preparatorycourse inför läkarlinjen - Forum

2004-10-16 16:24   nina
hej alla! jag vill, som många andra i detta forum, läsa medicin och jag vill inte göra det i sverige. jag gick samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet och behöver alltså läsa in en del kemi, fysik och biologi innan jag kan ta mig an den riktiga utmaningen. nu är grejen att jag helst skulle läsa något typ "basår" utomlands. känner mig färdig med sverige på ett tag och det känns också smart att läsa de ämnena på engelska eftersom att jag med 99% säkerhet kommer att läsa själva läkarutbildningen på engelska. ok, det blev en lång inledningen.....nu till själva frågan: jag undrar om det är någon som känner till något sådant typ basår. har själv hittat ett i ungern, preparatorycourse på college international ( går att hitta på hemsidan studyhungary), men vet inte hur det är. dom säger själva att man under det året tillgodogör sig all fysik, kemi, biologi som behövs för fortsatta läkarstudier, men vad annars skulle de säga! Är det någon här som gått den kursen elller känner nån som gjort det eller bara har nån info om den så skulle jag bli mer än tacksam. mvh Nina

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2004-10-18 18:23   Imane
Hejsan Nina... Jag är exakt på samma spår som du, skulle jag kunna få din mail så skulle jag kunna ge dig ytterliggare information! Mvh Imane

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2004-10-20 21:35   christian
Då verkar vi vara 3st som är inne på samma spår :) En kompis kompis till min mamma har studerat i Budapest och är nu utbildad läkare. Har tyvärr inte fått reda på något mer än detta förutom att han hade relativt dåliga betyg i gymnasiet + att jag fick höra att man bara kunde tenta en enda gång så det gälller då att man verkligen pluggar ordentligt

Läkare???
2004-11-02 17:31   Carin
Kan någon ge mej info om någon skola, någonstans...ev. Budapest. Jag vill så gärna plugga till läkare, men har inte betygen för att komma in här i sverige.

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2004-11-11 23:19   kornel
Hej Carin! Kolla de här frågorna nedan och försök göra ett litet föredrag om vart och ett ämne - på engelska, så klart!!! Om det går väl, har du bra chans att komma in till utbildningen i Ungern. Antagningsprovet är baserat nog på dina aktuella kunskaper än dina betyg. Om du känner dig osäker, behöver du minst 6 månader (- ett år) förberedelse för att behärska biologin och specialterminologin på engelska. Då är preparatory kursen på College International är ett bra alternativ. (Det berättigar till studiestöd från CSN t.o.m.) MVH kornel 1. Evolution: chemical and biological aspects 2. Chemical background in Biology: Structure of atoms; Molecules – chemical bonds; Solutions; Chemical reactions; Inorganic constituents; Hydrocarbons; Organic compounds containing Oxygen or Sulphur; Organic compounds containing Nitrogen; Carbohydrates; Amino acids and Proteins; Lipids; Vitamins; Nucleic acids. 3. The cell and its organization (morphology and function): Prokaryotes (viruses, bacteria) and Eukaryotes (focus on cilia and flagella, cell wall, cell membrane, endoplasmic reticulum, Golgi, lysosome, mitochondrion, plast, ribosome, centriole, nucleus, nucleolus). 4. From cells to tissues of different structure and function (plant and animal tissues as well). 5. Cell division: mitosis and meiosis. 6. Anabolic and catabolic pathways regarding nucleic acids, proteins, carbohydrates, lipids (photosynthesis, bioenergetics included). 7. The physiology of living organisms: respiration, ingestion and digestion, excretion, circulation, endocrine and neural regulation, immunobiology, locomotion. 8. Reproduction and development of animals. 9. Genetics: Mendelian inheritance, human genetics. 10. Basic ethology. 11. Basic ecology (cycles of C, N, P, H2O included

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2004-12-14 13:16   Yousif
det är exakt va jag söker... har ni fått ta reda på mera är det bara o maila ... tacksam för svar MVH Yousif

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2004-12-25 23:10   Anna
Hej Nina och ni andra! Va kul att se att det är fler som funderar i samma banor som jag! Skulle vara jättekul att komma i kontakt med er så maila gärna mej: anna_sundin@mail.com. M.V.H Anna

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2005-01-05 10:53   Michael
Tänkte höra med er om någon vet om man kan ta denna "preparatory course" som kostar 6000$ och sedan plugga i t.ex. Polen istället?

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2005-01-05 16:38   Jasmine
Hej Nina och Imane! Jag sitter i samma båt jag med, läser också samhäll och vill forsätta som läkare... kul å prata med någon med samma planer, så ni får gärna mejla: n0lita1@hotmail.com MVH, Jasmine

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2005-01-06 06:33   Jorgen
Till er som läst samhälle och vill bli läkare; måste man inte läsa Kemi A/B, Fysik A/B samt Biologi A/B? (Förutsatt att ni har betyg i eng/ma) MVH Jörgen

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2005-01-13 19:22   Per Ruud
I Rumänien behövs inga förkunnskaper, finns för foreign students i Bucharest,Constanta, Timisoara, Oradea, Cluj, Iasi, Targu Mures bl a. Man behöver kanske privatlektioner inom vissa områden. Dessutom är utb mkt billig. Interressant? Maila mig för kontakt.Har funderingar på att åka själv. Per Ruud, 35 år i Moss i Norge.

re: preparatorycourse inför läkarlinjen
2005-03-02 15:36   kornel
Hej! Det blir ett info-möte på Ungerska ambassaden (Dag Hammarskjöldsvägen 10) den 3. mars klockan 15.00, där man får information allmänt om veterinär- och läkarstudier i Budapest, Szeged och Pecs (hur man kommer in, om fortsättningen, om utbildningens erkännande osv.)

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀