Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010 - Forum

2009-08-03 00:50   Julia
Hej! Ska börja läkarlinjen i Köpenhamn våren 2010 och undrar om det är någon annan som med ska börja då? Har även fått brev om rusturen i augusti så den följer man antagligen med på. Julia

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-03 11:16   Mattias
Hej! Jag ska börja redan nu i september men funderar också på att hänga med på rusturen. Allt hänger på när jag får lägenhet. Får jag den innan den 21 så är jag given. Har tyvärr ingen nu så d börjar bli kris. /Mattias

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-03 17:59   Julia
Tycker jag absolut att du ska! Jag har heller inget boende men under rusturen så får man ju det.

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-04 09:49   anno
Hejsan! Jag börjar också i februari i Köpenhamn. Skulle dock vilja flytta ner redan i höst ock läsa några fria kurser el jobba. Söker boende för fullt, är dock lite trögt. Louise

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-04 14:00   Tanja
Hej! Jag har också fått en standby-plats och börjar i februari. Jag funderar på att bo i Malmö, någon som tänker likadant?

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-04 14:28   Mattias
Nu har jag precis anmält mig till rusturen så jag kommer vara där trots att jag inte fått någon lägenhet än! Hoppas du också anmäler dig så att jag inte står där som ensam svensk! D ska bli väldigt spännande! Ser fram emot vad som kommer ske! /Mattias

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-04 16:20   anno
Ja skulle nog hellre bo i Köpenhamn, men malmö i värsta fall. Hoppas ja hittar ngt snart:S

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-04 21:40   Andreas
Hej, ska också börja plugga medicin i Köpenhamn till våren. Det jag funderar över är om man ska åka ner redan nu i augusti på Rusturen eller om det räcker med den "genopfrisknings-rustur" som anordnas i januari inför studiestarten. /Andreas

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-05 10:30   anno
Hej Andreas! Jag tänkte skippa rusturen nu i augusti jag, o far bara på opfrisknings. Tror nog att man får reda på tillräckligt där, dessutom brukar ju man få bra hjälp av äldre studerande sk tutors som vi nya har kontakt med då vi börjat. Mvh Ann-Louise

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-05 11:04   Julia
Bäst vore det ju egentligen att bo i köpenhamn men jag hamnar nog i malmö ändå pga priserna, hörde att det skulle vara billigare att dela på en bil i så fall. Jag åker på bägge rusturerna eftersom den senare bara är på två dagar så jag tror att den i augusti ger mycket mer, och det hoppas jag att det är någon mer som gör! Så Mattias, du är inte ensam svensk, vi är åtminstone två..

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-05 11:44   anno
Hej! Har hitta lägenheter på boligbasen, nära centrum. Någon som är intresserad av att dela? Hör av dej till annoh_1@hotmail.com

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-05 12:11   martina
Hejsan Mattias! jag fick precis reda på att jag också ska börja i köpenhamn den 1 september. Vad är det för Rustur ni talar om, Jag har inte fått någon information från skolan än hade visst blivit fel när de skickade till mig. Snälla kan du maila mig , hade varit väldigt trevligt att åka dit med ng så man inte står där ensam :) min mail är heidimackan@hotmail.com Vänligen martina

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-05 21:41   Maja
Hej till er alla! Jag ska börja i februari. Är det någon från Sverige som också börjar då men som ska med på rusturen redan nu?

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-05 22:16   Maja
Hej Julia! Jag blev också antagen till februari! Så, du ska åka på rusturen?

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-06 12:25   Andreas
Hej, Jag bestämde mig ändå för att åka på Rusturen nu i augusti. Som Julia skriver så lär det ge mycket mer än den i februari. När det gäller boende sen så tror jag inte att det är en bra idé att bo i Malmö då jag hört att man som svensk har mycket svårare att klara av studierna i Danmark pga. att man inte umgås lika mycket med danskar osv. Självklart blir det dyrare men jag tror att det underlättar mycket att bo nära också. Men men, man kommer väl antagligen inte att bo på samma ställe i sex år heller. Jag har iallafall ställt in mig på att bli dansk :) adda gärna min msn: andreas_larsson@hotmail.com /Andreas

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-06 16:42   Julia
Måste hålla med Andreas om att det nog är smartare att bo i Köpenhamn, dansk på heltid är det som gäller, har någon förslag på boende är det varmt välkommet.. Skönt att höra att jag inte blir ensam svensk på rusturen i alla fall, tror nog det kommer bli riktigt kul. Den som vill får gärna mejla eller adda msn, kunde varit bra att snacka lite mer innan det börjar.. JuliaNilsson68@hotmail.com //Julia

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-06 16:45   Julia
Maja: Kul att vi börjar samtidigt, alltid bra att veta fler som gör så. Ja jag ska på rusturen, ska du? /Julia

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-07 10:39   Maja
Julia! Ja, jag ska åka på rusturen! Ska bli väldigt bra att se hur allting är där nere i Köbenhavn redan nu. Fint att du också ska dit. Jag tar din mail om det är OK. /Maja

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-08 16:31   Janni
Tjingeling! Jag har också kommit in i köpenhamn VT2010. Så jag vill bara säga hej till mina framtida kurskamrater! //Janni

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-10 19:30   Julia
Hej! Jag är en till Julia som har kommit in till våren i Köpenhamn. Jag tänker komma på introduktionen tisdagen den 18/8. Är det några fler som ska dit? Vore kul att träffa er!

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-11 12:10   Maja
Hej hopp! Vad roligt att det poppar upp mer folk i den här tråden : ) Vad är det för en introduktion? Menar du rusturen? Eller är det här en annan grej? I sådana fall har jag missat den. Rusturen börjar den 21:a...

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-11 17:59   Tanja
Hejsan! Jag har fått en standbyplats på köpenhamn universitet och undrar bara när man får reda på när man kommer in. Om man till exempel kommer in i februari, när får man då reda på det i så fall? Tanja

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-30 17:25   Julia
Hej! Är det någon inskrivning eller upprop som man måste delta i för att behålla sin plats? Jag har blivit antagen till våren och i det första antagningsbrevet jag fått står det att det är inskrivning 1 september om inget annat upplyses. Jag har inte fått någon mer information om det här som tid, plats osv. Vore jätte tacksam om någon som vet svarar på det här inlägget! Jag vill ju inte förlora min plats!

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-08-31 13:39   annoh
Hej julia! jag tror inte det, det stod inget i mina papper iaf..o sånt skulle dom nog säkert skrivit ut. men för att inte va orolig så skikka mejl dit.. p.s du kan berätta sen hur de låg till:)

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-11-02 20:18   Julia
Hej! Jag ska börja plugga i Köpenhamn läkare. Jag undrar om man får skriva tentorna på svenska eller engelska? Jag antar att tentorna är på danska men kan man svara på svenska? / Julia

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-11-03 17:36   julia
Yes man kan skriva dem på svenska.

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-11-04 15:51   anno
men e de inte så om man har en taskig lärare så kan han underkääna en för att man har skrivt åp¨svenks o inte danska?har ja hört iaf...o måste man betal för material o verktyg högre upp i terminenra?

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-11-04 20:40   julia
I Århus tror jag bara i så fall, annars skulle jag inte kunna tänka mig det, dessutom lär man sig danska och betala tror jag inte.

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-11-30 21:21   Julia
Hejsan! Vet nån hur mycket tid som är schemalagd på läkarutbildninen i Köpenhamn i början? Hur långa är dagarna ungefär? Vet nån om det finns schema nånstans? /Julia

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-12-01 13:34   Janni
Ingen aning: skema.adm.ku.dk/sund0809/dk/section.htm har jag listat ut, sen borde vi vara Me01. Jag tror att HT slutar i januari, dvs, det som ligger utlagt på Me01 till Januari berör inte oss. skema.adm.ku.dk/sund0809-reporting/textspreadsheet?objectclass=module&idtype=id&identifier=82753%2DF&t=SWSCUST2+module+textspreadsheet&days=1-5&weeks=24-52&periods=5-44&template=SWSCUST2+module+textspreadsheet kanske kan stämma Det står på punkt att man skall anmäla sig inför nästa termin. Gäller det även oss första terminare? //Janni

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-12-01 15:43   annluu
nej gäller inte oss, vi är automatiskt anmälda!!!! 100 % säkert!!!!

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2009-12-30 13:48   anno
Hej alla blivande medicinare! Nu undrar jag vilka böcker man ska köpa, någon som har ngr tips från äldre studenter? o är jag enda som inte pluggat danska?:O

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-04 12:39   Andreas
Hej. Jag vet inte vilka böcker man behöver men det lär vi väl få veta vid starten, men man kan ju spara pengar om man får veta redan nu. Jag hade tänkt gå en danska-kurs i höstas men det blev inte av pga. jobb. För mig blir det inte mer plugg än att titta på lite danska filmer... Hur går det för er med bostadsletandet? För mig börjar det bli lite panik, har fortfarande ingenstans att bo. Några tips? /Andreas

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-05 02:50   Janni
Jag fick tipset från en svensk tjej som pluggar där nere att man kan vänta med studielitteraturen tills man kommer ner, då mkt finns att köpa begagnat. När det gäller läsa danska så har jag köpt en ljudbok som jag lyssnat en del på. Och jag har börjat förstå tjejen som läser. Problemet är att jag förstår ENDAST henne. Jag kommer att satsar på att nicka o le i köpenhamn. och hoppas på att de inte genomskådar mig... //Janni

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-06 12:04   Julia
Hej allihopa! Har en hel del frågor jag med. Jag kommer pendla i början och ska köpa ett månadskort av skånetrafiken men för att få studentrabatt måste man visa upp ett studieintyg från Köpenhamns universitet och det får högst vara 2 månader gammalt. Någon som också ska pendla som har en aning om hur man gör, eller vet vem jag ska kontakta för att få intyget? Jag håller också på att leta efter bostad i Köpenhamn. Jag har även tittat på om man kan köpa en lägenhet. Det finns något som heter andelsbolig och något som heter ejerbolig, någon som vet vad skillnaden är? Vilket är mest likt bostadsrätt? Någon mer som ska på rusturen? :) Ha det gott! /Julia

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-07 17:15   Janni
Hejsan Julia! (jag skickar igen för meddelandet strulade) Jag behövde ett studieintyg från skolan för att kunna söka CSN bidrag. Jag mejlade studievejl-medicin@sund.ku.dk och bifogade min hemadress. Fick svarsmejl idag om att studiebeviset är påväg. När det gäller bostad så är det andelsbolig som är mest likt bostadsrätt. Då har du förutom köpesumman, en månadshyra. Vill du ha en relativt låg månadshyra (under 4000 DKK), kostar en andelsbolig 300 000 DKK och uppåt. Vid köp av ejerbolig så betalar du en större summa och har ingen månadshyra. Det finns små studentlägenheter i 600 000 - 800 000 DKK kronorsklassen om jag inte minns fel. Jag har köpt en andelsbolig i Nörrebro. Jag har ungeför 2.5km till skolan, och 4km till Huvudbanestationen. Det är inte det finaste området (högre brottslighet och gängbråk), men priserna är lite lägre. Med lite tur (och finanskrisen :D ) kan du få tag på en andelsbolig för 300 000 - 400 000 DKK. Det är köparens marknad i Köpenhamn idagsläget, så det går att pruta lite. www.estate-maeglerne.dk/ (här köpte jag min lägenhet) www.base1.dk/ (den här mäklarfirman blev jag väldigt väl bemött på) www.home.dk/ www.boliga.dk/ är några sidor du kan titta på om du letar bostad. Kontaktar du en mäklare när du väl är nere i köpenhamn, så brukar det gå undan. Jag såg 6 lägenheter på 2 timmar med base1. Jag ska på den första rusturen 27-29 januari. Vi kanske ses där! //Janni

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-09 14:32   Janni
Hej igen! Andreas: När det gäller bostadsletande så har du hemsidor till bostadsrätter och köpelägenheter i föregående svar. När det gäller hyreslägenheter så tycker jag att boligportalen.dk är en bra sida att söka på. För att kunna kontakta personerna i annonsen behöver du dock betala in en summa på ca 300DKK till siten. På boligportalen kan du hitta vanliga hyreslägenheter, eller ett rum att hyra. Rummen är små, ofta runt 10 m2, men det är ju ett alternativ tills du hittar något som funkar bättre. Det finns även kollegium som hyr ut rum på denna sida. Mitt enda tips är: VAR SNABB, Lägenheterna hyrs ut på några timmar om det är bra grejer. //Janni

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-10 11:09   Jing
Hej Jag försöker skriva ett svar till er alla men det verkar inte funka...

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-10 11:10   Jing
Hej alla blivande läkarstudenter! Jag läser just nu första terminen på Ku och tänkte att jag faktiskt kunde ta och svara på era frågor. Schema och lektioner Om det är många eller få lektioner är helt beroende på vad man är van vid. Jämför man med en ingenjörsutbildning i sverige så är det vi har inte särskilt mycket, däremot om man jämför med en mer humanistisk utbildningen så har vi kanske mycket. Men i genomstnitt 4h varje dag. Dock är det mycket självstudier så det blir ungefär att plugga 8h/dag. Schemat kan ni finna på, skema.ku.dk/sund0910/dk/. Ni klickar på hold och väljer medicin och sen det hold (klass) ni ska gå på. Första terminen kommer ni läsa tidig patientkontakt (TPK), kemi och humanbiologi. De sista två är en integrerad kurs så ni kommer ha en tenta på det i slutet av terminen. TPK är en ganska chill kurs där ni kommer få lära er samtals-coh kommunikationsteknik och få träffa en egen patient. Kemin och biologin är de tyngre blocken. Kemin har de från och med hösten 2009 kortat ner och gjort om, så just nu är vi den första gruppen som har den nya kursplanen. Allt är fortfarande lite förvirrande och vi vet inte riktigt vad som förväntas att kunna. Angående biologin så är det en översiktskurs över kroppens samtliga organ. Här kan ni finna information om de olika terminerna, sis.ku.dk/kurser/lptree.aspx?xnr=56825&sprog=1&dybde=3&xslt=classic&fnr=3. Litteratur På KU har man inte bestämd kurslitteratur. De brukar ge ut en lista och sedan är det upp till var och en vilka böcker man vill använda. Dock brukar de rekommendera. Första terminen kommer ni att behöva böckerna nedan och de böckerna ska ni köpa: Fundamentals of General, Organic, and Biological C McMurry, John/Castellion, Mary E./Hoeger, Carl A Hole's Essentials of Human Anatomy and Physiology Shier, David N./Butler, Jackie L./Lewis, Ricki Utöver de får ni komplettera med kompendium och annat till TPK. Kom ihåg att böckerna är billigare i Sverige och de arrangerar även någon bokdag man kan köpa begagnat om jag inte minns fel. På följande sida kan ni också bättre kolla upp vilka böcker ni kan behöva, akademiskboghandel.dk/index.php?id=146&no_cache=1&user_abf_tidsrum=F10&user_abf_uddannelse=MEDICIN&user_abf_semester=SEM%201 Om någon är intresserad så har jag några böcker jag vill sälja så kontakta mig gärna.

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-10 11:11   Jing
Jag fortsätter... Boende Det är många som åker till Köpenhamn utan att ha hittat bostad i förväg. Det brukar fixa sig på nåt sätt ändå. Men vad man bör tänka på om man ska flytta till Köpenhamn är att det är riktigt dyrt att bo där. Priserna där är likadana som sverige men vår valuta gör att allting blir 50% dyrare. Dock finns de goda chanser till att få jobb som sjukvårdsbiträde och då kan man tjäna ganska bra pengar på det. Det finns även en hel del som flyttar till Malmö. Fördelen är att det blir mycket billigare samt att det faktiskt är skönt att komma hem till sitt eget land och få höra lite svenska då och då. Bor man i Sverige får man fortfarande lika mycket i studiemedel som man skulle fått om man bodde i Dk vilket gör att man kan leva ganska bra. Annars kan det vara bra att först flytta till Malmö och sedan leta bostad i Dk så man inte behöver ta första bästa som kanske trots allt inte är den bästa... Åkkort För att kunna köpa pendelkort behövs ett studieintyg som du får från skolans expedition. Om du vill ha det i förväg kan du försöka ringa dem, det gjorde min klasskamrat men jag har ingen aning om vilket nummer det är. Jag åkte själv dit första dagen och bad om ett intyg bara. Annars tror jag att det finns möjlighet att först köpa ett vanligt pendelkort för att sedan byta över till studentkort när du fått intyget. Jag har hört om den möjligheten men det är nog bäst du ringer till skånetrafiken och hör så att det inte blir några missförstånd. Danskan För mig var danskan det som skrämde upp mig mest. Första veckorna är hemska. Man förstår ingenting och missar all information man får första veckan. Men det gäller att inte ge upp. Jag hade föreställningen om att alla danskar förstår mig men jag förstår inte dem. Men så är det givetvis inte, de är inte heller vana vid svenska i början. Men allteftersom lär man sig av varandra. Jag kan inte säga att vi talar obehindrat till varandra idag men jag förstår det mesta de säger. Sen att jag inte kan säga det på danska är en annan femma. Det är riktigt svårt att uttala... Föreläsningarna och lektionerna kommer vara riktigt jobbiga för att man inte förstår vad som sägs och det är redan svårt som det är men så är det bara. En tröst är att du inte är ensam och att alla andra har klarat det. Sen får man börja prioritera lite, det som man inte får ut av går man helt enkelt inte på. Ta hjälp av klasskompisar eller bara läs i böckerna så löser det sig. Jag var även orolig över att jag inte lär mig lika bra som de som bor i Kph och så är det säkert också men det har ändå fungerat bra. Jag klarar mig och det har alla andra pendlare också gjort. Jag kan tillägga att jag inte hade gjort några som helst förberedelser innan jag började. Så hur hopplöst det än verkar så löser det sig! Välkommen till utbildningen och hoppas ni får en underbar tid! Om ni har fler frågor så är det bara att fråga! /Jing

RE: RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-01-18 01:36   joseph
Hej, jag söte läkarutbildningen i Danmark till HT 09...men kom aldrig in. Men de sa att de inte tar in folk på våren, hur gör man för att komma in på våren?

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-12 13:54   RM
Hej Jag har tänkt att söka till Köpenhamn inför hösten 2010. Jag undrar bara ett par saker; - hur är de med boende? tjatigt jag vet, men jag hörde att man får ett för första året? sen säger några att man ska fixa det själv. hur är det egentligen? - hur mycket lärarledd utbildning har ni? och dissektionstimmar? - erbjuds ni språkkurs? - vad var intagningspoängen förra året? utan att multiplicera med 1,08. Hoppas någon av er kan hjälpa mig. Mvh, RM

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-12 16:13   Janni
Hej Joseph. De har bara intag till läkarlinjen en gång om året i Danmark. När man söker in till läkarlinjen, har man möjligheten att önska vår eller hösttermin på blanketten. Intagningssiffrorna var lite högre än vanligt i år om jag inte minns fel, så det skadar inte att försöka igen nästa år. Kolla även på kvot två, där har man möjlighet att tillgodoräkna sig arbetslivserfarenhet. //Janni

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-13 16:24   Joseph
Tack för svaret Janni, men vilken termin har man störst möjlighet att komma in på??

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-15 22:13   Janni
Hmm, Jag tror inte att det är lättare att komma in på en av terminerna. Man blir antagen först, sen placerad på höst eller vårtermin. Jag har inte sett någon statistik då de delar upp intagningspoäng mellan terminerna. + båda terminerna får antagningsbesked i aug, oavsett vilken termin man startar. Men jag vet inte säkert. Däremot misstänker jag möjlighet att komma in i Danmark öka beroende på vilken skola du väljer (jag har egentligen ingen aning, men studievejledningen på de danska skolorna kanske kan svara på detta). Om du väljer en skola som högsta prioritet, och en annan student med högre betyg väljer samma skola som prioritet 2. Tror jag att du kan gå före. Länk till köpenhamns universitets studievägledning: studier.ku.dk/vejledning/ Lycka till //Janni

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-15 22:53   Janni
Hej RM Jag kan inte svara på alla dina frågor, då jag bara är inne på tredje veckan, men jag ska göra så gott jag kan :D När det gäller boende så har jag inte hört något om att man får boende första året. De jag har pratat med har alla fixat boende själva. Nackdelen med att söka in till Höstterminen är att det blir kort varsel att hitta boende. Hyra ett rum i någon annans lägenhet är ju alltid ett alternativ. Och funkar personkemin kan det blir riktigt bra. "- hur mycket lärarledd utbildning har ni? och dissektionstimmar? " - ingen aning än. Men undervisningen sker i tre olika sorters grupper: Föroläsningar då alla läkarstudenter på samma termin har undervisning Sau24 (klass undervisning): 24 pers Sau8 : 8 pers Det finns olika språkkurser att gå. När man har fått sitt danska personnummer blir de fristående språkkurserna mkt billiga. Jag tror även att de som är antagna till universitet blir erbjudna språkundervisning. Information om detta ges när du börjar. Intagningspoängen för de senaste åren hittar du på: www.ku.dk/sa/optag/statistik/ Intagningsppoängen i år var: 10,3 kvot ett 9,8 Stand by omvandlingstabell danska/svenska betyg: www.iu.dk/anerkendelse/eksamenshaandbog-optagelse/lande-og-eksaminer det finns även nya bonuspoäng www.uvm.dk/Uddannelse/Tvaergaaende%20omraader/Temaer/7-trins-skalaen/7trins-skalaen/Udd/Videre/2009/Juli/090709%20Bonusordninger%20hvad%20er%20hvad.aspx Hoppas det hjälper :D //Janni

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-16 17:43   RM
Hej Janni! Varför valde du just Kp och inte Århus eller Odense?

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-25 00:37   Janni
Hmm, Jag valde Köpenhamn för att det var enklast att ta sig hem härifrån. Veckorna innan jag fick antagningsbeskedet var jag i Danmark och tittade på de olika utbildningsstäderna och jag blev riktigt förtjust i Odense. Nu är jag glad att jag valde Köpenhamn, för jag trivs med klassen o träning här. Men hade jag tittat på städerna innan jag skrev min prioriteringslista hade jag förmodligen valt Odense.

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-25 10:43   joseph
Är det verkligen så att det är lättare att komma in i århus och odense än i köpenhamn??

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-25 16:53   RM
Jo det är det osm är svårt. Jag vet inte vilken universitet jag ska prioritera först. Har hört att Odense är bra i form av att de har månadsprov. Århus har mördarprov i slutet av terminen. Hur är det på Kp? Men sen är Odense en väldig liten stad.. Är det många som kommer in med brev + kvot 1? För jag har visste inte att man kunde skriva brev. Vad ska man skriva egentligen? Mvh RM

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-26 09:06   jlia
I slutändan tror jag inte det blir någon större skillnad mellan studierna i (kph och odense i vart fall), min kompis går på odense och hon svettas också över examen!

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-26 14:23   Janni
I köpenhamn har vi mördarprov :D Haha, Ja Odense är en liten stad (det var därför jag ville dit, den är lika stor som min hemstad i Sverige) Köpenhamn var mkt stort o läskigt i början :D Men nu trivs jag :D Jag vet faktiskt inte hur många som kommer in på kvot 2 (dvs, kvot 1 + brev). När det gäller brev vill KU ha med följande: studier.ku.dk/pdf/motiveretansoegningmedicin08.pdf/ Vet inte riktigt hur man skriver på bästa sätt. Det är precis som arbetsansökningar, det beror nog mkt på vem som läser igenom ansökan. //Janni

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-02-26 17:20   Jing
RM, det är alltid svårt att prioritera. Det beror på vad det är du tycker är viktigt. Odense har en bra studieordning där man läser i block och tentar av efter varje block (ca 10v mellan varje block). Det är mer likt många utbildningssystem i Sverige, nackdelen är väl att man alltid har en tenta som ska göras och man inte kan planera tiden lika mycket som terminstentor. Samtidigt är Odense väldigt litet och det kan kännas begränsat om man är van vid en storstad. Dock har jag hört att det läser väldigt många svenskar där och man kan antagligen känna sig rätt hemma där. Århus är nog inte första prioritet för många svenskar. Om det är den stora ettårstentan de har i början eller pga av att det ligger så långt bort vet jag inte. Men jag har själv varit där många gånger och tycker att det är jättemysigt och fint. Skolan känns mer som ett campus än Köpenhamns Panum. Tillbaks till plugget så är det verkligen jättetufft i ettan eftersom de läser anatomi. I pricnip tentar de av hela ettan efter ett år och ska kunna allt inom makroanatomi. Dessutom är det krav att tentor skrivs på danska efter ett år (tror inte de är jättehårda med det så länge det förstås). Men om man klarar ettan så kommer det bara bli lättare. Köpenhamn har inte ettårstentor men väl terminstentor. Studieordningen i köpenhamn är helt ok, svårgihetsgraden ökar med varje tenta och den svåraste terminen är trean då vi läser anatomi. Jag läser själv här och går andra terminen. Det känns bra förutom att allt är ganska rörigt. Vi får sidhänvisningar till det mesta men de är oftast ganska dåliga och vi vet inte riktigt vad som förväntas kunnas. Fördelen med staden är ju att den är nära Sverige samt att det är en storstad om man vill ha det. Det finns också möjlighet att bo kvar i Sverige om man vill. Angående kvot 2 så är det 10% som kommer in på det. De flesta i min klass som kommit in i kvot 2 har redan en bachelor inom ett annat ämne som molekylär biologi, medicinsk teknik, biologi, sjuksköterska etc. Det är nog inte så enkelt att bara skriva ett brev, de kräver nog ganska mycket erfarenheter som är kopplade till yrket. /Jing

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-05-21 00:03   Emma
Hej! Ser att det är länge sen du skrev på tråden nu men undrar om du kan på svara på lite frågor åt mig.. Jag börjar nämligen i köpenhamn till hösten(har haft ett tilsagn i ett år) och nu börjar jag leta boende. Kan fortfarande inte bestämma mig för om jag vill bo i malmö eller köpenhamn dock. Tänkte kolla hur det är med bidrag och allt bara, får vi svenskt Csn oavsett om man bor i köpenhamn eller malmö eller är det så att man söker danskt SU eller hur funkar det? Får man bara den svenska pengen löner det ju sig rejält att bo i Malmö. Väldigt tacksam för svar! Emma

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-05-21 20:49   jing
Hej Emma! Vad roligt att du ska börja på Panum! Som svensk kan man inte söka SU. Jag tror att de kräver att man har bott där ett visst antal år osv innan det är aktuellt, men även då är det inte så lätt. Så CSN är det som gäller och precis som du säger så är det lite knapert att leva på de pengarna men å andra sidan så är det kanske inte så roligt att bo i Malmö om man inte känner någon där och alla ens klasskompisar bor i Köpenhamn. Så det är lite upp till en själv hur man vill göra. Jag vill dock påminna att man faktiskt får ta lite mer lån än de studenter som läser i Sverige när man läser i Danmark. Hoppas det hjälpte! /Jing

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-07-29 22:41   Olle

Hej, Jag har sökt läkarprogrammet i Köpenhamn. När kommer antagningsbeskedet för hösten 2010?


RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-08-03 19:38   Tanja
Hej Olle! Mitt kom igår, 2 aug. Tror dock att det kan variera lite, men det borde nog komma denna vecka om det inte har kommit än.

RE: Plugga till läkare i köpenhamn till våren 2010
2010-08-05 11:00   louise

30.8 borde brevet ha kommit.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀