Psykologiprogrammet utomlands - Forum

2015-09-05 22:30   Erik johansson
Hej! Jag undrar om någon vet om det är lättare att komma in på psykologiprogrammet utomlands, jag kollade runt lite och man behöver väldigt höga betyg för att komma in här i Sverige, meritpoänget ligger på 21. Jag pluggar på natursam andra året och än så länge ligger mina betyg från B till E. Tack så mycket!

RE: Psykologiprogrammet utomlands
2015-09-14 14:11   Jessica
Jag har pluggat tre år på University of Leeds, i England och har nu en kandidat i psykologi (Psychology BSc). Jag planerar att göra min tvååriga Mastersutbildning i Danmark (Kandidat i Psykologi), efter vilken jag kan föra min praktik i Sverige, och därmed få en status som Psykologi i Sverige.

Det varierar väldigt mycket från universitet till universitet när det kommer till betygskrav i England, så det kommer förmodligen finnas något för dig med. Jag pluggade på IB så har därför sökt in med IB betyg, men om man söker in med svenska gymnasiebetyg finns det nog någon slags tabell man kan vända sig till. Du kan behöva ta ett TOEFL eller annat prov för att bevisa att du klarar av engelskan.

Jag vet en del om vad för förutsättningar man har och vart man kan utbilda sig i England och Danmark genom det här, beroende på vad för slags psykolog man vill bli.

Om du har några fler frågor är det bara att maila mig på: jessica.rydgren@hotmail.com

Lycka till!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀