Plugga i Tyskland - Forum

2006-09-19 14:28   Ulrika
Hej! Har 18,4 i slutbetyg från gymnasiet och antar att det inte räcker ens till en stand-by plats i danmark :( Förstår Tyska ganska bra (har gått t.o.m steg 4 i gymnasiet och hört en hel del tyska hemifrån sen jag var 9) funderar därför på utbildning i Tyskland. Nån som vet hur duktig man måste vara på tyska, jag pratar inte alltför bra =/. intagningspoäng? kostnader osv? vill veta allt! tack! MVH

Ang: Plugga i Tyskland
2006-09-23 11:44   Ida
funderar också på att studera i tyskland, men har nog blivit lite varnad därifrån... dels har jag en klasskompis som kommer från tyskland, samt att en lärar-studerande hjälper till på våra tyskalektioner, som säger att det är väldigt svårt för även dem som bor i landet att lyckas, men de visste då inte exakt vad som gällde för Veterinär, men... Dock inget sagt till 100%, men det är åt det hållet :/ MVH / Ida

Ang: Plugga i Tyskland
2006-09-24 19:50   ulrika
Ok =/ trist.. tack för svar

Ang: Plugga i Tyskland
2006-09-25 21:32   Ida
Men du får ju ändå inte låta mig rasera dina förhoppningar, man kan ju försöka söka in ändå, man kan inte heller vinna något om man inte försöker :) Lycka till!

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-03 03:23   Lesley
Hej Ida! Vad jag har förtsått så är det väldigt svårt att komma in på veterinärutbildningen i Tyskland. Har sökt lite informaion om Veterinärutbildningen i Budapest ovh det verkar vara många tyska som pluggar där eftersom de inte kommer in i sitt hemland. Ungefär som här i Sverige. Du säger att du har 18,4 i snitt och att du antagligen inte kommer in i köpenhamn. Jag kan berätta för dig att jag har en kompis som hade lägre snitt än dig men kom in i köpenhamn ändå eftersom hon sökte in på kvot 2. D.v.s arbetslivserfarenhet. Hon jobbade två år med djur i Nya Zeeland (eftersom utomlandserfarenhet ger mer poäng) och kom in på det! Så ge inte upp Köpenhamn än! Själv ska jag söka till Budapest eftersom mitt snitt inte räcker till till Köpenhamn. Går det åt helvete där så ska jag börja jobba och skaffa mig arbetsliverfarenhet och söka till Köpenhamn efter det. Plus att jag har meriter från Budapest! Ska till varje pris bli veterinär!

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-04 17:12   Ida
Okej, så det är kanske inte ens något att fundera på det där med tyskland då, med andra ord. Jag kommer nog heller inte ha de bästa poängen i snitt då det finns brister i min motivation....(har inte avslutat gymnasiet än) Men hoppas också på Ungern! Vet dock inte hur antagningsprovet kommer se ut, är lite orolig för själva antagningen i framtiden.. Har visserligen läst på deras hemsida vad man ska kunna, men genom det vet man ju inte svårighetsgraden och längden samt nogrannheten på svarens fakta.. Måste säga att det är väldigt inspirerande att fortsätta trots motgångar när jag märker din inställning! :D Väldigt kul att höra, ger mig hopp om att själv frotsätta :) Dock går jag på den tanken att alla inte är ämnade för yrkena enbart på deras betyg, tror (och hoppas!! :D) att man kan bli minst lika bra veterinär och likn. när rätt intresse och engagemang finns i ämnet.. .. ? :) Får man fråga vad du har för snitt?

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-04 20:09   Pernilla
Hej Ida Antagningsprovet är flersvars alternativ, du måste inte skriova nåt själv, bara svara rätt!!! Går första året i budapest

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-04 22:41   Lesley
Hej Pernilla! Jag har 16.0 i snitt. Så jag har två alternativ. Den snabbaste vägen är ju Budapest. Den andra är köpenhamn men då måste jag som sagt jobba i ett antal år och skaffa mig arbetslivserfaranhet för att söka in på kvot 2. Inte lätt då de tar in få på den kvoten. Vad tror du att ditt snitt kommer att ligga på? Jag tror inte att intagningsprovet kommer att ändras särsklit mkt i framtiden. Denna metod har dom haft ganska länge och det har fungerat bra hittills. Det man behöver kunna är Kemi, Bilogi och Engelska på gymnasienivå. Jag tror att det är bäst att ha läst B kurserna i dessa ämnen för att klara provet. Jag tänker köpa litteraturen på engelska och läsa på själv hemma inför provet. Är också lite orolig över hur svårt provet kommer att vara. Vad jag hört av folk som redan har gjort det är det inte så svårt och man kommer in relativt lätt eftersom dom tjänar på att ta in dig som utländsk student. De får ju mer pengar. Däremot är det svårare att stanna kvar på utbildningen eftersom det är högt tempo och tuffa tentor, speciellt första året. Men har man motivationen så tror jag att man klarar det! Så tänker jag iaf! Va kul att jag inspirerar dig att fortsätta med dina veterinärdrömmar! Jag tycker inte att du ska ge upp utan kämpa på! Jag tycker precis som dig att bara för att man har högt snitt behöver man inte vara lämpas som veterinär. Det beror ju mkt på vad man är för person och hur mkt man brinner för det! Sjukt att beygen ska spela så stor roll i Sverige! Kram

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-05 19:09   Ida
Okej, så det är svarsalternativ, det kändes lite mer betryggande! :) Men engelskan då, kan den vara svår att förstå i olika formuleringar då det gäller exempelvis kemin? En annan sak jag också undrar lite över, avgiften på universitetet i Ungern är ganska hög som jag förståt det, hur klarar du ekonomin?

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-05 19:19   Ida
Hej! Själv har jag ingen aning om vad mitt snitt kommer stanna på, har tämligen lätt att fixa VG:n i de flesta ämnen, och har lätt för Biologi och språk, så kanske ett par högre där. Dock har jag lite problem med mattekurserna som kanske drar ner... Men som det låter borde jag också klara av det, är väl bara det där med motivationen, den brister lite nu på gymnasiet, men är väldigt intresserad av frågor som rör djurs fysiologi, anatomi samt etologi, så i rätt element hoppas jag på det bästa! Ja nog är det höga krav på att bli veterinär i Sverige alltid...! Borde ju nästan fundera över sina system tycker jag, och i alla fall ge andra möjlighet till intervju för bättre lämpade människor.. Fast vad vet jag, de som har höga betyg klarar sig antagligen bra i högt univetsitet-tempo också.

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-05 19:27   Les
Skrev fel namn innan, jag menade: Hej Ida! Jag har 16.0 i snitt. Så jag har två alternativ. Den snabbaste vägen är ju Budapest. Den andra är köpenhamn men då måste jag som sagt jobba i ett antal år och skaffa mig arbetslivserfaranhet för att söka in på kvot 2. Inte lätt då de tar in få på den kvoten. Vad tror du att ditt snitt kommer att ligga på? Jag tror inte att intagningsprovet kommer att ändras särsklit mkt i framtiden. Denna metod har dom haft ganska länge och det har fungerat bra hittills. Det man behöver kunna är Kemi, Bilogi och Engelska på gymnasienivå. Jag tror att det är bäst att ha läst B kurserna i dessa ämnen för att klara provet. Jag tänker köpa litteraturen på engelska och läsa på själv hemma inför provet. Är också lite orolig över hur svårt provet kommer att vara. Vad jag hört av folk som redan har gjort det är det inte så svårt och man kommer in relativt lätt eftersom dom tjänar på att ta in dig som utländsk student. De får ju mer pengar. Däremot är det svårare att stanna kvar på utbildningen eftersom det är högt tempo och tuffa tentor, speciellt första året. Men har man motivationen så tror jag att man klarar det! Så tänker jag iaf! Va kul att jag inspirerar dig att fortsätta med dina veterinärdrömmar! Jag tycker inte att du ska ge upp utan kämpa på! Jag tycker precis som dig att bara för att man har högt snitt behöver man inte vara lämpas som veterinär. Det beror ju mkt på vad man är för person och hur mkt man brinner för det! Sjukt att beygen ska spela så stor roll i Sverige! Kram

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-07 17:10   ida
hej Lesley! förstod nästan det, men tror du de betyg jag innan skrev skulle kunna funka? Verkar vara ganska höga krav på de som går utbildningen, men finns intresse finns chans, inte sant? :)

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-07 23:42   Pernilla
Hej Engelskan var lättare än jag trodde, det är kemin i sig som e svår att klara! Vissa som hade gått på kemi på universitet innan sade sig tycka att det var svårt. Det är vissa ord, det beror lite på hur lätt man haft för engelskan i skolan innan, men som det står på deras hemsida så e det en fördel att man kan den engelska terminologin inom biologi o engelska. En hel del om människan vad gäller organ o sjukdomar o lite op sätt var det med, men det var under den engelska biten, dom sista 20 frågorna, annars var eng för fjärdeklassare. Annars e det kemin som var tuffast helt klart!

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-08 13:01   Ida
Okej, så engelskan beror till stor del av förberedelse om jag inte uppfattade det fel... Men att även universitets studerande ska ha svårt för kemin, själv har jag mindre problem redan på gymnasienivå... Är det mycket undervisning inom kemin? MVH / Ida

Ang: Plugga i Tyskland
2006-10-09 16:36   Pernilla
men provet var svårt vad gällde kemin.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀