Många frågor men lite svar :( - Forum

2005-11-29 16:58   en som vill
Hej! Jag är en kille som går på gym. andra året (naturprogrammet). Jag har ambitionen att studera till läkare efter gymnasiet. Mitt snitt kommer troligtvis ligga på 18-någonting därför är det i princip omöjligt att komma in i Sverige. Nu till mina frågor, jag har funderat mycket och har redan nu bestämt mig att jag ska bli läkare till varje pris. Därför undrar jag följande: 1) Jag pluggar hellre i Ungern (budapest) än i Polen, så jag undrar hur mycket kostnaderna ligger för hela utbildningen i Ungern (i kronor). 2) Går dom någonting på betyget när man ansöker till exepelvis Semmelweis? 3) Om det är någon otroligt vänlig själ här, som gjort intagningsproven och kommit in, som kan berätta om det var svårt eller inte? Hur förberedde ni er? Ungefär hur många av de som skrev provet kom in på läkarlinjen? Vad hade ni för betyg i fysik ni som klarade prover? 4) Jag har hört massor av olika, att man endast ska göra intagninsprov på kemi, biologi och engelska. Vissa säger att det även är fysik. Andra säger att man får välja mellan fysik och kemi. Hur är det egentligen? 5) För er som pluggat i Polen, gjorde ni också intagninsprov eller behlvde ni inte, altenativt dom gick på betyg. Vad menas med medelbetyg? Om man har g i exempelvis fysik A kommer man inte in då? Skulle bli så otroligt tacksam om någon kunde besvara åtminstone några av dessa frågor, för det är väldigt viktigt för mig!

Ang: Många frågor men lite svar :(
2006-03-02 12:49   kornel
Hej! Det blir ett info-möte den 23 mars på ungerska ambassaden i Stockholm klockan 15.00 (Dag Hammaskjöldsvägen 10). Man får säkert ett par svar... Mvh.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀