"Lugnaste" universitetet i Polen - Forum

2010-07-15 16:13   Blivande läkarstudent i Polen

Hej alla läkarstudenter i Polen!

Det är så att jag kommit in på ett universitet i Polen på medicin till hösten. Jag är lite orolig, för jag tränar en idrott som jag vill fortsätta träna 3-6 ggr i veckan.
Jag har läst bloggar och frågat människor -som läser i Polen-, vissa säger att man lätta hinner med att träna och vissa verkar träna uppemot 5 ggr i veckan och hinna med mycket, vissa säger att man inte hinner med någon ting. Jag kan tänka mig att byta Universitet när jag väl kommit in för att fortsätta hinna träna.

Min fråga är, vilket Universitet tror ni är lugnast att läsa på resp. svårast? Har hört att det skiljer sig. Har hört att Warszawa, Wroclaw och Poznan skall vara relativt lugnt jämfört med de andra universiteten men det är andrahansinfo. Kan det stämma?

Obs. Jag har lätt att lära mig: jag tränade 2 ggr om dagen nästan på gymnasiet och hade ändå nästan maxbetyg. Och jag är redo att inte ha tid för något annat än skola och träning.

Tack, hoppas på svar då detta oroar mig mycket!


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-07-28 10:52   MD

Alla universitet är tuffa finns inte en såkallad lugn läkarutbildning i polen. Med det sagt så kan man fortfarande hinna väldigt mycket annat som träning medans man pluggar i polen men detta är individuellt och beror helt på hur du är som person, om du orkar träna efter mycket plugg och en hel skoldag etc. Men att leta efter det " lugnaste " universitet är fullständigt onödigt då du kommer ha väldigt mycket att plugga vad du än väljer.


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-07-28 13:32   Blivande läkarstudent i Polen

Det står att det är 1 svar men kan inte avläsa det:)?


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-08-02 13:51   Läkarstudent i Wroclaw

Hej!

Läkarlinje är läkarlinje, oavsett vart i världen du väljer att läsa. Polen har generellt väldigt höga krav på sina studenter och du kommer att få anstränga dig mer än vad du är van vid, så det finns faktiskt inget som är lugnare.
Gdansk sållar bort en hög procent av eleverna under första året, så den skolan är inte att satsa på kanske i och med att man får konkurrera om platserna till andra året.

Själv pluggar jag i Wroclaw, som enligt Jedlinska skulle ha lugnare tempo. Det var bara skitsnack, så att säga.
Det är fortfarande högt tempo och det är det nog oavsett vilken skola du väljer.
Men pluggar du effektivt kommer du ha mycket tid över till annat, det lovar jag dig.
Du kommer hinna att både plugga, träna, kolla film, gå ut, och dylikt.
Så oroa dig inte för det!

Hoppas du gör ett bra val!


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-08-03 21:56   Trådskapare

OK nice! Tack för svaren. !
Har också fått en bra peppning i och med att jag hörde att en stavhoppare som var med i EM i friidrott faktiskt börjar läsa 4e året nu i Bydgoscz på läkarlinjen och han löser det bra, utvecklas och är duktig!!

thx igen, ser ändå svaren som positiva!


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-08-03 21:56   Trådskapare

OK nice! Tack för svaren. !
Har också fått en bra peppning i och med att jag hörde att en stavhoppare som var med i EM i friidrott faktiskt börjar läsa 4e året nu i Bydgoscz på läkarlinjen och han löser det bra, utvecklas och är duktig!!

thx igen, ser ändå svaren som positiva!


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-08-03 21:56   Trådskapare

OK nice! Tack för svaren. !
Har också fått en bra peppning i och med att jag hörde att en stavhoppare som var med i EM i friidrott faktiskt börjar läsa 4e året nu i Bydgoscz på läkarlinjen och han löser det bra, utvecklas och är duktig!!

thx igen, ser ändå svaren som positiva!


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-08-24 20:35   l

Om du vill verkligen bli läkare så ska du gå in för det. 6 år är en liten del av ditt liv. Satsa på en sak i taget om du vill bli en duktig läkare :P


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-08-27 13:06   Forumskapare

Man kan inte bara lägga ner träningen i 6 år och en börja satsa igen. Det kommer bli seriös träning vid sidan om studierna. Om jag klarar det- och jag vet att jag kommer klara det- kommer jag bli en av flera som löst det!


RE: "Lugnaste" universitetet i Polen
2010-09-14 18:03   K.G

Hej!!

Hur blev det,sökte du till Wroclaw? Åker du ner?
Ja idrottar också, skulle vilja välja ett universitet där jag kan ha tid och möjligheter för att träna med ngt skollag dylliktl.

MVh
Khaleh


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀