Läkarutbildningen i Rumänien - Timisoara - Forum

2009-09-13 18:44   SweStudent
post Sedan Rumänien blev medlem i EU har ett ökande antal svenska studenter sökt sig till Rumänien och blivit antagna till läkarprogrammet eller tandläkarprogrammet. Utbildningarna är på engelska och universiteten är erkända och godkända i Sverige och av CSN. Jag personligen valt Timisoara som är lite ovanligt . De flesta väljer Cluj- Napoca eller Targu-Mures för att på internet finns det massa info kring just dessa två universitet. Så tänkte jag upplysa er alla att det finns flera valmöjligheter och olika prisklasser. T.ex. Jag pluggar gratis för att jag har gjort intagningsprovet och kommit in på de statligtbetalda platserna. (300 platser) Inte alls omöjligt! Sen finns det 150 platser med bara 1200 euro/år Annars är taxan 4000 euro/år En annan sak som slog mig att de flesta av er väljer att vända er till olika agentur osv… Enligt min erfarenhet så är det bäst att åka in själv och fixa allt på plats. Då får Ni chansen att lära känna folk som är ansvariga för de olika områden samt skaffar er mäktiga kontakter! Sen skulle jag aldrig överlåta någon annan så pass viktiga papper som betyg osv… Angående krav : Det är många fram och tillbaka angående NV ämne. Man behöver inte ha Naturvetenskaplig basår ! Man kan ha läst Estet som jag gjorde… Angående utbildningsministeriet Man ska vara duktig att snacka för sig eller känna rätt folk så fixar man sina papper på en dag! Dock ska alla betygspapper vara stämplade av Apostila de la Haga. Det är där all Svenska studenter bränner sig… Och så får ni svar från era ”Agentur” att era papper inte duger eller att ni Saknar natur… Bullshit! Så mitt råd till er alla sitt inte och va bekväma och tror att nån fixar allt åt er. Detta handlar ju om eran Framtid och era Pengar… Ni kan alltid be någon att hjälpa er men gå igenom resan själv istället för att senare sitta och fundera på varför ni inte har fått antagningsbeviset … P.s. man kan fortfarande söka på min