Rapport från läkarutbildningen i Wroclaw, Polen - Forum

2004-12-13 10:23   Tazrian Hossain
Jag har nu läst läkarlinjen på Wroclaw Medical University sen i oktober. Jag måste säga att jag är positivt överraskad. jag hade ingen erfarenhet av högskola eller univeristet innan jag kom hit. Hela universitets systemet var nytt för mig. Man har blivit bra omhändertagen här av kontaktpersoner och staden är fin och intressant, med mycket att göra i. Det är billigt att leva här. Det är VIKTIGT att veta att polackerna tar studerandet på allvar, studiemetoder och utlärningsmetoder kan nog skilja sig från Sverige och jag antar att studenter här får slita lika mycket om inte mer då systemet bygger på att du lär dig i stort sett allt. du läser fler ämnen samtidigt tex har vi börjat med; Anatomi, Kemi, Medicinsk historia, Latin, Polska, Medical First-Aid, Psykologi och Physical training (valfri form av sport). Ibland kan det bli mycket och det är viktigt att man är seriös. Folket som är här med mig är bra. Vi är fler än 10 svenskar i Wroclaw, ca 10 norrmän, antal tyskar, amerikaner, fransmän, greker, italienare och lite från andra länder. vi är ungefär 20 i vår klass oftast uppdelade i två grupper. Många som läser femte eller tredje året har kommit från Ungern. De var väldigt missnöjda, mest med städerna och levnaden i generellt. Om man av någon anledning skulle misslyckas med en tenta får man en andra chans, sedan en muntlig chans, misslyckas man även där så får man läsa om. om ni har fler frågor lägg till mig på msn, jag kollar inte den här sidan så ofta så jag kommer inte nog svara här. mvh Tazrian Hossain pollok_h@hotmail.com

re: Rapport från läkarutbildningen i Wroclaw, Polen
2004-12-25 23:01   Anna
Hej! Jag undrar hur intagningen sker till läkarstudierna. Är behörighetskraven desamma i Polen som i Sverige, och hur höga är intagningspoängen? Hoppas att du har tid att svara! M.v.h Anna

studier i polen
2005-05-09 12:07   narin
Hej, Jag har sökt till studier i Gdansk, Polen, och väntar nu på att få göra inträdesprovet. De som ska läai Wraclov behöver inte göra ett inträdesexamen, men jag undrar dock hur det är att bo där. Jag skulle uppskatta om du kunde ge mig mer info. kring landet och hur folket är, samt hur man kan få tag på en bra lägenhet, Tack på förhand, Narin

Ang: Rapport från läkarutbildningen i Wroclaw, Polen
2006-06-01 22:04   Hej
Hej! Undrar om du gjirde inträdesprovet innan du kom in och hur svårt det var? Kramar cima

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀