Visa studentum.se som: Mobil

Plugga i Santa Barbara ht 2013! Frågor! - Forum

2013-01-26 15:48   marikacd

Tjena!

Jag har tänkt (eller i princip bestämt mig) för att plugga på SBCC till hösten. Valet stod mellan SBCC och Santa Monica college men i överhand verkar SBCC lite lugnare, mysigare och lättare att ta sig runt i så. Då är fråga nummer två om man ska åka på egen hand eller genom en organisation?

Jag har hittills tänkt att åka med IBS, då det känns tryggt att åka med en organisation, de fixar boende första terminen och man lär känna folk på en gång (då man åker flera). MEN de tar ju inte en liten penning. Egentligen kostar själva kursavgiften för ett år cirkus 50 lax har ja förstått det som om man söker själv, och IBS vill ha 112 000 för ett år (visserligen ingår en termins boende då och lite smågrejjor som busskort, intromöte osv men har svårt att tänka mig att det går upp till 60 000...)

SÅ, kära människor. Finns det någon som studerat i SBCC med antingen IBS eller en annan organisation och har några tips/åsikter att dela med sig av? Är det någon som åkt på egen hand? Min främsta fundering är, vågar man åka på egen hand och fixa boende med folk som man i princip inte känner? Iof hamnar man ju oxå med folk man inte känner när man åker med en organisation men.. Ah, vad säger ni , säkerhet (läs bekvämlighet) framför kostnaden?? Ös på med svar kära ni, och vore även skitkul att få kontakt med peeps som har tänkt att åka i höst som jag!

RE: Plugga i Santa Barbara ht 2013! Frågor!
2013-02-03 22:02   ZK

Hej!

Jag ska också börja plugga på SBCC till hösten!=) Jag ska däremot åka själv, vilket är nervigt som satan. Tänkte först gå via en organisation, men efter att ha läst runt lite på internet och sedan konsulterat en väns kompis, så fick jag rådet att det är bäst att åka själv. '

Min väns kompis åkte dit själv, fast till SMC då, och hon träffade bl.a. på en gammal barndomsvän och sen ett par andra svenskar som också hade åkt dit själv och de blev rumskompisar. Har funkat skitbra för henne så visst, varför skulle man inte våga åka själv:) Det kommer nog att gå lika bra som för nån som åkt via nån organisation. Sen har jag även läst en blogg skriven av en tjej som även hon åkte dit själv, hon rekommenderar verkligen att alla som har planer på att plugga i USA fixar allt och åker själv. Sen är det ju upp till var och en att göra som man vill givetvis, men jag har bestämt mig för att åka själv.

Du får gärna mejla till mig om du vill prata mer om allt som har med SBCC att göra och lite till =) Antingen på: zyriekastrati@live.se eller på Facebook där jag heter Zyrie Grey Kastrati

2013-02-03 22:06   Emelie

Hej!

Jag tänker också åka till Santa Barbara till hösten, och har haft samma funderingar som du! I början var jag helt inställd på att åka med IBS då de verkade så bra på sin hemsida, men efter att ha kontaktat dem flera gånger via mail utan svar, ringt men inte fått prata med någon utan blivit ombedd att vänta på att de "alldeles strax skulle ringa upp" och sen få vänta i tre dagar på ett samtal tröttnade jag! Dock fick jag reda på att de garanterade kurserna inför hösten 2013 är helt fullbokade, så du kan alltså bara plugga "strökurser" om du vill det.

Nu har jag bytt till Studyabroad som direkt fixade telefonmöte med mig och svarade på precis alla mina frågor och funderingar och kändes därför himla trygga, så därför tänker jag resa med dem! (känns ju jobbigt om kommunikationen ska vara så dålig som den var med IBS då man väl är där borta och kanske behöver hjälp)

Det är även billigare att resa med dem, då de inte arrangerar boende, men samtidigt kan man ju se det ur den vinkeln att det bara ger en själv fler idéer, erfarenheter och ett större urval! Jag anser att det är en del av äventyret att bo med främlingar! Tänk vad mycket man kommer lära sig och vad många nya vänner man kommer få! Jag tror att när man väl är där så rullar det på rätt bra, har tidigare åkt på språkresor och läger utan att känna en enda av de andra, men sedan fått jättebra vänner och erfarenheter! Därför åker jag helt själv, utan några kompisar med mig och tänker ta mig an utmaningen att lära känna nya på vägen :)

2013-02-03 22:26   Moa
Hejsan. Jag har sökt in till sbcc till höst och jag använde mig av kilroy. De har hjälpt mig med ansökan bara, boende och allt annat har jag hört att det är ganska lätt att fixa när man väl är där :)

2013-02-10 00:11   Johanna
Hejsan! Jag har också bestämt mig för att läsa på Santa Barbara till hösten. Satt och fyllde i ansökningarna idag :) Jag har kollar runt lite på olika organisationer att åka med men bestämde mig tillslut för Study International. Jag valde dom för att dom är skolans officiella representant i Sverige och för att jag har fått ett väldigt bra intryck av dom. Dom tar inte heller ut några avgift för sin service vilket jag har uppfattat att många andra gör. Jag har också gått i funderingarna att åka med IBS just för tryggheten med boende men det verkar som att det skulle bli mycket dyrare. Jag tänker också att det kommer vara många i samma situation som en själv, som letar boende och vill lära känna nya människor :) Hoppas det löser sig för dig med vilka du ska välja eller om du åker själv! Skulle va jättekul att komma i kontakt med andra som ska åka till SBCC i höst. Mejla gärna! :) johannacarlssonwi@gmail.com

2013-02-13 16:44   marikacd

Oj! Vad kul att så många hade frågat!

Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilka jag ska ansöka genom men eftersom alla tipsar om att åka "på egen hand" (helt själv vill jag inte åka, utan genom en organisation då som bara hjälper mig med förberedelserna), så kommer det nog bli så! Väntar bara på de nödvändiga papprena som ska skickas in!

Alla har sökt genom lite olika organisationer ser jag så spelar nog ingen större roll va man tar där heller verkar de som, ja har haft möte med Avista men de verkar dock inte ha så mkt koll på saker och ting. Det vore kul o snacka med så många utav er som möjligt, förväntningar, boende, vilka kurser man ska välja.. Allt!

Lägg gärna till mig på fb eller släng iväg ett mail: Marika Cederlund marikacederlund@hotmail.com Kram!

2013-02-13 17:03   marikacd
svarat*

2013-03-14 09:16   Amanda Jackson

Hej!

Jag har också tänkt att åka till SBCC och plugga till höstterminen. I helgen ska jag fixa allt som har med ansökningen att göra. Men på fredag ska jag till Kilroy på deras informationsmöte om SBCC och ställa massa frågor angående det programmet jag vill läsa. Tänkte först åka med IBS men efter era åsikter om dom och deras alldeles för höga kostnader skippar jag det.

Jag undrar om någon som har tidigare erfarenheter från SBCC och boende situationen kan ge lite tips på bra områden och bästa sättet att skaffa boende. Det skulle vara jättekul att komma i kontakt med fler som ska åka till SBCC i höst och prata innan skolan börjar så mejla gärna till maandys@live.com eller lägg till på FB Amanda Jackson! :)

2013-04-12 16:05   Moa

Hallåhej. Är det någon som fått besked och kommit in? Skicka gärna ett mail isåfall. Vore kul att höra hur ni tänker om allt! moahellenas@hotmail.com

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att få inspiration och hjälp inför ditt utbildningsval!
Logga in