Modeutbildning ESMOD Berlin - Forum

2015-05-14 07:11   Karolina

Hej! Detta är till alla er som tittar på modeskolor runt om i världen. Jag har studerat vid ett mindre antal och anser att jag har en ganska bra inblick vilka som var bra och vilka som inte vart värda pengarna. För tillfället går jag på en modeskola i Berlin, ESMOD. De har skolor runt om i världen. Anledningen till att jag sökte mig till den här skolan är att de ger ut en bachelor och lägger stor vikt på mönsterkonstruktion samt varvar praktik med teori. Idag ångrar jag detta beslut då skolan inte lever upp till vad de lovar. Ägarinnan till skolan är en businesswoman som bara gör detta för pengarna och bryr sig inte ett skvatt om kvalitén på undervisningen. Teori lektionerna hålls av "lärare" som hyrs in och de håller undervisningarna ideellt, alltså de får inte betalt. Givetvis påverkas kvalitén av detta. Huvudämnena design och mönsterkonstruktion hålls utav människor som jobbat inom modeindustrin men som tyvärr inte har några lärarkvalifikationer att tala om. Kan inte säg hur många gånger jag frågat om hjälp och fått svaret att kolla youtube. Det är inte heller ovanligt att lärarna själv sätter upp sina egna regler som går emot deras studenter som t.ex nekar studenter deras rätt till feedback. Jag kan inte säga hur mycket jag varnar er för denna skolan. Jag är snart klar med min utbildning så för mig är det försent att söka mig till en annan skola. Men jag önska att jag hade fått en varning innan att man bara slänger pengarna i sjön. Jag har även gått på Central Saint Martin i London dock bara fristående kurser så jag kan inte säga hur deras program är men kurserna var jätte bra och de hjälpte mig jätte mycket när jag sökte jobb efteråt. Whitehouse är en annan skola jag gått på i Australien som också är värt att nämna som en bra skola. De ställer verkligen upp för deras studenter i vått och torrt. De har en bra mix på teori och praktiskt arbete. Dock kände jag ibland att det gick lite för långsamt. Utbildningen är också väldigt dyr för internationella studenter, men jag lyckades förhandla ner priset efter en termin när jag visat att jag var en bra student. Så jobba hårt så kan du nog lyckas få ett bättre pris. Även om det fortfarande är mer än du betalar för en modeutbildning i Europa. Jag hoppas att jag hjälpt er sortera i denna djungeln lite iallafall. Mitt bästa tips är att verkligen undersöka skolan du tänker dig söka till eller tacka ja till. Kontakta studenter själv och fråga ut dem, fråga om du kan få komma och vara med en dag för att se hur det känns. Ta dig tid till detta, för i slutändan kommer du lägga mycket tid, pengar och energi på dina studier så det är värt att vara säker på att detta inte är bortkastat. Lycka till!!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀