Matte E , Meritpoäng, Läkare i Danmark - Forum

2010-12-17 18:37   Amalia

Hej! Jag hade lite frågor kring läkarstuider i Danmark som jag hoppas att någon vänlig eller mindre vänlig själ kan svara på. Jag har tänkt söka i Odense, Århus och Köpenhamn men hoppas väl i första hand på Århus eftersom att mina möjligheter att ta mig in är störst där. Jag har med meritpoäng som infördes när jag tog studenten 21.47 i betygssnitt. Eftersom att jag inte trodde att matte E krävdes valde jag med glädje bort den kursen för att nu upptäcka att man tydligen behöver den , så till frågorna.

1 Är det verkligen så att man behöver Matte E för att komma in i Danmark?

2. Räknas meritpoäng på samma sätt i Danmark? Jag har sett att senaste intagningen låg lägsta snittet på antagen på ca 19,8. Det gör ju att jag skulle komma in väldigt lätt om meritpoängen räknades.

3. Hur funkar det om jag läser in Matte E nu? Jag förstår att jag hamnar i kvot 2 men är det svårt att komma in genom kvot 2?

4. Hur fungerar egentligen kvot 1 och kvot 2 i Danmark.

Mycket tacksam för svar!


RE: Matte E , Meritpoäng, Läkare i Danmark
2010-12-25 20:33   Jonatan

Jag skrev ett svar i 10 minuter men servern kraschade. Skriver kort nu så får du maila vid frågor.
1.Ja
2. Nej, det används inte. Kolla gärna detta med en SYV på ett danskt uni.
3. Du kan fortfarande ansöka i kvot 1 om du läser in matte E (man söker alltid automatiskt i kvot1, dock får du inte höjd betygspoäng i kvot 1.
Ja det är svårt, är hög konkurrens och bara en bråkdel som antas. Men vore korkat att inte söka.
4, läs på voiceofsteve.com
Kort - kvot 1 i BG översatt till 7trinsskalen.
kvot 2 - olika för varje uni, står på deras hemsidor.

Ursäkta om jag var fruktansvärt kortfattad nu men hade skrivit allt det andra innan.
jonatanbank@hotmail.com


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀