Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10 - Forum

2009-10-21 23:40   M.D
Hej! Jag undrar om det finns fler vilsna självar som jag som har funderingar på att söka till Cluj-Napoca HT10. Jag är väl en aning ute tidigt med detta. Hade varit kul att lära känna andra med liknande ambitioner. Pepp-talk behöver vi allihopa. Tacksam för Svar!

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-22 16:07   A
Jo jag är också ganska tidigt ute. Tittat runt på både Targu Mures och Cluj. Kollat runt med både agenturer och ev söker själv. Tycker inte 4-5 tusen kronor är någon större summa när investeringen på själva läkarstudierna kommer närma sig 5-6 hundra tusen. Fast det gäller att hitta en seriös agentur, vette fan om det finns sådana eller om de bara är ute efter pengarna... Fast har fått lite smak för Timisoara nu oxå, då blir det att söka själv om det blir Timisoara. Jag saknar Kemi, fysik och biologi då jag läst Samhälle, men har Natur A+B, men vet att det går att komma in i Rumänien ändå. Men vet inte hur man klarar sig utan dessa... Så sökt Kemi o Biologi till våren som förberedelse. Vill inte komma till Rumänien och se ut som ett frågetecken direkt. Lite arg att man överhuvudtaget läste Samhälle i gymnasiet då Natur gör en mer behörig för fler utbildningar än Samhälle. Men är ändå väldigt nervös inför det mesta därför är även jag tidigt ute. Troligen kommer det bli en resa nästa termin till Rumänien och ta reda på lite mer fakta. Mvh

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-22 21:26   M.D
Jag hade också tänkt att ta hjälp av en agentur från början. Men då jag har en nära vän som pluggar i Cluj, skall hon ta med alla dokument när hon kommer hit och sedan lämna allt som behövs till dekanatet. Vad gäller kemi, fysik och biologi saknar jag också dessa kurser för att även jag gick ett samhällsvetenskapligt program. Dumtdumt! Lätt att vara efterklok. Jag har samma plan med att läsa dessa kurser innan jag söker. Det är guld värt att ha en vän där nere. Skulle det vara att du undrar över något speciellt så säg till så kan jag höra med min vän. Det är gratis, haha. Hade varit kul, som jag tidigare nämnt, att lära känna några innan. Man vet aldrig om man hamnar i samma klass. ^^

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-22 21:27   S
Jag är också tidigt ute när det gäller läkarstudier i Rumänien, förutom Cluj, Targu Mures, och Timisoara så är jag också intresserad av Oradea där skolavgiften är endast 1200 euro för eustudenter. Finns några svenskar där den ska också tydligen vara bra men inte lyckades göra så bra reklam ifrån sig. Det bästa med skolan när jag snacka med dom var just att INGA AGENTURER får söka till en på skolan, utan skolan tar endast emot ansökningar från varje indvid individuellt.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-23 22:41   J.D
Hejsan! Jag har sökt in till Cluj och kommit in. Är man lite osäker på sina betyg eller om man läst samhäll på gymnasiet så är det bra att söka in eftersom de fyller på platserna genom "först till kvarn" kvoten. Skulle jätte gärna vilja komma i kontakt med någon som också ska plugga i Cluj :) adda min msn eller skicka ett e-mail vettja om du ser fram emot läkarutbildningen i cluj lika mycket som jag :) soetatommy@hotmail.com

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-23 22:43   J.D
Jag har sökt in och kommit in i Cluj HT 2010. Kommer gärna i kontakt med fler som ska börja där :) så adda gärna min msn om ni vill snacka lite mer om det! :) soetatommy@hotmail.com

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-28 18:47   Shadi
Hej! Jag läser sista året på biomedicin prog o e helt säker på att jag vill bli läkare och söka antingen i rumänien. Hade jättegärna viljat komma i kontakt med studenter som redan pluggar till läkare i rumänien ( spelar ingen roll vilken stad ) eller studenter som vill söka till HT2010.

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-29 16:34   S
Tjena Shadi Har du ngn msn man kan adda dig på?

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-29 23:26   M.D
Perfekt. Jag skall söka till HT10. Langa msn eller liknande! ^^

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-10-30 22:08   Shadi
Hej! Visst! Adda mig på shma87@hotmail.com

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-11-11 22:24   Mongoul
hur är det med intagningen i cluj? vad behöver man för behörighet? jag haar själv runt 13.0 och naturvetenskapligt basår avklarat, men behöver man ngt mer? min vän har också runt 13.0 men ej ett basår, kan han komma in ändå? 0ch läser man någon matte där nere? uppskattar alla svar! Mvh Mongoul

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-11-13 02:15   M.D
Vad jag förstår på en vän som läser där nere är det nog inga problem med att komma in faktiskt. Jag längtar tills man börjar :D meenzoo@hotmail.com

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-11-20 15:20   Egill "ejjan" Arnljots
Hallå där alla sökande! Jag pluggar första året i Cluj och har lite att meddela angående antagningen. Tidigare år har naturvetenskapliga ämnen inte varit nödvändiga, liksom detta år (ht 2009). vissa i klassen har ett betygsmedium på 14 och uppåt och vissa har aldrig ens läst kemi eller fysik. Så det går att komma in utan dessa ämnen. Det brukar heta så att "det är svårt att komma in på läkarprog i Sverige men lätt att hålla sig kvar - i öststaterna är det däremot LÄTT att komma in men tufft att hålla sig kvar". Självklart med en extra twist, men det ligger helt klart något i det. Du som är lite kluven vad gäller agenturer; det finns bra agenturer och det finns dåliga. Det de har gemensamt är att de är din mellanhand till skolan dvs. ge lämnar in dina pappren till skolan och tar en avgift för det. simple as that. Jag sökte in själv dvs. skickade in alla pappren till dekantatet, istället för att skicka till någon agentur. Jag fick svar efter en månad att jag kommit in via brev och många i klassen har gjort likadant. Men smaken är som baken, vill man kunna luta sig bak i fåtöljen och tycka sig ha råd att dra iväg 5-6k så gör man det :) Vi är några läkarstudenter som bloggar här nere i Cluj, gå in på www.ejjan.se så hittar du länkarna. Hoppas vi hörs till nästa år och är det några frågor, fråga på : )

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-11-21 13:49   k
Hej. Jag tankte soka till lakarlinjen i rumanien for hostterminen 2010 och jag skulle garna vilja komma i kontakt med folk som tanker ocksa soka till rumanien till hosten. Vi kan byta fragor och funderingar, det ar inte sa kul att aka till ett frammande land ensam. Adda mig garna, msn: kristian2010@hotmail.co.uk

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-11-21 17:26   Elias
Hej. Jag heter Elias Choha och pluggar första året på läkarlinjen i Rumänien. Om ni undrar något om studierna och studentlivet så hjälper jag mer än gärna till. Det är bara att skicka mejl till mig eller adda mig på msn: eliaschoha@hotmail.com Jag svarar såfort som möjligt. Önskar er alla lycka till!! Mvh:Elias Choha

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-11-23 13:18   Egill "ejjan" Arnljots
För er som är sugna på att plugga i Cluj-Napoca finns nu hemsidan tillgänglig på engelska - för första gången: www.umfcluj.ro/en Må väl! Egill "ejjan" Arnljots www.ejjan.se

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-12-28 22:30   Christian!
Hej! Jag har ett antal frågor ang. läkarplugg i rumänien. Jag har ett snitt på 19.20 och har gått tekniskt basår(saknar dock kemi B), hur stora är mina chanser att komma in? Klarar jag mig utan kemi B även till Ht-2010? Hur bor man? Är det svårt att hitta bostad? Sker undervisning på engelska? Vad kostar det (vid något lärosäte)? Det är väldigt svårt att hitta bra sidor för läkarplugg i rumäninen, någon som har tips? Hur ansöker man på bästa sätt? Finns ju förmedlingar... Skulle vilja komma i kontakt med någon som går utbildningen, msn? Tack på förhand! Christian

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-12-30 15:00   förtvivlad
hur har ni sökt in till HÖSTterminen 2010? :S gick ni in på univeristets hemsida o in på admission? för det finns inte så mkt där..

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2009-12-31 18:11   jenny
jag behöver ansökningsblanketterna!!! help me har letat o letat efter dem för år 2010 o hittar inget. skulle uppskatta lite hjälp här

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2010-01-05 16:36   kr
Hej. Jag har ansokningsblanketten, kontakta mig sa far du den. kristian2010@hotmail.co.uk

RE: RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2010-01-17 17:25   she
Hej! Håller på fixa alla mina papper och sånt. tänkte skicka allt själv till universitetet. Verkar vara det snabbaste/säkraste sättet. Jag kontaktade rumänska ambassaden. Fick svar på några frågor men förstår inte två av dem : Jag frågade vad "an international standard English test (for entrance to the English Section)" betydde och hon svarade : "As far as I know, your proficiency in English results from the grades obtained during the school years and from your own declaration on the application form, on the second page. " Jag förstår fortfarande inte vad hon menar. Betygen som jag har fått på Engelska A, B, C står ju redan i mitt slutbetyg! Hur ska jag fixa det här??!! :S Och jag undrade också hur många passfoton man skulle ha och hon skrev såhär : "The application form should be filled in 2 copies, one that remains at the Ministry of Education and one that is sent to the University, so there should be 3 photos (2 will be applied on the 2 copies of the application form and one will be applied on your student document, in case you are accepted). " Så om jag har förstått rätt så ska jag fylla i den där blanketten två gånger och skicka båda tillsammans till universitetet? eller ska jag skicka en till universitetet och den andra blanketten till "the ministry of education"? eller ? *suck* OCH alla kopior måste vara certifierade! Eftersom hon sa att alla dokument som man skickar till universitetet ska vara kopior, men betyder det att man ska ha till exempel notorious publicus på the health certificate också!? Verkligen på alla kopior?? Känns ju lite överdrivet.. =/ Sheila sas.matrixschool@yahoo.com

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2010-01-20 15:56   sara
hallo... jag e oxå intresserad av läkarutb i rumänien,, dock hade ändå tänkt läsa i polen eler ungren men eftersom det e samma utbildning och verkar vara i bättre ekonomisk standard för en student så lutar det åt rumänien.. e det ngn som går i Oradea medical university? verkar som alla går i cluj.. :S har hört att i vissa klasser (rumänien) så får man stå under lektionerna för att det inte finns tillräckligt me sittplatser?:D is that true... ? o var hittar man ansökningblanketterna.?? mvh

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2010-02-08 18:29   Swedoctor
angående rumänien Standarden på de olika universitet skiljer sig lite gran. De som studerar i Cluj säger att deras universitet är den bästa , de som befinner sig i Targu Mures hävdar att de är otroligt mycket bättre än Cluj och de som studerar i Bukarest påstår att de är det bästa som har hänt Rumänien sedan Ceausescu tider. Det viktigaste borde vara att alla dessa universitet håller EU standard och är erkända i Sverige. Jag personligen valde Timisoara för den multikulturella , vackra staden , välorganiserad universitet och hyfsat bra pris. Ett år här kostar 4000 euro och vi läser precis samma sak som de i Cluj , Targu Mures och Bukarest. samtidigt finns det möjligheten för att EU- medborgare att komma in gratis genom ett intagningsprov som ä ger rum den 22 juli. Det är en multiplechoise test som innehåller 60 frågor med förslag på svar. Den är uppbyggd på materia från (motsvarighet) Biologi B och ni får en bok med alla möjliga kommande frågor redan nu. Det finns också möjligheter till lektioner med en privat lärar som förklarar all materia samt vägleder dig genom inlärningsprocessen. Gör förberednings tester och fokuserar på just dina behov. Jag skulle också rekomendera att starta så fort som möjligt för att ha gott om tid för att gå igenom all materia. Personligen jag startade studera till intagningsprovet i April och vi var två svenskar som pluggade med samma privat lärare och båda kom in gratis. Kostnaden för en lektion ( 2, 5 timmar ) är 25 euro. Passa på , det finns begränsad med platser. Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş“, Timişoara har inga krav på naturvetenskaplig basår eller höga snittbetyg. Angående andra frågor som boende och livet. Lägenheter här kostar mellan 250- 300 euro 2 rum och kök mitt i stan. Det finns också många som delar lägenheter eller bor i större kollektiv. Vanligtvis tar det ungefär 2-3 dagar att hittar något som passar en . Det finns agenturer som tar fram de olika förslag precis efter dina önskemål. Maten här är lite billigare än i Sverige och utelivet är fantastisk. Om ni har fler frågor eller funderingar får ni gärna återkomma. Hoppas vi ses nästa år !

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2010-02-10 19:09   Swedoctor
ansökningsblanketter finns på eran universitets hemsida

RE: Läkarutbildningen i Rumänien - ClujHT10
2010-06-01 11:48   Vlad Tepes
Hej, jag blir klar med mitt fjärde år nu och studerar i Oradea, tillsammans med ett 20 tal svenskar i olika årskurser. så vitt jag vet trivs alla bra. för att bli antagen till utbildningen här måste man göra ett inträdesprov! se länk: www.admitereuo.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=91 ALLA åren och examinationer är på ENGELSKA i Oradea, även de kliniska åren! I cluj är Kliniska kurserna på rumänska efter halva utbildningen! se länk: www.umfcluj.ro/Document_Files/Noutati/00000289/ailmg_Admission%202010%20%28EN%29.pdf I Oradea läser vi på samma villkor som rumänerna, det är inga speciella regler som i cjuj som möjliggör högre studieavgifter än rumänerna för EU medborgare! därav de lägre utbildningskostnaderna. leva och bo är billigare, det är en mindre stad. närmare till förbindelser till och från Sverige. Oradea är en mindre än Cluj, färre kul fritidsaktiviteter, färre svenskar att umgås med dessutom. men men.. Cluj anses vara ett bättre universitet, har varit verksamt längre. Oradeas medicinska fakultet är knappt 20 år gammal, och har drabbats falska hemsidor som erbjuder platser mot betalning, varav skolans policy är INGA AGENTURER, bara direktansökningar. ansökan kan göras på följande länk: www.admitereuo.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=82&Itemid=91 bara att maila om någon har några frågor

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀