Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara - Forum

2009-09-13 18:44   SweStudent
post Sedan Rumänien blev medlem i EU har ett ökande antal svenska studenter sökt sig till Rumänien och blivit antagna till läkarprogrammet eller tandläkarprogrammet. Utbildningarna är på engelska och universiteten är erkända och godkända i Sverige och av CSN. Jag personligen valt Timisoara som är lite ovanligt . De flesta väljer Cluj- Napoca eller Targu-Mures för att på internet finns det massa info kring just dessa två universitet. Så tänkte jag upplysa er alla att det finns flera valmöjligheter och olika prisklasser. T.ex. Jag pluggar gratis för att jag har gjort intagningsprovet och kommit in på de statligtbetalda platserna. (300 platser) Inte alls omöjligt! Sen finns det 150 platser med bara 1200 euro/år Annars är taxan 4000 euro/år En annan sak som slog mig att de flesta av er väljer att vända er till olika agentur osv… Enligt min erfarenhet så är det bäst att åka in själv och fixa allt på plats. Då får Ni chansen att lära känna folk som är ansvariga för de olika områden samt skaffar er mäktiga kontakter! Sen skulle jag aldrig överlåta någon annan så pass viktiga papper som betyg osv… Angående krav : Det är många fram och tillbaka angående NV ämne. Man behöver inte ha Naturvetenskaplig basår ! Man kan ha läst Estet som jag gjorde… Angående utbildningsministeriet Man ska vara duktig att snacka för sig eller känna rätt folk så fixar man sina papper på en dag! Dock ska alla betygspapper vara stämplade av Apostila de la Haga. Det är där all Svenska studenter bränner sig… Och så får ni svar från era ”Agentur” att era papper inte duger eller att ni Saknar natur… Bullshit! Så mitt råd till er alla sitt inte och va bekväma och tror att nån fixar allt åt er. Detta handlar ju om eran Framtid och era Pengar… Ni kan alltid be någon att hjälpa er men gå igenom resan själv istället för att senare sitta och fundera på varför ni inte har fått antagningsbeviset … P.s. man kan fortfarande söka på min skola och för lite mer info doctors.bloggproffs.se/ har ni fler frågor mejla mig : doctors@live.se

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-14 11:05   evan
Tack för informationen! PS. Jättebra blogg

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-16 22:56   Cluj
men vilken skitsnack! Man måste ha Natur ämnen de är sagt! Man måste också ha ett Slutbetyg och Inget samlatbetygsdokument. De är vad dem på Utbildnings ministeriet säger!!!!!!! Så du kan ju ta din ålderdomliga information och behålla för dig själv, för den är inte till något nytta! Ring till Utbildningsministeriet och snacka me dem så berättar dem kraven!

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-17 09:55   ...
Skönt att höra att någon som du gick esten o ändå kom in. Grattis, jag undrar hur var intagninsprovet? svårighetsgradet, Vad fanns på provet?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-17 18:42   swedoctor
Hej Cluj. Jag sökte i år Kom In ska börja plugga nu i october så du kan ju glömma att snacka så med Mig!!! Hej ... Provet gå ut på en bok på 3000 frågor som du kan köpa ett år innan och plugga på sen väljs 60 frågor från boken och du ska besvara dessa... Svårt ? inte så , men man ska var engagerad. Det är dock på rumänska.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-18 16:07   Cluj
swedoctor Bestäm dig nu, känner mig lite förvirrrrad, har du sökt i år, eller har du redan läst ett år.. Att döma av de du redan skrivit på andra forum här på studentum. Fattar INGET! Så du menar att utbildningsministeriet ljuger när ja pratar me dem eller?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-18 17:11   ...
3000 frågor låter skit mkt, klarar säkert det men på rumänska? kunde du rumänska sedan innan lr? Til cluj, Vilka ämnen vad det man behöver? Bilogi? För ajg har en bekant där nere o han sa att de inte krävde något speciellt,, han går ju i timisoara, vet inte vad det behövs i Cluj?

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-18 22:10   Swedoctor
Jag gjorde intagningsprovet i juli. Varit här ett halv år. Ska börja nu i october alltså e infot fräshare än var det kan bli. Dock kan allt bero på att olika universitet har olika krav eller att du inte känner rätt folk på Ministeriet. För att jag håller inte på att ringa runt och kolla , jag gör det jag ska göra personligt, funkar bättre så... Och det ska du lära dig nu när du bor i ett land som Rumänien! Kanske är du lite bitter över att du fick läsa några år på komvux och läste till ämnen , men det behövde inte jag och det e faktan! Ärligt, lugna ner dig och sluta hoppa på mig hela tiden!

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-21 12:12   swedoctor
Jag kunde inte ett ord rumänska och hade samma känsla hela tiden 3000 frågor e mycket och på rumänska är det omöjligt. Jag gjorde lektioner med kvinnan som formulerade testboken och hon lärde mig all knepp och gick igenom allt hur bra som helst. Till slut gav det sig och man kunde bara genom att se första menningen veta vilka svar är de rätta och varför de andra är inte rätt. Ingen av hennes studenter kuggade.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-22 01:19   Nueed
swedoctor OBS var försiktiga med denna person, mycket av inlägg som skrivs här skrivs av denna "swedoctor", erbjuder han/hon hjälp var mycket försiktiga med dessa människor. Om ni ska söka ner så kan ni göra de själva eller sök via agenturer som är kända så som är kända. Bästa är att ni söker själva...

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-22 12:53   swedoctor
post Nueed Jag håller med att man ska vara försiktigt osv , man vet liksom aldrig. Men jag trackar inte på någon att ta min hjälp . Du kan kolla med alla de som har skrivit att jag har besvarat deras frågor UTAN att ta betalt eller erbjuda hjälp om de själva inte frågat först. Sen kan jag ange all mina uppgifter , telefonnummer till mamma och pappa och kopia av passet om det skulle nu krävas. Jag har gått igenom denna resa en gång och därför vet hur allt fungerar , sen har jag en del kontakter som underlättar thats it... Jag hjälper gärna till helt gratis om det inte hanlar om att springa runt och fixa allas papper samt åka till Buchuresti och ordna snabba stämplar! Har ni folk tappat tro på mänskligheten eller vadå? MVH Katja

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-22 13:06   swedoctor
post Nueed Jag håller med att man ska vara försiktigt osv , man vet liksom aldrig. Men jag trackar inte på någon att ta min hjälp . Du kan kolla med alla de som har skrivit att jag har besvarat deras frågor UTAN att ta betalt eller erbjuda hjälp om de själva inte frågat först. Sen kan jag ange all mina uppgifter , telefonnummer till mamma och pappa och kopia av passet om det skulle nu krävas. Jag har gått igenom denna resa en gång och därför vet hur allt fungerar , sen har jag en del kontakter som underlättar thats it... Jag hjälper gärna till helt gratis om det inte hanlar om att springa runt och fixa allas papper samt åka till Buchuresti och ordna snabba stämplar! Har ni folk tappat tro på mänskligheten eller vadå? MVH Katja

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-23 13:02   ...
TJa, du sa att du gick estet, vet inte vilka ämnen man läser där men läste du till bio-kemi vid sidan av eller du kom in i skolan utan de betygen?

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-23 20:31   LB
post Hej, om du vill jag kan vara på ditt blogg.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-24 11:31   SweDoctor
post Hej ... På min skola här i Timisoara så har de inga krav på naturvetenskapliga ämnen. Jag gick ester och där läser man så mycket som naturvetenskap A och inget mer. Så nej, man behöver inte ha naturbasår. BTW: det går fortfarande söka till Timisoara fram till 1 oktober ung. Till LB Du är redan med =) Spanna in och säg vad du tycker.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-24 15:44   ...
Ne jag vet :) men hade tänkt mer söka till nästa år eftersom jag redan har ett par grejer som jag inte bara kan lämna. Du läser på engelska va? Sen undrar jag om man klarar av veterinär linjen där om man har viljan att plugga o offra mkt tid? Dum fråga men jag måste veta.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-25 11:16   Swestudent
... Jag läser på rumänska men lika så kan man läsa på engelska. Vill du studera dessa två samtidigt eller bara veterinär? Vi har veterinär linje här också men det e i ett annat universitet. Jag vet att det är inte omöjligt rent teoretiskt men praktisk innebär det mycket arbete. Men man kan ju alltid prova .

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-26 21:42   LB
Förra året fanns studenter som kom in på engelska sektionen även efter 1 october. Har du hört om det möjligt i år?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-28 12:17   14
Tjena katja har nårra frågor hoppas du kan svara. Jag hade då inte världens bästa betyg i skolan men jag klarade mig utan att anstränga mig. Hade andra prioriteringar och nu ångrar jag det. Jag är sugen att läsa till veterinär i rumänien kanske Timisoara. Jag vill detta till 100% och är motiverad, Så jag undrar någon som jag då kan klara veterinärutbildningen? Som sagt jag är motiverad till 100% o vill detta, jag har inga inlärningsproblem :P. Vad tycker du? jag kanske tar vatten överhuvudet, man kanske måste vara en topp student för att söka en sån här linje?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-28 17:21   ...
till swedstudent Varför läser du på rumänska istället för engelska om du är svensk? Jag kollar lite på båda, men skrev fel här, hade veterinär i huvudet när jag menade läkarlinjen. Men du menar att man klarar av läkarlinjen om man verkligen lägger ner tid och offrar den fritid som behövs? man behöver inte som föregående sa att ha 19 i snittbetyg utan det går om man har ett lägre snittbetyg bara man har motivation och offrar den tid som krävs?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-28 18:45   swestudent
... Lb Den möjligheten finns även i november. Fram till den 15 november går det att ansöka. ... 14 Vi har ett universitet här som har veterinärlinje. Och det går fortfarande att söka. Precis som hos oss så finns det inga krav på att ha vissa ämne eller något sånt. Och med handen på hjärtat : Med tanken på vilka " Mindre Smarta " människor det finns på Medicin och de klarar det så tror jag inte att det kommer vara några problem för dig att klara det. Personligen känner jag ett par son inte vet hur man stava medicine. Go For It... Ps. Mannen till våran anatomi professor undervisar där. Om du har några mer avancerade frågor kan jag kolla med honom.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-28 22:44   GC
Tjena, Såg detta forum så täntke passa på o fråga, Funderar på att läsa läkarlinjen, undrar vad krävs det för att komma in? "Sen finns det 150 platser med bara 1200 euro/år Annars är taxan 4000 euro/år " 150 platser för bara 1200 euro per år, är det för att läsa på rumänska då lr? /Gabriel

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-29 14:07   A.s
Timisoara anses idag som en av dem BÄSTA Läkarutbildningen man kan få i rumänien. Den står Listad som nr 2 enligt Utbildningsministeriets och RRF. Ladda ner fil. Anledningen till den låga priset är så klart att man vill ge folk en möjlighet att uppnå sin dröm, vilket jagpersonligen tycker är jävligt tacksams. see yaa all

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-29 14:10   swestudent
Hej Gabriel. de 150 platser för 1200 är såklart för den rumänska sectionen. Men... Alla professorer på R sectionen undervisar också på engelska sectionen och man kan gå på deras lektionen där istället. Alltså e det bara formellt rumänska men informellt kan man göra det på engelska. Samt all prov kan du välja att skriva på engelska. Vad som krävs för att komma in - Vilja and thats it =) Slutbetyg och Apostila de la haga...

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-09-30 18:18   MZ
Till Swestudent.. hej jag har en fråga..jag pluggar mitt tredje år på läkarlinjen i Sankt Petersburg, skulle jag kunna få fortsätta mitt fjärde år i Timisoara??? och vad kostar köpa de där 3000 frågorna??och en till var någonstans ligger ligger Apostil de la Haga???och gärna deras telefonnummer... skriv till mig svaren om du är snäll till min mejl: mzaouia@hotmail.com tackar så mycket för hjälpen!

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-10-01 22:48   Hanna
Hej! Om ni har frågor ang. studier i rumänien så hör av er till mig. Ja ställer gärna upp och förklara så gott jag kan! Hanna.ee@hotmail.com Kram Hanna

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-10-02 11:09   LB
Apostil de la Haga ær ett speciell stæmpel som har notaruis i de flesta notariuskontor i Sverige och i andra lænder. 2 notarius ska skriva under. Det ær krav før godkænnande av utlændska betyg papper. Det behøvs inte på lækarintyg. Lækarintyg kan du skaffa hos din distriktslækare eller hos privat lækare. Det måste finnas på hepatit och HIV. Det kan man ordna rætt så snabbt på plats i Timisoara. Ær det så Katja? Jag befinner mig i mig Norge. Hælsning till dig av mina kollegor.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-10-02 15:57   Swestudent
Hej hanna . I vilken stad pluggar du?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-10-02 16:05   Swestudent
Till MZ Jag skickade ett mejl. Kolla om du fick det .

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-10-04 11:57   Swestudent
Hej Hanna. I vilken stad studerar du?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2009-11-21 14:02   k
Hej. Jag tankte soka till lakarlinjen i rumanien for hostterminen 2010 och jag skulle garna vilja komma i kontakt med folk som tanker ocksa soka till rumanien till hosten. Vi kan byta fragor och funderingar, det ar inte sa kul att aka till ett frammande land ensam. Adda mig garna, msn: kristian2010@hotmail.co.uk

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2010-02-08 18:17   Swedoctors
HT 2010 börjar närma sig och många av er har redan fyllt i ansökningsblanketter till de olika universitet . Nu kommer också frågorna som: 2517121254_21e5e8c44f ” Vart ska man söka ? ” ” Kommer jag in med 16.00 i snitt ? ” ” Behöver man naturvetenskaplig basår eller inte ? ” “Vad kostar utbildningen ? ” ” Hur ser livet ut i Targu Mures , Clju- Napoca , Bucurest, Timisoara ? ” ” Vart kan man bo och hur mycket kostar det ? ” osv… Standarden på de olika universitet skiljer sig lite gran. De som studerar i Cluj säger att deras universitet är den bästa , de som befinner sig i Targu Mures hävdar att de är otroligt mycket bättre än Cluj och de som studerar i Bukarest påstår att de är det bästa som har hänt Rumänien sedan Ceausescu tider. Det viktigaste borde vara a tt alla dessa universitet håller EU standard och är erkända i Sverige. Jag personligen valde Timisoara för den multikulturella , vackra staden , välorganiserad universitet och hyfsat bra pris. Ett år här kostar 4000 euro och vi läser precis samma sak som de i Cluj , Targu Mures och Bukarest. samtidigt finns det möjligheten för att EU- medborgare att komma in gratis genom ett intagningsprov som ä ger rum den 22 juli. Det är en multiplechoise test som innehåller 60 frågor med förslag på svar. Den är uppbyggd på materia från (motsvarighet) Biologi B och ni får en bok med alla möjliga kommande frågor redan nu. Det finns också möjligheter till lektioner med en privat lärar som förklarar all materia samt vägleder dig genom inlärningsprocessen. Gör förberednings tester och fokuserar på just dina behov. Jag skulle också rekomendera att starta så fort som möjligt för att ha gott om tid för att gå igenom all materia. Personligen jag startade studera till intagningsprovet i April och vi var två svenskar som pluggade med samma privat lärare och båda kom in gratis. Kostnaden för en lektion ( 2, 5 timmar ) är 25 euro. Passa på , det finns begränsad med platser. Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş“, Timişoara har inga krav på naturvetenskaplig basår eller höga snittbetyg. Angående andra frågor som boende och livet. Lägenheter här kostar mellan 250- 300 euro 2 rum och kök mitt i stan. Det finns också många som delar lägenheter eller bor i större kollektiv. Vanligtvis tar det ungefär 2-3 dagar att hittar något som passar en . Det finns agenturer som tar fram de olika förslag precis efter dina önskemål. Maten här är lite billigare än i Sverige och utelivet är fantastisk. Om ni har fler frågor eller funderingar får ni gärna återkomma. Hoppas vi ses nästa år !

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2010-04-04 23:12   Akila
Hejsan. Är lite nyfiken, jag har bara läst Matte A och Natur A och har annars läst Samhällsvetenskap/Medicin. Om jag gör det provet på 60 frågor har jag ändå en möjlighet att komma in även om jag inte har Matte C & Biologi/Fysik/Kemi C? Var ska man vända sig om man är intresserad av att börja plugga? Mvh Akila

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2010-04-06 11:19   swedocotr
Hej Akila Du kan göra intagningsprovet oavsett vad du har tidigare läst. Och beroende på dina resultat kommer du in eller inte. Här i Timisoara finns det inga krav på ämnen. Kemi läser vi i ett halv år innan biokemi precis som basic fysik innan biofysik. Om du är intresserad av att börja studera inför intagningsprovet skulle jag rekommendera att komma ner så fort så möjligt för att börja både med språket men också med materia privat. Provet är på rumänska. Professorer från uni förbereder människor för intagningsprovet. Det kostar ung 250 per 2,5 timmar lektion. Mvh Katja

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2010-04-06 14:19   Emma
Hej Akila! Jag själv har vänt mig till medicinstudier.com Visa skolor verkar inte kräva naturvetenskapliga ämnen medens andra gör det! Så det beror på vilket Universitet du ska söka till!

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2011-01-26 12:25   malin

Hej jag funderar att byta till Timisora, bor och laser i targu mures och trivs inte dar alls! inte alls. laser forsta aret.

sa jag har nagra fragor: om jag gor provet som innebar att man laser kostnadsfritt , kan man ga i den engelska sektionen istallet och helst strunta i den rumanska - for jag kan inte rumanska forutom att saga hej och hejda jag kommer inte forsta nagot pa lektionerna da.

och snalla var arliga har men handen pa hjartat.., kan lararna engelska , jag menar ordentlig engelska ? utan ahhh ohh what's the word in english,,,:S:S:S?!
sen vill jag garna ha schema pa vilka amnen ni last forsta aret indelat pa 2 terminer, (ang anatomi) hur mycket hann ni dar pa ett ar/ termin) , skulle vara jattesnallt om jag fick se ert vecko schema for forsta och andra terminen

och hur e det med liken under anatomi lektionerna? hur manga har ni per klass ?

sen undrar jag ifall det finns mojlighet for mig att byta till timisora eller ar det helt kort for mig..

och sista fragan,, nar jag sokte till targu mures sa dem att skolavgiften ar pa 500 euro pa ar,,men de namnde aldrig att den okar for varje ar som man laser dar, sa nasta ar kommer vi betala 70 000 kr /ar .

det llite for manga fragor men jag e sa orolig, , staden e fin har och rumanska folket e jattetrevliga vissa larare e ossa jatteskona har men trivs inte alls i klassen och med vissa larares pdagogik passar inte mig alls. Jag har bara haft lite otur.

mvh malin


RE: Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara
2011-04-18 09:55   Hej Malin

hej Malin!
Targu mures kommer öka till 80.000 kr för studenter som började 1:a året från och med höst terminen och inte 70.000 som du skriver. Men detta gäller inte de som går i 3:an. Då dem har ett kontrakt på alla 6 åren. Ganska orimligt. Min bror läser där. Själv läser jag i Cluj och vill också flytta till timisoara. Kan man adda dig?


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀