HT2011!"


RE: Riga ht 2011
2012-02-09 12:16   Navid

Hej !

Jag undrar om att finnis här någon som kan svara på några frågor om antagning process och krav på läkare programmet i Riga universitet :

Jag har redan en motsvarande svensk Kandidat examen inrikting Biomedicin med tre års arbete erfarenhet som Receptarie på apotek båda i Iran och och turkiet samt ett års Lab assistant på en djur sjukhus .

Jag har pluggat till och med nionde termin på läkare programmet i Iran men tvingades att avbryta pga mina politiska åsikter mot regimen i Iran .

ville fråga om vad är antangskrav för läkare programmet i i Riga ? på STUDY ABOARD hemsida antagning kraven snitt betyg i GYM bör vara över 16 och för att kunna ansöka ! men det finns inte på season hemsida för det här program heller på Riga stradiens hemsida för läkare programmet :

Då vad är verkligen antagning krav ? om engelska språket behövs någon Tofel eller Itels eller Engelska B från GYM i sverige är tillräcklig .då bör betygen i Engelska B vara över VG ?

Jag har redan detta för ämne på Gym . Fysik A VG ,Fysik B VG , Biologi A+B MVG ,Kemi A+B MVG ,Matematik A+B+C VG och Matematk D G . Engeska A+B G

MVH Navid


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀