Plugga på Santa Monica College 2010 - Forum

2009-04-16 17:46   Nadja
Hej! Jag funderar starkt på att åka och plugga på Santa Monica College i Los Angelas och jag skulle gärna vilja veta lite om era erfarenheter, hur är skolan, var det svårt att hitta boende och vad kostar det ungefär, är man jätteberoende av bil? Finns det någon annan som är inne på samma bana? Skulle va kul att höra vad ni tänker! /Nadja

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-20 00:42   Sara
Hej Nadja! Jag pluggade på Santa Monica College för ett par år sedan! För det första så är Los Angeles en underbar stad, du får aldrig tråkigt!! Skolan ligger perfekt, lärarna är kanon bra och dessutom är Santa Monica College ett av de billigaste skolorna i USA! Om du ska åka dit första gången så rekomenderar jag att du åker med en organisation som EF el Kilroy el. liknande. Du kanske får betala något extra men det är värt det. Det är mycket jobb med alla papper och ansökningar när du skall åka och det kan vara skönt att ha någonstans att vända sig!! Annars är det inte svårt att hitta boende men det är lättare att göra det när man har kommit dit. Vi betalade 24 000 i månaden för vår lägenhet men då va vi 4 st och dessutom bodde vi i Marina Del Rey som är ett jättefint område. Gå in på www.craigslist.com. Fungerar ungefär som blocket! Där kan du hitta boende, bil etc. det är tufft att klara sig utan bil i LA. Bor du i Santa Monica och i närheten av skolan så funkar det ju men du kommer ha svårt att ta dig någon annan stans. Det är inga problem att åka buss inom tex Santa Monica, men att försöka ta sig från SM till tex Hollywood är en tripp på ca 4-5 timmar. Går att åka korta sträckor men de längre är omöjligt att ge sig på. Taxi är ett alternativ men jättedyrt tyvärr. Jag röstar för ett köp av en billig bil. Toyota är ett bra bilmärke för dom har ett bra andrahandsvärde. Vilket är bra om du bara har tänkt och stanna ett eller ett par år. Hoppas du känner att du fick svar på dina frågor?! Rekomenderar verkligen LA!! Hoppas du kommer iväg, Lycka till! /Sara

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-20 14:01   Nadja
Tack snälla Sara för ditt svar! Du har svarat på många av mina frågor! Vad kul att höra att du trivdes så bra, nu är jag ännu mer sugen på att åka! Sedan undrar jag om det är svårt att ta körkort där, och om det är svårt att köra i en så stor stad? Tack igen /Nadja

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-20 21:12   Rozalin
Hej! Jag ska också söka till SMC till våren 2010 och undrar jag med hur det är att skaffa körkort i USA, jag kan inte köra för fem öre, kan i för sig börja övningsköra lite innan men hur lätt/billigt är det att skaffa körkortet där? och hur mycket kan en billig bil kosta? Om det är någon annan som ska åka till nästa vår hör gärna av er!! skulle jätte gärna vilja åka ner dit med någon och dela boende.

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-21 09:39   Elle
hej jag undrar, om man går en AA på Santa Monica, vad gör man sen? Börjar folk jobba eller läser ni vidare? Om man flyttar hem till sverige, kan man fortsätta plugga där då till en bachelor? För vad jag förstått det som är ju universiteten sjukt mkt dyrare än communitys i USA och det kanske känns tufft att fortsätta då...jag vet inte. Vore kul att veta vad ni har för planer/vad andra gjort efter sin utbildning? Mvh Elle

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-21 09:54   Nadja
Hej Rozalin! Jag har inte heller körkort men jag har övningskört lite grann, jag ska försöka köra så mycket som möjligt innan jag åker. Att ta körkort där har jag läst ska kosta mellan 200-300, så det är ju ingen stor summa, sen är det ju "bara" körningen :) Vad kul att du också ska dit, vad ska du läsa? Vilken arrangör använder du? /Nadja

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-22 00:32   Sara
Nadja, det va så lite, vad kul att du blir mer sugen på att åka! Nadja och Rozalin, Det är inte speciellt svårt att ta körkort i Kalifornien. Har man inte kört nånting innan så behöver man ju självklart ta några körlektioner. Kan man köra så kan man beställa körprov direkt. Jag har inte tagit körkort själv därborta men jag har vänner som har gjort. Man får köra med svenskt körkort i ett år! Men som sagt, det är inte svårt och det kostar inte speciellt mycket, ca 200-300 kr precis som du nämde Nadja. Teorin är också väldigt enkel, dom har inte lika mycket regler som vi :) Sen att man nästan bara kör med automatväxel i USA gör också saken lättare. Ang att köra bil i en så stor stad. Personligen tycker jag att det är lättare. Jag tog mitt körkort i Sverige en vecka innan jag åkte till LA så jag lärde mig praktiskt taget att köra bil där. Det är extremt mycket trafik i en så stor stad men vägarna är bredare och rakare och det är både lätt och köra och lätt att hitta med hjälp av kartor. En begagnad bil kostar ungefär som här. Jag rekomenderar att ni köper bil privat,ni fåren bättre bil till ett billigare pris och dessutom slipper ni att bli lurade av giriga Cardealers!! Hur tråkigt det än är så tror folk att dom kan lura oss tjejer. Så mitt tips är att läsa på ordentligt om bilar, vad varje märke ungefär är värt osv eller att ta med en karl som är kunnig! Elle, För att få en riktig examen måste du idag ha en Bachelor Degree och det är precis som du säger väldigt dyrt att läsa på universitet i USA. Men det skiljer sig ganska mycket från skola till skola och dessutom finns det skolor som erbjuder ekonomisk hjälp även för internationella studenter. Om man kan fortsätta att läsa så man får sin BD här i Sverige kan jag inte svara på. Jag vet faktiskt inte, tyvärr. Mvh Sara

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-23 16:25   Rozalin
Hej Nadja! Jag tänkte åka genom Kilroy, har hört massa bra om dem, och jag ska söka Teaterutbildningen :) du då? vad ska du läsa? och när hade du tänkt åka, nu i höst eller på våren? Sara, tack för biltipsen! ;)

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-23 21:32   Betty
Jag funderar också på att åka dit till hösten. Men jag undrar precis som Elle, hur mycket ger utbildningen egentligen, om man väljer Study Abroad som jag hade tänkt isåfall? För så mycket pengar som man betalar så vill man ju att utbildningen ska ge nånting. Men jag antar att man måste ta en bachelor's degree om man verkligen vill få ut nånting av själva utbildningen... För om man skulle välja att läsa grafisk design t.ex. kan man då börja jobba hos någon grafisk formgivare sen efter den kursen tror ni? Vad jag har förstått så krävs det väl ändå att man har några års utbildning inom det. Så det känns som man betalar lite väl mycket för kurser som inte kommer ge så mycket, eller har jag fel? Men vilka är era planer efter utbildningen? Kommer ni plugga vidare här i Sverige sen?

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-24 10:54   Nadja
Hej Rozalin! Okej, vad kul! Själv tänkte jag söka psykologi programet i förstra hand men jag kanske hoppar på någon språk och teaterkurs bara för skojsskull :) Jag har varit i kontakt med CIS men har inte bokat något möte med dem än, tänkte kolla runt och se om efter med de andra annordnarna också. Har du pratat med dem på Kilroy? Skulle du rekomendera dem? Jag har tänkt åka nästa år, men risken finns att det till och med blir till hösten..men jag ska försöka åka till våren. Betty Du har alldeles rätt i att det kostar mycket pengar att studera i USA även om just Santa Monica är ett av de billigare community collegen. Mitt mål är att kunna utbilda mig till klinisk psykolog i USA och kanske kunna arbeta arbeta där sen. Sedan tror jag att om man ska göra en sån grej som att åka till USA och studera så får man inte vara en person som inte vill ta studielån för att det kommer att bli dyrt i slutändan, man får nog väga för sig själv om det är värt det eller inte. Jag tänker så att det vore grymt att få en sån upplevelse, att få leva och plugga i LA. För mig är det värt tusen spänn i månaden när jag är färdig. Det kanske beror på vem man är som person? Det är mina tankar om saken iaf. /Nadja

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-26 20:42   Stella
Hej! Jag fyller 18 i sommar och har också tänkt läsa någonstans i Cali, fast nu i höst. Jag såg att Sara hade läst där, och jag läste att du betalade 6000 i månaden? Jobbade du då i LA; för jag har blivit informerad om att man inte får jobba där om man inte är medborgare? Skulle vara jättetacksam för svar! :) /Stella

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-27 09:22   elle
hej! Tänkte bara höra, skulle ni rekommendera kilroy eller Cis? Cis verkar ha ett "paket" av något slag men det kostar 3500 kr och om man inte blir antagen får man tillbaka 2500. Kilroy tar en avgift på 300 kr när man söker och när man blir antagen betalar man 2950 kr... men vilka är bäst liksom? Mvh Elle

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-27 14:50   Sara
Hej Stella! Jag jobbade inte när jag bodde i LA! Det är rätt som du säger att man inte får arbeta där om man inte är amerikansk medborgare. Jag tog csn lån, man kan ta merkostnadslån när man ska plugga utomlands. Dessutom hade jag sparat lite pengar. Man kan klara sig på csn, men det är väldigt svårt så jag rekomenderar att man sparar ihop lite innan man åker. Det finns möjligheter att få jobba på skolan där man studerar, även för internationella studenter. Men platserna är få så se till att söka jobb så fort som möjligt. Kolla om det går att söka jobb på skolan redan innan du åker. Det finns ett alternativ till. Dom är ju lite roliga där borta. Man får ju som sagt inte jobba där men däremot får man praktisera. Och det finns praktik platser som är betalda. Där du kan få lika mycket som du får för ett vanligt heltidsjobb/deltidsjobb. Dessutom är det lätt att få ett jobb som till ex nanny och så vidare, men då är det svart och skulle dom komma på dig så blir du utkickad från USA för all framtid. I alla fall för lång tid framöver. Men kolla det med praktik platserna. Det tycker jag är det bästa alternativet. Lycka till /Sara

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-04-29 10:57   Rozalin
Nadja, Psykologi låter grymt! Jag tänkte också på det ett tag när jag försökte komma ifrån hela teater grejen men jag kom fram till slut att det är faktiskt teater jag vill hålla på med :D Min idé är också att plugga först och sedan försöka få jobb där, jag vet att man kan ta jobbvisum till en viss period men inte under tiden som man pluggar vilket är lite tråkigt :( jag vill också allra helst åka till våren men det beror på om jag kan få ihop en bra ekonomi tills dess. Jag skulle nog rekomendera Kilroy för alla som undrar. Jag har gått på möte hos dem och de verkar väldigt bra, Det är många som rekomenderar dem, dessutom är det lönsammare. CIS och alla de där paket organisationerna brukar oftast ta mycket pengar. Jag åkte ett sånt där paketresa till Italien i höstas på språkresa och det blev mycket dyrare än vad det kunde ha varit. En grej som jag verkligen har lärt mig efter den resan är att det alltid är mycket billigare att hitta boende och sådant på egen hand. Jag betalade omkring 5000 kr i månaden för en lägenhet som egentligen inte var värd mer än 2000-3000 kr/mån, vi lärde känna några italienare där och det var de som upplyste oss om detta, annars hade vi ju inte vetat. Deras lägenheter var i mycket bättre skick än våran och det var billigare! Men det blir så, när man åker paketresa så blir det dyrare än vad det behöver vara. Däremot är det klart att det finns en trygghet i att veta att allting är klart och väntar på en där. Är det någon som möjligtvis kan ge en omfattning över ungefär hur mycket man bör spara ihop innan man åker? jag vill gärna åka dit till våren 2010 men jag kan nog inte spara ihop mer än 25 000, högst 30 000 kr :S men det känns som om det inte kommer räcka för ett år. Och vad händer om man vill stanna där längre? bör man åka hem och jobba under somrarna??

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-05-06 17:26   Charli
Jag vet inte om den här tråden kanske är lite gammal nu men jag tänkte bara säga att jag också ska söka in till SMC! Jag hade dock tänkt börja hösttermin 2010 eller vårtermin 2011, lutar åt det sistnämnda eftersom jag tar studenten 2010! Vad jag har hört ska det vara krångligt och dyrt att ta körkort där,? många som rekommenderat mig att göra det i Sverige så det hade jag tänkt göra! Är det någon som kan berätta lite mer om skolan, Sara du hade ju gått där, är det svåra läxor osv? Är rädd att jag inte ska klara skolan och inte förstå någonting, det oroar mig nog mest! Kram

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-05-07 13:28   Rozalin
Charli, av vad jag har hört och det har sagts på forumet också att det är mycket billigare och lättare att ta körkortet i USA! Jag hade en bekant som bodde i Californien och hon sa att det kostade henne 180 dollar för att skaffa körkortet. Jag tror att också att själva provet ska vara lättare än i Sverige. Det som du bör tänka på är dock att du kan inte använda det körkortet i Sverige, så du måste du ta ett nytt här. Men då kanske det blir lättare att ta kortet här i och med att du får så mycket träning och erfarenhet från att köra där.

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-05-20 09:56   Danne
Hej! Jag ska också söka till SMC till våren 2010... och letar efter en resekompis.. adda gärna min msn Danne_89@live.se

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-06-12 22:02   Karolin
Hej! Jag ska nog också studera i Los Angeles till våren eller hösten 2010 och letar också efter någon att dela boende med. Hade varit skönt att få bo med några andra nämligen! :)

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-06-12 22:09   Karolin
Hej! Jag ska söka till antingen Santa monica eller new york film academy i Los Angeles och studera acting for film. Är det år våren eller hösten 2010 du ska börja då? Mvh Karolin

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-06-12 22:16   Karolin
Hej! Jag funderar över att åka till Los Angeles och studera acting for film antingen på Santa Monica eller New York film academy och jag letar efter någon man isf kan dela boende med. Jag åker antingen till våren eller hösten 2010. Om någon som är intresserad så adda gärna min msn Karolin.bengtsson@hotmail.com

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-06-22 22:38   Angela
Sara, vad kostade det att plugga på SMC? Jag tänkte kanske plugga till modeinköpare eller något inom modebranschen o tänkte att det skulle vara fantastiskt att plugga i LA. Kan man plugga 1 år eller måste man plugga flera år? Tacksam för svar. MVH Angela

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-06-22 22:40   Angela
Sara, vad kostade det att plugga på SMC? Jag tänkte kanske plugga till modeinköpare eller något inom modebranschen o tänkte att det skulle vara fantastiskt att plugga i LA. Kan man plugga 1 år eller måste man plugga flera år? Tacksam för svar. MVH Angela

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-06-24 19:47   Karolin
Jag vet inte om jag har rätt men du kan nog välja det inom study abroad och då läser du fler kurser än bara fashion på en till två terminer. Och man behöver ca USD 21000 under ett år för att klara sig där:) Jag ska till vårterminen läsa study abroad, adda gärna mig på msn eller skicka ett mail om du vill prata! Karolin.Bengtsson@hotmail.com

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-07-04 14:25   majaa
Hej! Hade jätte gärna delat en lägenhet eller något med några i LA. Jag funderar starkt på att åka dit och plugga hösten 2010. Jag tar studenten nästa år och vill snabbt iväg till LA! Adda gärna mig på msn eller maila om ni har samma tankar som jag! Mvh Majaa_002@hotmail.com

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-08-01 22:56   Jonas
Hej Karolin jag har funderat på samma utbildning som dig. Jag har addat dig på msn sickan87@hotmail.com hade varit roligt att pratas vid och se vad du har för tankar och förväntningar! Jonas

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-08-13 12:55   Borowski
Hallå! Jag tittar på att åka till Santa Monica för att plugga där hösten 2010 och framåt. Ska ta en Bachelor Degree med de två första åren på SMC och sedan transfer. Någon som är i samma sits? Hör av er. Borowski@Sverige.nu

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-09-25 13:14   ela
hej! Jag tänkte söka in till våren 2110 i santa monica! Jag undrar om det är nån som är intresserad av att dela boende? hör gärna av er till min mejl elaa-89@hotmail.com

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-09-28 15:53   Sandra
Hej! Jag och en tjejkompis kommer att dra iväg och plugga Study Abroad nu våren 2010, får se hur länge vi blir kvar, minst en termin. Skulle vara kul att få kontakt med någon som också har Los Angeles, Santa Monica i sikte. Maila eller adda på msn sandraolander_@hotmail.com

RE: RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-11-03 08:45   Erik
Hej alla glad! Vi är några killar i åldrarna 21 - 23, som söker två stycken trevliga nya roommates inför vårterminen! Vi bor i ett jättefint lägenhetskomplex med pool, gym och jacuzzi! Hyran inklusive utilites (gas/vatten/ect) ligger på runt $500 vilket är riktigt bra! Om ni är intresserad kan ni höra av er! Skriv ett mail till: erik1989gbg@live.se Hoppas vi ses nästa termin! Mvh Erik

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-11-06 09:10   Mattias
Jag hade tänkt plugga vid SMC hösten 2010. Har 6 månader inlagt i min utbildning här i sverige som jag kan studera utomlands. Har bott där borta förut så hittar redan i LA och det är en underbar stad. Någon mer som funder på SMC nästa höst? Hade gärna hittat någon att dela lägenhet med. tmattias@gmail.com // Mattias

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-02 23:50   Alexandra
Hey Rozalin! Jag har sökt till Santa Monica College till våren 2010 och skulle också vilja ha någon att dela boende med. Skulle vara kul att prata med dig mer. Har du sökt? Hade bra, Alexandra

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-03 15:10   Bette
Jag har också sökt till våren 2010, vi skulle kunna snacka på msn kanske Alexandra? /Bette

RE: RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-10 14:52   Daniel
Funderar även på att dra plugga vid santa monica HT 2010. Har dock inte bestämt mig för vad jag ska ta, ska på möte med cis eller kilroy vi får se vad det blir av. Jag är ute efter att dela lya med någon/några gärna med samma intressen som en. Jag är 20år när jag flyttar dit intressen är mode & sport. Hoppas någon/några av er känner er träffade och hör av er på min mail wallin.daniel@hotmail.com för att diskutera mer!

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-10 22:03   Alexandra
Hey Bette! Sorry, jag hade inte kollat in den här trodde ingen hade skrivit. Men absoluut, det kan vi göra! Eller Facebook.

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-14 13:54   Bette
Hej Alexandra! det är lugnt:) du kan adda mig på msn om du vill: misslizziewizzie@hotmail.com

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-16 23:18   Bette
Vet inte om mitt meddelande kom fram så jag provar igen. Du kan lägga till mig på msn om du vill Alexandra?! den är: misslizziewizzie@hotmail.com Vad heter du i efternamn? så kan jag ju adda dig på facebook också:)

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-17 12:06   Alexandra
Okay, vad bra hehe joo den kom fram. Men jag addar dig där då så hörs vi. Haade ;)

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2009-12-18 19:06   Jonas
Hej Jonas här nu är det så att jag har kommit in på business på SMC och söker nu någon att dela boende med. Jag är 22 år kille positiv för det mesta :) är det så att du som jag söker någon att dela boende med så var inte blyg hör av dig så kan vi ju se hur det funkar och hur dina tankar går. Min mail är sickan87@hotmail.com hoppas höra från dig ha en trevlig helg. MVH Jonas

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2010-04-05 09:47   Louise
Hej alla blivande Santa Monica elever. Jag ska också plugga i SMC och börjar hösten 2010 efter att jag har tagit studenten. Jág har redan skickat in alla papper till skolan så det mesta är klart... Om det är någon mer som åker i samma veva får ni jättegärna höra av er Adda mig på facebook: Louise Sjögren eller skriv ett mejl till: louisesjogren_91@hotmail.com

RE: Plugga på Santa Monica College 2010
2010-06-02 18:37   CW
Hej Louise jag har mailat dig ska också börja på SMC i höst ser fram emot svar :)

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀