Norge/Danmark - skillnader? - Forum

2009-01-23 11:14   Skrika
Jag planerar att läsa till läkare i Norge eller Danmark i höst (självklart vill jag läsa i Sverige men med dagens lottningssytem kan man få vänta i 10år vilket jag inte planerar att göra). Jag skulle därför bli jätteglad om någon som antingen studerat i Danmark eller Norge skulle vilja ge mig lite information om hur man klarar sig, tänker främst ekonomiskt. CSN-stödet är ju inte så stort och det är ju dyrare än i Sverige. Jag har förstått att man ska få lite mer än vanligt om man pluggar i Norge och Danmark eftersom det är dyrare, men räcker den hjälpen? Är det mycket dyrare i Norge än i Danmark? Jag tänker främst på att studera i Oslo eller i Odense (har förstått att svenskar blir utmobbade på andra ställen typ). Vilken information som helst är välkommen. Tack Erika

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-01-28 16:00   amanda Lahti
Hej! Jag vill också söka dit för hösten 2009, och jag vet inte speciellt mycket om hur man ska gå tillväga eller så... Vi kanske kan hjälpas åt lite? Har hittat några bra hemsidor som min syokonsulent bifogade till mig! hör av dig om det låter intressant! Läser du matematik E förresten? Behöver man den kursen? hälsningar Amanda amandalahti.blogg.se

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-02-09 09:27   Skrika
Hej! Jag har mejlat skolor så dom har skickat svar på hur man ska gå tillväga för att ansöka, men jag har väl inte fattat allt för mycket 0=) tänkte sätta mig med detta nu snart, eftersom man ska ha sökt innan 14 mars (eller något sådant) till antingen danmark eller norge, minns inte exakt. Du får gärna dela med dig av vad du hittat, jag kan ju mejla dig det jag fått om du ger mig din mejladress. Jag tog studenten VT-07, men ja jag läste Matte E, dock TROR jag inte att man måste ha den, men det går att kolla upp tror jag. I princip så behöver man samma saker som för Sverige, så det bör inte behövas. Erika

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-02-16 19:35   Henrik
Hej! Matematik E är numera ett krav för att komma in på läkarutbildningen i Danmark. Mvh Henrik

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-02-17 19:51   amanda Lahti
Okej! Vet du om det räcker att man har läst matte E och kan sätta det på ett serparat betygsdokument, eller behöver man räkna med Matte E betyget i betygssnittet?

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-02-18 11:32   Henrik
Jag kollar fortfarande upp detta. Vad jag har fått höra ska man kunna läsa till kursen och bara behöva visa upp att man har läst den. Man kan aldrig påverkar sitt snitt i efterhand. Men om matte E-betyget på något sätt ska räknas ihop med några andra betyg (som enligt www.syoguiden.com/artiklar/default2.asp?ArtID=1 , läs under Danmark) och sedan få ett snitt, det vet jag inte. Jag ska hålla dig uppdaterad om jag finner något svar!

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-04-07 21:33   Madeleine
Hej! Jag läser till läkare i Danmark, Århus, och är på min tredje termin. Kommer ni in eller har frågor angående utbildningen så skriv bara till mig. Minns hur jag hade det innan jag kom in och började, det är ett virrvarr av information och frågor. mvh Madeleine maadeleinee@gmail.com

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-09-24 23:49   Allan
Shena, jag ska börja läsa till läkare i århus nu i vinter. Har två frågor, det första är språket. Kommer man in i det snabbt eller? hur är tentorna. Är lite orolig över att jag kommer sitta som ett frågetecken på föreläsningarna. Sen undrar jag hur ni fixa lägenhet. Står i kö på nästan varenda studentlägenhet i årrhus men det ser inte så ljust ut haha. tack i förhand ,, Allan

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-10-23 23:17   fatosh_9005@hotmail.com
Är någon som vet om man placeras längre bak i kvoterna i Norge om man söker med uppläst betyg på komvux? (som det blir i Sverige hösten 2010) Kan man överhuduvtaget använda upplästa Komvux-betyg för att höja ditt snitt i Norge? Någon skrev: Det finns två stycken kvoter; en för nyexaminerade från gymnasiet och en "ordinaer kvot". Hur funkar det med kvoterna? Några skillnader mellan dem? Tack på förhand

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-10-24 14:13   Johanna
hej! jag funderar på att läsa till läkare i Århus i Danmark men skulle gärna vilja veta lite mer, vart kan man ta reda på intagningspoängen för i år?, hur är staden?, många andra svenskar?, hur går det att som svensk läsa på danska? :) jättetacksam för svar..

RE: Norge/Danmark - skillnader?
2009-10-29 01:36   hej
Hej! Jag funderar på att läsa till läkare i Oslo till hösten 2010, och undrar ifall någon kunde förklara för mig ungefär vilket betygssnitt som man skall ha då? Och om man hamnar i en mindre kvot om man nu betygskompletterat vissa ämnen? TACKSAM för hjälp! Skicka jättegärna mejl till: Saratofighi@live.se MVH

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀