PLUGGA PSYKOLOGI UTOMLANDS BLA. UNGERN. - Forum

2011-02-10 21:49   Diana

Jag har ett viktigt dilemma som plågat mig i några veckor. Jag står mellan att studera psykologi i ungern eller läkarutbildningen i ungern?

Anledningen till att jag vill studera i Ungern är för att jag inte ha topp betyg. Mitt snitt ligger på 17 ungefär och för att komma in i Sverige måste man ungefär ha MVG alla ämnen dvs. med metirpoäng 22.5. Jag är inte så motiverad att plugga på komvux.

Jag har alltså några frågor. Som vilken skola studerade du i, hur eller vem gick du till väga med att ansöka, är dom jätte kräsna med betyg? Hur länga och vad måste du studera sammanlagt? Samt är du garanterad jobb i Sverige? Eller måste du kompletera sen för att kunna jobba här?

Jag vill helst studera i Ungern. Sen i och med att alla studier är på engelska, har jag funderat på att gå i en förberednings kurs i engelska för de som ska studera utomlands. Vet ni ifall det finns något sådant?

Jag skulle gärna få kontakt med någon som studerat/studerar psykologi utomlands.

Hoppas på att jag får svar så ja slipper gå runt och gnaga på detta!
Diana.


RE: PLUGGA PSYKOLOGI UTOMLANDS BLA. UNGERN.
2011-03-30 01:07   .

jag reste omkring i öst europa i 5 veckor i sommras. kollade på många universitet som erbjuder läkarprogrammet. många erbjuder psykologi också. min favorit stad, och dit jag flyttar i höst, är pecs i ungern. liten, trevlig studentstad. många internationella studenter, många skandinaver. billigt. trevligt folk. mycket att göra, sport, festa etc.

hör av dig om du har några frågor

oliver
olly__@hotmail.com


RE: PLUGGA PSYKOLOGI UTOMLANDS BLA. UNGERN.
2011-07-18 01:17   G

Hej Diana ! jag kom nämnligen in på Psykolog programmet i Ungern (Budapest) "Eötvös lorént unversity" det va ganska simpelt o göra en ansöka till skolan. Det snabbaste o lättaste man kan göra är att ringa dom ! istället för att snoka omkring bland deras hemsidor. Man ringer och ber dom att skicka en kopia av application som du senare skall skriva ut o fylla på, utöver det så bör man ha gjort en kopia av betygen + en kopia av betygen på engelska. Senare ber dom dig att komma på en intervjue där dom frågar en del frågor och bedömer hur "bra" din engelska är. Vet ej om du hinner göra en ansöka men det e alltid värt med ett försök. Lycka till !


RE: PLUGGA PSYKOLOGI UTOMLANDS BLA. UNGERN.
2011-10-09 02:55   Elvira

Hej G! Jag undrar lite om psykologprogrammet i Ungern som du har kommit in på - motsvarar det svenska programmet - 5 år - och blir du utbildad psykolog? Vet du hur detta räknas i Sverige sedan? Jag skulle gärna uppskatta att få höra mer om hur du har det där! :)


RE: PLUGGA PSYKOLOGI UTOMLANDS BLA. UNGERN.
2011-12-12 22:10   Emmy

Hej! Jag är också väldigt intresserad av att höra hur det är att studera till psykolog i Ungern, hur ansökan och intervjun går till, vad för betyg som krävs osv. Hoppas att du svarar, annars får du jättegärna (eller någon annan som studerar där) maila eller lägga till mig på msn: emmii_ii@hotmail.com

Tack på förhand :)
/Emmy


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀