Polen Vs. Ungern - Forum

2006-11-02 20:37   jävlaskit
Hej! Jag har länge funderat på vad som egentligen är skillnade mellan olika unviversitet i olika länder (i samma länder också för den delen), men jag haf inte fått något svar. Men nu till frågan Vilket är bäst och varför är det så; Polen elle Ungern? Har även hört att Ungern kan kasta ut studerande lite oprovocerat är detta bara en myt eller verklighet? Mvh Jävlaskit

Ang: Polen Vs. Ungern
2006-11-10 19:34   Marianne
Hej! Jag har en vän som pluggade i Ungern. Iallafall på hennes universitet så gick det till så att de hade en princip som de tillämpade som de inte berättade för eleverna innan de började. Endast hälften av dom påbörjat utbildningen kommer att kunna slutföra den för på slutet av utbildningen finns det bara hälften så många platser kvar. Eleverna rensas ut genom ett system som innebär att kuggar du en tenta några gånger (vet ej hur många) så måste du ta ett års uppehåll. Detta gällde dock bara ett universitet och veterinärlinjen men det är möjligt att man tillämpar samma system även på andra ställen. Mvh Marianne

Ang: Polen Vs. Ungern
2006-11-12 13:04   jävlaskit
Jo men jag har också hört någonting om att dom kan kasta ut elevr sådär. Jag tycker att det är otroligt dålig stil sen kan man juh undra om dom inte tjänar på att alla får gå kvar eftersom universitetet får typ en halv mille för varje elev. Någon annan som vet nåt mer om detta? mvh jävlaskit

Ang: Polen Vs. Ungern
2006-11-15 20:23   Studerande i Polen
Det handlar nog inte om att kasta ut en elev bara "så där". De elever som inte når upp till kraven i de viktigaste kurserna, hos oss i Polen anatomi exempelvis, ska självklart inte ha möjlighet att gå kvar. Detta gäller dock inte alla ämnen och har svårt att tro att det gör det någonstans. Fastän vi betalar universitetet pengar så kan man inte tro att man är säkrad en plats utan plugg. Det är säkerligen så universiteten tänker!

Ang: Polen Vs. Ungern
2006-11-16 13:15   läkarstuderande unger
hej. jag trodde jag hade skrivit svar till dig tidigare, men kanske det gick fel. Jag svarade i alla fall på din kommentar om utlsängningar i Ang:Ungern vs Polen...

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀