Plugga på College USA 2010!! resekompis? - Forum

2009-03-12 00:17   Sandra
Jag söker någon som redan nu har planer att dra till USA och plugga på College i nåt år eller flera,,, eller eventuellt engelska språkkurs i 3 månader? Jag är ute redan nu och planerar vart jag eventuellt vill åka.. Det blir vad det känns nu som Californien eller nån annan del av södra USA.. Texas, Arizona eller Florida eller Hawaii.. Är det någon här som har samma tankar och planer så får ni gärna höra av er :) .. Maila mig sandra_lindvall@yahoo.se

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-04-06 16:32   Sandra
Hej! Jag tänkte också plugga språket först. Men man kan inte få CSN hjälp om man tar en språkkurs i engelska i USA då tycker dom att man hellre kan ta den i något europeiskt land. Så därför har jag stora planer på att plugga en förberedande engelska kurs inför college/högskola den är på typ 17 veckor :) då får man hjälp från CSN men då måste du först ha kommit in på högskola eller nått sånt *krongligt värre*.. Betalar du själv för språkresan i USA så får du räkna med 30-40000 för så många månader :/ Har själv inte anmält mig ännu till någon skola men det blir californien typ San Diego. Vad har du för tankar? maila gärna.. sandra_lindvall@yahoo.se

RE: RE: RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-06-23 21:39   Robin - Max_88_maxi@hotmail.com
Tjena, jag har med funderat rätt mycket på att dra till usa och plugga. men om man ska plugga engelska innan, kan man göra det här hemma i sverige? eller är det en hel termin som gäller isf? någon som vet? Hör gärna av er till mig på mail eller msn om ni vill bolla lite idéer :)

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-06-24 16:57   michaela
Anna S: Hur lång tid tog det från att du skickade in din ansökan till svaret kom? Jag har också funderat över boendebiten - om man ska bo inom campus eller ordna nånting eget? Har hört att det skiljer grymt mycket i pris. Jag känner ingen som har pluggat där tidigare, utan fick bara av en slump syn på SDSU :) Verkar helnice! Får man fråga hur gammal du är och vart du kommer ifrån? / Michaela

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-06-25 17:56   AnnaS
Michaela, det tog väl ungefär 3-4 veckor. Jag skickade ju in samtidigt som dem som ville börja studera nu till hösten så kan tänka mig att det går lite snabbare om du skickar in i tex augusti. Jag har inte fått några papper ännu som jag behöver för att skaffa visum och sådant, utan bara en bekräftelse. Det är mycket dyrare att bo på skolan, så som jag ser det. Jag kommer ordna eget när jag väl är där nere. Jag är född 88 och bor i Falkenberg. Själv? //Anna

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-06-26 11:50   Karolin
AnnaS, Jag bor också i Falkenberg och hoppas på att bli antagen till SMC våren 2010. Mvh Karolin

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-06-26 20:49   michaela
Anna: Okej :) Reser du med någon organisation, och i så fall vilken? Ska precis göra i ordning min ansökan. Har läst att man ska söka minst 3 månader innan så är väl dags. Jag har precis tagit studenten och är sugen på nåt nytt :) /Michaela

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-06-29 17:07   AnnaS
Karolin: jaså?=) hur gammal är du? SMC är det Santa Monica? Michaela: Jag anmälde mig via blueberry, dem är ju som en mellanhand. Alla kostnader sker ju direkt till skolan, så inga extrakostnader i alla fall. Okej, lycka till=)

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-07-03 16:54   AnnaS
jag vet faktiskt inte riktigt hur det går till. Tror du kan fixa allt själv, men kanske kan vara skönt med en agentur som kan hjälpa dig om nått skulle gå fel. Sen kan det nog bero på om du vill åka dit och studera ett program eller bara några kurser. Kolla upp med en agentur och hör med dem hur det fungerar.

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-07-06 17:04   Karolin
AnnaS, jag är 19 år dudå? Ja SMC är Santa monica college, har inte skickat iväg min ansökan än men hoppas verkligen på att jag kommer in! Mvh Karolin

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-07-07 12:37   Sandra
Min plan var nog att åka i februari 2010 men ska söka till Foothill eller Deanza april San francisco.. Min tanke var att jag eventuellt ska läsa förberedande kurs i samma stad engelskan (8veckor) innan terminsstarten i April.. om nån ska åt samma håll så hör av er!!! Har sett att en del sökt mig via mailen men då har det handlat om Santa monica som jag inte vill söka till.. :)

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-07-31 11:31   Marina
Hej Michaela :) Jag har tänkt mig att åka nästa höst, höstterminen 2010 eftersom jag inte tagit studenten än. Då hade jag tänkt mig att åka till Los Angeles och läsa Media&Art, Academic Program. Man kan välja att stanna 6-9 månader. Skriv gärna till mig om du har lust: aniram@live.se Kram /Marina

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-08-03 10:04   Robin
Tjena Michaela! Jag är också väldigt intresserad av att dra till LA och plugga 6-9 månader, och då antingen till våren eller något sånt, beroende på när dom har inskrivning :) Vill du kan du maila mig på max_88_maxi@hotmail.com om du vill snacka lite idéer osv :) Hade varit kul. MVH Robin

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2009-11-30 15:32   Elin
Jag är också grymt intresserad av att åka till USA å plugga då jag är klar med gymnasiet och just nu håller vi på att göra en induviduellstudieplan. Vilka hemsidor använder ni er av? Hur finansierar ni allt och sådan information. Extrem tacksam för svar!

RE: Plugga på College USA 2010!! resekompis?
2010-05-28 11:44   Sophia
Hej! Vet inte om denna tråd är lite död, men jag hittade den mitt i mitt googlande. Jag har preliminärt blivit intagen till New York Film Academy i L.A till hösten! Skulle vara jättekul att få kontakt med någon som ska dit i höst. Känner mig lite ensam. Är det någon som vet vilken skola de ska gå på? Kanske NYFA? Och är därmed mitt uppe i allt skit som måste göras innan? Om någon ser detta, skriv! /Sophia

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀