Polsk utbildning lika bra som svensk? - Forum

2007-04-20 22:54   Orolig
Hej, jag har under det senaste halvåret mer och mer börjat fundera på möjligheten att läsa till läkare i Polen. Vissa frågor har dock uppstått. För det första vill jag gå en läkarutbildning som är EXAKT lika mycket värd som den svenska, dvs. Man ska inte klassas som en andra gradens yrkesman. Jag vill inte bli diskriminerad, få sämre löne och arbetsvillkor eller på något annat sätt känna mig som en "falsk läkare". Anledningarna till att just dessa frågor har kommit upp är 1. Polen är en gammal öststat 2. Oroväckande låga intagningspoäng. 3. De är väldigt liberala när det gäller sista ansökningsdatumet. Jag har hört skrönor (?) om folk som har sökt en månad efter och ändå kommit in. Jag hoppas innerligt (och tror) att min uppfattning är felaktig. Känner dock att jag behöver höra det från en oberoende källa, kanske någon som själv har studerat där och sedan återvänt hem till Sverige. Tack på förhand!

Ang: Polsk utbildning lika bra som svensk?
2007-04-22 20:56   Allee
Hejsan! Det spelar nog ingen större roll var du fått din läkarutbildning. När du kommer tillbaka till Sverige så måste du genomgå din AT tjänst. När du genomgått AT tjänsten så klassas du likvärdig i kompetens med dina andra kollegor. Det enda du måste ta reda på i förhand är ifall det universitet du väljer godkänns av de svenska myndigheterna. Var inte orolig, du blir inte diskriminerad, du kommer inte ses som en andra gradens yrkesman etc. Den enda som skulle få dig att känna dig som en falsk läkare skulle isåfall vara du själv eftersom det praktiskt taget inte finns någon anledning att kalla sin läkarkollega med utländsk läkarexamen att vara en sämre läkare. I motsats till fördomarna som du stött på och som jag tror att du på något vis tar till dig tyvärr, så erbjuder Polska universitet, tvärtemot vad folk tror, en god och erkänd utbildning. Du säger: "1. Polen är en gammal öststat " Ja, förvisso, men tro mig, du kommer att bli förvånad över hur dina farhågor krossas. Det spelar inte så mycket in i läkarutbildningen att man skulle genomgå sina studier i en öststat. Du kan dock höra 80-talsmusik i varje köpcentrum. "2. Oroväckande låga intagningspoäng. " Vi erbjuds utbildning i samma klass som landets invånare, och polska läkare är kända för att vara duktiga, rentav i vissa fall bättre än de svenska. Du får tänka på det här viset: Eftersom många folk hör de rykten som du just nu berättar så avskräcks folk till att söka in, därför måste de sänka intagningspoängen också. Sverige har också haft låga intagningspoäng de med, men de ökade i takt med att allt fler ansökte till programmet. Och kom ihåg detta: Betygen gör inte läkaren. "3. De är väldigt liberala när det gäller sista ansökningsdatumet. Jag har hört skrönor (?) om folk som har sökt en månad efter och ändå kommit in." Det du hört stämmer nog. Än en gång: Eftersom många folk hör de rykten som du just nu berättar så avskräcks folk till att söka in. Därför förlänger de datumet så att fler studenter kan söka in och de är därmed mer flexibla. Jag studerar i Polen men har ej avslutat utbildningen. Jag tvivlar på att de som avslutat utbildningen tittar in här egentligen, men vem vet. Lycka till!

Ang: Polsk utbildning lika bra som svensk?
2007-04-22 21:03   A
Så där är det verkligen inte. Ingen dålig lista på fördomar du har ;) 1. Du blir inte diskriminerad, flera jag känner har gjort klart i Polen och jobbar nu i Sverige, inget knas här inte. EU stipulerar att varje medlemsland ska erkänna varje lands läkare. Så en polsk el. svensk läkare är lika mycket läkare i t.ex england som en engelsk läkare är. 2. Vad gäller antagningen och 1 månad sen ansökan. Försök du med det så ska vi se ifall du blir antagen. Vad gäller antagningskraven: Det är inte på betyg utan kunskapsprov, (Gäller via Selection Commitee), du kan alltså inte i detta fall jag relaterar till tänka på samma sätt.

Ang: Polsk utbildning lika bra som svensk?
2007-04-24 17:01   Orolig
Jag vill börja med att tacka er för era svar. Min avsikt när jag skrev detta var inte att klanka ner på utbildningen, bara att slå hål på eventuella rykten så man vet vad som gäller. Jag går andra ring nu på gymnasiet och min syo vet ingenting om detta. Eftersom läkarutbildningen tar hela 6 år och ca. 0.5 miljoner kronor i studielån vill jag räta ut alla frågetecken kring utbildningen innan jag bestämde mig.

Ang: Polsk utbildning lika bra som svensk?
2007-06-02 23:54   Medical School of Warsaw
Jag studerar själv andra året i Warszawa. 1. Det är svårare här än i Sverige. 2. Högre kunskapskrav av eleverna här än i Sverige. 3. Sverige tar bättre hand om sina elever. Inte sagt att det är dåligt här, bara det att det är bättre i Sverige i den punkten 4. Studentlivet i Warszawa kan inte jämföras med någon stad i Sverige. Riktigt bra studentliv alltså. Dessutom en modern stad. 5. Att åka taxi är billigt

Boende i Warszawa
2007-06-06 10:33   Emilie
Hej! jag har studerat ett år på läkarutbildningen i Lublin, men har nu sökt transfer till warszawa till andra året. Har inte fått svar än, men tänkte börja titta lite på boende iaf... I vilka områden bor de flesta scandinaviska studenterna? vilka områden är bra/dåliga? hur utspritt ligger de olika skolbyggnaderna? Tack för svar! MVH

hjälp in Krakow
2007-06-19 12:24   Wojtek
Hej! I Krakow finns det ganska manga skandinaviska studenter. Staden är fantastisk och studierna är på högt nivå. Om någon behöver hjälp med polska språket eller något sådant, då hjälper jag gärna. Wojtek

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀