Räcker mina betyg för ev. studier i Polen? - Forum

2007-06-11 20:58   Andreas
Hej alla glada! Jag undrar om mitt betygssnitt (19.18) är tillräckligt för att bli antagen på läkarutbildningar i Polen? Jag är väl medveten om att en del universitet endast går efter ett kunskapstest, men vad jag hört gör inte alla det och skulle därför vilja veta ungefär hur jag ligger till. Är det alltid intervju även om man skriver proven? Räknas mina gymnasiebetyg över huvud taget? Finns det universitet som baserar sin intagning helt på antingen betyg från gymnasiet eller intervju eller både och? Jag skulle också vilja veta vilka universitet där jag får möjligheten att genomföra den obligatoriska praktiken på sommaren. Tack på förhand!

Sök till Bialystok!
2007-06-12 22:23   Sök till Bialystok!
I Bialystok baseras antagningen helt på betyg. Men du måste snabba dig att söka. Kontakta Britt, som är ansvarig för de svenska antagningarna, britt@eurekas.no. Ja, du ska göra praktik på sommaren.. Ska själv börja läsa där till hösten.

Räcker mina betyg för ev. studier i Polen?
2007-06-12 22:26   Anna
hej, ditt snitt räcker mer än väl för att bli antagen till läkarutbildningen i Polen. Gör du intagningsprovet till Gdansk så kommer ser det ut på så vis att om du inte direkt får antagningsbeskedet efter provet så kallas du till en intervju, och den sker samma dag som provet. Men dina gymnasiebetyg räknas också in i bedömningen då. Vissa universitet tex Wroclaw har inte intagningsprov och då går de på dina betyg. Och som svar på din sista fråga, alla universiteten i Polen har den obligatoriska praktiken ( iaf de selection committee har hand om ).

Vad hade ni i betyg som kom in?
2007-06-13 13:35   Andreas
Tack så hjärtligt för svaren. Jag skulle dock vilja veta vad ni som kom in på läkarutbildningarna hade i avgångsbetyg? Jag vill också passa på att säga att min fråga "Jag skulle också vilja veta vilka universitet där jag får möjligheten att genomföra den obligatoriska praktiken på sommaren." blev "i Sverige" utelämnat. Jag skulle alltså vilja veta vilka universitet där möjligheten finns att genomföra praktiken i Sverige. Tack på förhand!

praktik i sverige
2007-06-13 17:28   Anna
Universiteten har som sagt obligatorisk praktik, men den behöver inte genomföras i Polen. Du kan genomföra den i Sverige om du vill.

Ang: Räcker mina betyg för ev. studier i Polen?
2007-06-24 13:35   jl
Hej Andreas! Om jag hade haft de betygen så hade jag absolut försökt att söka till Danmark i första hand. Annars räcker betygen helt klart till Polen! Jag går i Szczecin och där kommer du helt klart att komma in. Mer info finns på www.pmuweb.com där finns ett forum för studenter där man kan ställa frågor om det mesta så svarar studenterna på de äldre åren. Lycka till Jeanette

Danmark
2007-06-27 01:32   Andreas
Hej Jeanette! Tackar så mycket för ditt svar. Jag har absolut inget emot att studera i danmark, skulle nästan hällre gjort det där med tanke på att det inte kostar osv. Men jag har dock hört att de ska på någotvis göra om betygsomräkningen så att det skulle bli betydligt svårare för svenskar att komma in på den danska läkarlinjen. Vet du mer om detta och om mitt snitt (19.18) fortfarande är tillräckligt? Tack på förhand!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀