Läkarutbildningen i Polen eller Ungern? - Forum

2008-12-16 13:20   Jessica
Hej, har nu nästan bestämt mig för att plugga till läkare i polen Ht 09. Men är nu lite osäker på om inte Ungern skulle vara bättre med tanke på de lite lägre avgifterna. Är det någon annan som har funderat på samma sak? Elle är det redan någon som har bestämmt sig för att studera i Ungern? Behöver nämligen lite information. / Jessica

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2008-12-18 16:02   elmaco
Hejhej! Jag har också tänkt att plugga läkar utbildningen i Ungern till hösten.. I ungern kan du ju läsa ett basår på Mc daniels också vilket jag ska ta: Målet med denna ettårig förberedande utbildning är att förbereda studenter för antagningsproven för de internationella läkar-, medicin-, psykologi- och veterinärutbildningarna som ges i Budapest, Pécs och Szeged. Utbildningen startade i 1990. Sen dess har mer än 1800 studenter klarat programmet, och 95 % av dem blev antagna till universiteten. Utbildningen innehåller alla de ämnen man behöver läsa för att kunna tillgodogöra sig en läkar-, medicin-, veterinär- eller psykologiutbildning. jag har hört att väldigt bra om ungern, skolorna har ett bra rykte, det är varmt, folket är snälla och så vidare! :)

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-04 00:42   Jasmin
jag funderade också på polen, men nu tänker jag mer på ungern. verkar bara bättre än polen

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-06 18:19   Jessica
Hej Jasmine. Får jag fråga vad det är som verkar vara bättre i Ungern jämfört med Polen?

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-07 14:05   Ali
Hej! Jag funderar också på att söka till läkarutbildningen i ungern, e det någon som vet när sista ansökningsdagen är och hur mycket man behöver i snitt?

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-08 18:32   Michael
Tjena. Jag pluggar medicin i Warszawa så jag tänkte väl att jag kan dela med mig lite nu när jag ändå inte orkar göra något annat =) - Inget intagningsprov till Warszawa. Betygsgränsen ligger nog runt 18-18,5 för o komma in. - Du får en mycket bra utbildning som är accepterad i hela EU. Mycket detaljrika kurser så man borde bli en duktig läkare när man e klar ;) - Som det ser ut nu behöver du INTE göra AT-tjänst i Svergie när du e färdig här i Polen. Du blir leg. läkare direkt. - Lärarna på skolan är kunniga och har bra engelskakunskaper. - Många skandinavier o även annat trevligt folk - Hård utbildning, iallafall de 2 första åren sägs det då dessa e teoretiska till största del. Man läser upp till 5-6 kurser åt gången istället för 1 som i Sverige och man har ett högt tempo, så det gäller o va motiverad! - Man läser även polska 2 första åren, inte lätt men det går! (Ungerska är inte lättare kan jag lova) - Medical University of Warsaw har ett gott rykte som medicinskola men det har oxo medfört att den är dyr. Warszawa som stad är inte heller billig längre :( Finns nog mer o säga, fast det är lättare om ni ställer frågor istället så kan jag försöka svara på de här eller på mail. Lycka till med era val =) MVH Michael wadosouly@hotmail.com

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-09 18:44   Jasmine
det sägs att utbildningen är bättre fördelad i ungern, man har delprov i alla ämnen, och om man får tillräckligt många poäng på dessa delprov behöver man ej göra slutproven. Jag tänker här mest på university of debrecen. universitet verkar även ligga på ett lungt ställe där de flesta studerar, till skillnad från budapest. men som sagt jag tänker fortfarande....vad vet du om polen då? elr vilket universitet tänker du mest på nu? ha det bra :) Jasmine

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-11 15:24   elmira
Ali, Jag tror inte de kollar på snittet till Ungern utan man måste göra ett antagningsprov för att komma in där.. ska du söka direkt till universitet eller läsa ett basår på mcdaniels? jag ska också söka till ungern och studera där i år, väldigt snart måste anmälan ske tror jag dock. elmira

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-13 17:34   Ali
Jag ska nog söka direkt till universitetet och hoppas på att komma in. Men jag ska också söka till universitet i polen, Pemeranian Medical University "PAM", där behöver man inget intagningsprov och man kan komma in med ganska låga snitt. Så det smartaste är nog att söka till både polen och ungern.

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-26 16:41   M.Ö
Hej! Jag studerar i Ungern i staden debrecen som jasmin skrev om. När jag började här så blev jag positivt överaskad! Det är måånnga svenskar här, och norskar också för den delen. så man snackar svenska hela tiden med sina kompisar, ibland tänker man inte ens på att man är utomlands... Man läser ungerska här också självklart, som man läser polska i polen som michael skrev om. Som jasmin skrev så gör man delprov under terminen och får man bra på dessa så går ju all mycket bättre och om du är riktigt bra så kan du få "exception" från slutproven, du behöver alltså inte göra dessa eftersom du hade så bra resultat i delproven. Utbildningen är en av de svåraste i Europa säger dom. T.ex så kommer folk från USA hit för att det är en av de få utbildningar som accpeteras i USA också. Som i polen så får du legitimation direkt efter utbildningen så AT behövs inte i sverige, men du kan göra de om du vill. Det är en hård utbildning som michael säger men såå värt! ämnena är håårda men rooliga och intressanta. Så funderar ni på ungern så kommer ni inte ångra er. och jag tycker: ju fler svenskar ju bättre! :D Lycka till med era intagningar! / M.Ö

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-01-31 15:19   Jasmin
Hej! jag hoppas på att söka till university of debrecen, general medicine programme nästa år. om det finns fler som funderar på att söka dit skulle dt vara roligt att lära känna varann lite å ta del av kunskaper kring universitetet. msn adressen är :rosen_741@hotmail.com lycka till för alla:)

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-02-01 13:51   Mais
Hej Jasmin! Jag funderar också på att plugga i polen eller ungern o kommer söka till båda två... enligt min information så är det likadant i polen när det gäller delprov och exemption, att om man får tillräckliga poäng behöver man inte göra slutproven o får ledigt från de resterande lektionerna. jag föredrar personligen polen eftersom att jag känner folk som går där men annars tror jag både polen och ungern nog är väldigt lika. Mais

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-02-01 19:10   Jasmin
Hej Mais! både polen och ungern verkar ha bra universitet, så jag kanske också söker till båda, men som sagt jag lutar nog mest åt ungern :) lycka till

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-02-03 12:11   Ramona
Hej! Det vore kul att prata lite med de som ska söka till Ungern/Polen, för jag ska själv söka dit HT -09. Min msnadress är rammis_90@hotmail.com Lägg gärna till

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-03-18 19:38   jacob
Hej! Funderar starkt på att söka till den förberedande kursen inför läkarlinjen i Ungern. Målet är ju komma in på läkarlinjen senare. Jag undrar därför är det någon som vet hur mycket lån + bidrag man kan få från csn?? räcker det för hela terminen eller behöver man spara ihop en liten slant??? Hur är det med boende kostnaderna etc.... vore tacksam om någon kunde upplysa mig:)

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-03-18 19:39   jacob
Hej! Funderar starkt på att söka till den förberedande kursen inför läkarlinjen i Ungern. Målet är ju komma in på läkarlinjen senare. Jag undrar därför är det någon som vet hur mycket lån + bidrag man kan få från csn?? räcker det för hela terminen eller behöver man spara ihop en liten slant??? Hur är det med boende kostnaderna etc.... vore tacksam om någon kunde upplysa mig:)

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-03-25 00:15   Pavlos
Hej! Jag kommer att söka till Lettland( Riga) i stället och göra antagningsprovet till Prag ;)) Jag har besökt lettlands universitet och allt verkar bra ;)) Pavlos

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-07-03 11:45   Sara
Tja gott folk :) Jag har kommit in i Pécs, Ungern och undrar om det finns fler här som också gjort det? Jag söker nämligen kompisar xD

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-08-08 20:25   Mia
Hej! Jag vill gärma komma in nånstans nästa år. Är det nån annan som vill ha hjälp och hjälpa till? Svårt att göra allt ensam.

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-09-02 14:15   Sulle
Hej! Jag har förfoljt och läst allas inlägg, fått väldigt mkt info men jag undrar om någon kan förklara att hur kan man klara ekonomin där eftersom de höga undervisningskostnaderna i Polen/Ungern? Jag ska söka till antigen Ungern eller Polen i nästa år, vora tacksam om någon upplysar det. Mvh S.S

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-11-26 11:27   läsa pre-medical school i ungern
Hej jag ska läsa pre-medical school i Budapestsom börjar i januari 5 tills slutet av maj,, för att klara inträdesproven.. själv e jag intresserad att läsa medicin i i staden Pécs... ngn mer som kanske ska läsa där ? eller som redan läser i Ungern.. vore nice o veta lite mvh/ida

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-11-27 16:13   Ice tea
Hej Ida! Jag planerar att ev. läsa i Ungern jag med. Tycker det verkar vara ett bra land att plugga i! Undrade lite varför du ska läsa pre-med just i Budapest och sen byta? Tror det går att läsa pre-med på alla universiteten? Men kan också ha fel. Jag tycker personligen de flesta universiteten i Ungern verkar vettiga (Budapest, Pecs och Debrecen). Så det känns svårt att välja. Pecs, är min nuvarande favorit trotts skottlossning som skedde där häromdan!

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-11-29 22:11   sulle
Hej Ida!! jag ska börja läsa till läkare i ungern 2010. jag ska satsa på att söka på alla de tre universiteter i ungern såsom pecs, Semmelweis och Szeged University. Utbildningen är ungefär lika över allt i ungern, mest teoritisk. jag har några kompisar där och de säger att det är bara ekonomin som kan vara ett porblem men det kan man lösa på ett och annat sätt. I sverige har vi läkarutbildning som är baserad på det mesta praktiska delen än teoritiska. Jag hoppas att det har svarats din fråga, om ngt du undrar så bara fråga. Mvh Sulle

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-11-30 14:03   ida
Hejsan, ice tea för nuvarande kan man bara läsa pre-medical i Budapest,, annars måste jag vänta tills sep om jag ska läsa i Pecs. vill gärna bli klar i maj sen göra provet i juni-juli och sen hoppas på att läsa medicin i Ungern i sep ;) SÅ SULLE OCH ICE TEA.. ska ni börja läsa i sep 2010 dårå? :D

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-11-30 15:54   Sulle
Hej! jag ska förberedda mig på egen hand inför inträdesprov till ungern utan att gå på pre-medical kurser.jag ska börja i sept 2010 där, först hade jag tanken om polen men nu har jag ändrat mig. jag verkligen är nyfiken på Budapest än pecs men det spelar ingen roll vilken som helst att komma in. det därför ska jag söka till de tre universiteter att inte missa chansen att inte få komma in. Det är väldigt utmärkt att lära känna några redan innan åker man iväg. Så ICE TEA OCH IDA, vill ni 100% att söka bara till pecs än budapest eller debrecen? Mvh Sulle

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-11-30 16:42   Ice tea
Precis som Sulle skrev så kommer nog även jag söka alla tre universiteten; men med min personliga rangordning 1.Pecs 2.Semmelweis 3.Debrecen. Men Börjar bli mera sugen på Budapest! Är verkligen svårt! Ida, jaha Budapest är de enda som kör pre-med den här tiden på året? Då har du ju även en reserverad plats på universitetet om du klarar provet. Är ju bra! Jag börjar läsa i så fall September 2010 ja! Håller på och läser in naturämnena nu på Komvux. Can't wait! :-)

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-11-30 20:54   Undrande
Har du sökt och kommit in på pre-medical school? Är det försent att söka/anmäla sig? Hur mycket kostar den och hur lång är utbildningen? /Undrande

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-01 17:29   ida
hej! -undrande; jag ska in en anämälan snart till pre-medical i budapest, senast 10 dec innan dess måste jag ordna en hel pappersarbete typ CSN, kopia på pass,blodprov(HIV)test,2passfoto,läkarraport etc,, utb kostar 42.000 kr + en avgift på 4000kr..den varar i 5månader efetrsom det e en intensiv kurs börjar 5 jan-slutet av maj, :) -Sulle och Ice tea; jag ska söka till alla universitet det få bli 1.pécs, 2,Szegd.3semmelwies 4 debreceen ,, men det kanske kan hända att jag gillar budapest mer who knows;) -Ice tea; jag har ingen aning om man får garantiplats om man läser pre medical? vet bara att det hjälper till provet, vet du om man får garantiplats :S.. jag själv har läst NV ämnena på komvux men känner ändå att det vore bättre o testa läsa dem på engelska i ungern + att man får lära sig ungerka o få lite förmsmakpå det hela... haha tänk så kommer vi in på samma universitet? :P:P det vore bra om vi kunde hålla kontakten levande ;) ey adda mig på farishta_87@hotmail.com mvh

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-03 22:50   ida
Hej nu sitter jag lite i klistret.... stack till vårdcentralen för att göra ett blodprov,, sen så så skulle jag få en hälsodeklaration.. men nej de vägrade o sa att de inte utför såna frisk-intyg,, asså vad ska jag göra???! jag funderar på att gå till en privat nu och hoppas att de kan göra det... att det ska va så himla svårt o få ett intyg... Sulle ? vet du kanske hur dina vänner fixade det? ,,, :D /ida

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-04 18:29   Sulle
hej Ida!! jag var lite upptaget å svara mailet. det första med pre-medical kurser är att man lär känna engelska terminoligin för kemi, fysik och biologi vilket gör att det blir lättare att klara prov än dem som har läst på svenska. när det gäller garantiplats, så jag är inte säkert men hört lite om att det är inte säkert att man få det. det är bara intagningsprov som gäller. det andre är att hälsodeklaration har jag redan pratat med min husläkare då sa han att det går bra att fixa, bara säg till i god tid och vilka tester som skall göras. jag menar att du kan kontakta din husläkare och be dem att fixa ett intyg åt dig, det vore bra om det är på engelska. privat läkare är också bra men försök först med husläkaren en gång till, alltså på vårdcentralen. du vet väl vilka hälsoprov som gäller till utomlands???

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-05 22:53   Sara
Hej allihop!! Kul o se att så många är intresserade av just Pecs. Att plugga medicin är otroligt svårt och om det är någon av er som funderar på att börja plugga direkt efter gymnasiet kan jag genast avråda och säga: vila ut först. Jag själv är 18 år gammal och läser första året så jag vet vad jag pratar om. När jag först sökte hit så fick jag höra från många i Sverige att lärarna är otrevliga. De är inte som sveriges lärare och de behandlar dig som skit. Nu när jag är här kan jag berätta att det inte stämmer här i Pecs. Visst finns det alltid lärara som är lite sviniga men de flesta är hur trevliga och hjälpsamma som helst. De tar sig verkligen tid att förklara för dig om du inte förstår. I Debrecen är det tyvärr inte så. Jag talar inte av egen erfarenhet men mina nuvarande klasskompisar läste pre med där och de valde att strunta i debrecen och börja första året i Pecs pga läraranas sviniga attityd. Känns lite som en dubbelmoral att sitta och rekommendera Pecs när jag själv inte trivs till 100%. Och det är för att det är Ungern.. man kan inte riktigt ställa in sig på "att trivas" när man vill hem så fort som möjligt. Så problemet är att det inte är Sverige :( Lycka till allihop och plugga hårt inför intagningsproven!!

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-06 19:08   sanna
Hallå eventuellt blivande läkare!!! Jag läste typ en estetisk linje på gymnasiet.. Men jag har nu bestämt mig för att läsa till läkare. Läst bara natur b under gymnasiet, men man har möjlighet att komma in i Ungern ändå vad jag har läst å hört, detta stämmer väl? Jag har också haft funderingar på Rumänien MEN jag har mer eller mindre bestämt mig att först gå pre-medical i Sthlm maj- juli för att få ett smakprov och sedan 1 åriga pre-medical i Ungern på Mc Daniels collage! Haha.. Sen borde jag ju vara förberedd och komma in! Förbereder mig hellre mycket och väl så starten inte blir en chock och helt omöjlig .. Någon som också har planer för pre-medical i Sthlm maj eller Ungern, Budapest Ht-10? Skulle vara kul å bolla lite planer å ideer med någon! MVH /Sanna (s4nn4_jag@hotmail.com) eller adda fb, sanna ovesson!

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-07 10:09   ida
Hej Sulle, jag antar att det är en hälsodeklaration inkl ett HIV-test,:S.. men de vägrade på vårdcentralen att göra ett sådant intyg,:S,,,, men jag får lah...har ändå bokat tid på ett privat klinik,,,jag tror att dem från universitet ska skicka ett papper tillbax(när man har blivit accepterad) dvs kryss-papper om vilka blodprov o så som ska tas..eftersom de flesta har fått det så när man ska läsa utomlands.,,,jag har oxå skickat frågan till dem i ungern så jag få se vad de säger.... husläkare..! bra ideé ska ta kontakt där oxå.. ;)

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-13 21:09   Sulle
Hej Mia!! Ja, faktiskt, det är bra att dela informationen med varandra och visst, man är lite tveksam att allt ting skall gå bra, för man åker utomlands för sex års utbildning. som sagts i mina andra inlägg, då börjar jag söka till 2010. Mvh Sulle

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-15 04:45   Blejs
Hej en sak jag undrar, hur är det med pengar? Det är ju termins avgifter och sådant, om man nu tänker csn+lån. Jag antar att det inte räcker, finns det mera pengar att hämta någonstans? Går det låna pengar från någon speciell bank eller annat?

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-17 16:41   Sulle
Hej! Att plugga utomlands kostar väl mycket då ansökar man om merkostnadlån från csn för undervisningsavgifter till universitetet. Merkostnadlån kan man få max ca 50-55000 kr vilket gör att man sparar viss summan från (csn bidrag + lån(boendelån)) varje månad så att det ska ligga mellan 20000-30000 kr i slutet av år. Eftersom, senast såg jag då låg undervisningsavgift på ca 110000 kr första år och ca 89000 kr år två till fem. sjätte år har låg avgiften. Visst kan man väl söka stipendium i god tid vilket gör att jag själv har inte vet hur ska jag söka den. Då klarar man sin ekonomi på så sätt. Eller man får också hjälp av sin familj att komplettera de kvar summan som skall betalas varje år alltså undervisninsavgift. Detta gäller i ungern. de har höjd undervisningskostnaderna. jag hoppas att det här ger dig lite bas-informationen. Mvh Sulle P.S. Siffrorna är jag inte helt säkert på men de liggar ungerfärliga.

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-18 13:18   ida
Hej. vad jag vet så får man merkostnandslån :1350kr /vecka, lån 1500 kr/vecka (den är annars på 1650kr/vecka om man läser i ungern så har de minskat den) och bidraget på 675 kr/vecka sen får man lån för resan 4000 kr (t.o.r) på ett halvår,,, det kommer va svårt men man måste va snål -ekonomisk- för att det ska räcka till undervisningen ,, kanske efter 3 år på läkarutbildningen så kan man få ett bra jobb på somrarna eller jullovet... kanske som sjuksköterska eller liknande. förresten e det ngn som vet hur många veckor en termin är för läkarutb i Ungern?

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-18 14:52   Gurra
Hej. Känns inte kul att komma med negativa nyheter när så många verkar vara så taggade på mc Daniel college men CSN har fält följande bomb: Högskoleverket prövar i skrivande stund om Mc Daniel College Pre Med linje ska räknas som eftergymnasiella studier eller ej. Hör och häpna, men om man gör bedömningen att studierna är på gymnasienivå så resonerar man som så att man kan vända sig till Komvux istället. I så fall betalar inte CSN ut pengar. Pratade precis med Högskoleverket och det lutar åt att utbildningen inte kommer vara studiemedelsberättigad. Jag är antagen till Mc Daniels Pre Med men får nu förmodligen tacka nej. Jag återkommer när jag vet Högskoleverkets slutgiltiga dom.

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-18 15:42   Gurra
Har precis avslutat telefonsamtalet med Högskoleverket. Det är fascinerande igentligen, hur hela min framtid kan komma att avgöras av vad handläggaren beslutar. Och inte bara min verkar det som. Jag gör vad jag kan för att få dem att se att detta inte är vanliga gymnasiestudier men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Handläggaren jag pratade med fattar sitt beslut baserat på informationen från studyhungary.hu och denna hemsida är tyvärr ganska sparsam med information. De skulle återkomma nästa vecka.

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-21 21:58   ida
OOOOOOOOOOO NEEEEEEJ!!!!!! asså jag vet inte om jag ska börja storgråta eller vara rasande arg! innan jag ens sökte till pre-med i budapest,, så hörde jag av mig med csn.. och de sa att den var studiemedelsberättigad, jag liksom yippi, ok sen när jag har skickat in ansökan gjort blodprovet vilket vårdcentrl krånglade me -ja iallafall jag blev accepterad till sist jag blev jätteglad! berättade för morsan o hon typ berättade det för hela sverige "ja ni vet hur mammor är" , sen när jag har skickat ansökan säger en utav de på telefon att den är rödmarkead "den skolan" -jag bara -aha vad menas med det? -hon bara jaaaaa den verkar inte va studielmedelsberättigad --- sen fick jag damp och ångest och sa att jag hittade t.o.m hemsidan till den skolan på syoguiden etc och det stod att den var studiemedelb... ni kan inte bara ändra sådär,,, sheet ok vad ska jag göra nu?? om de säger att den inte är accepterad av csn? Sammanfattning; folk kommer stirra ner på mig, se mig som en lögnare, och plus kommer jag va arbetslös för jag har sagt av mig från jobbet........jag tror jag ska byta stad P:S jag har deras mail . där csn har skrivit på att den är studiemedelsberättigad innan högskoleverkets sk research.. Gurra vi får väl hålla tummarna.. vad annars kan man göra?

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-27 14:10   Gurra
Högskolan bedömmer inte Pre med på McDaniel som universitetsstudier. Detta innebär att de lämnar över beslutet till CSN. Innan jag kontaktade Högskoleverket pratade jag med en handläggare på CSN som berättade för mig att loppet är kört om högskolan fattar detta beslut. Jag ska ringa till handläggaren på CSN imorgon. Om inte annat så för att skälla lite. Det hela har enligt min mening skötts oproffesionellt. Jag förstår hur du känner ida, jag genomgår ungefär samma sak. Lägenhet uppsagd,tjänsteledig från jobbet och hade hittat en kamrat att dela lägenhet med nere i Budapest. För att inte tala om det finaste av allt nämligen att man måste vara antagen för att överhuvudtaget ansöka om CSN. För att bli antagen måste man införskaffa rekommendations brev, blodprov och en mängd andra papper. Plus betala en ansökningsavgift på 2000 kr. Allt detta blir nu bortkastad tid och bortkastade pengar. ida, du får gärna skicka det mailet du nämnde till mig på gustavs_mail@hotmail.com

RE: RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2009-12-27 19:37   Sara
Svar till Ida: Jag hade samma problem som dig, ring till dem på medicinstudier.com, dem löst mina problem iaf. Lycka till

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2010-01-05 14:47   ida
Hej sara.. medecinstudeier.com det handlar mer om i rumänien eler..kollade upp det... jag har tänkt anmäla både CSN och högskoleverket.. ex varför står det frotfarande att den är godkänd av csn..vill dem lura en massa studenter elr vad?... och dessutom har dem inte satt en daturm för när den reglen kom...

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2010-01-12 06:02   112
Hej! jag ska söka till både ungern och polen nu i år. våre tacksam om någon kunde förklara hur ansökningen till Pec, budapest och warsawa går till. Tack i för hand ///Ramin

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2010-01-18 12:29   Sara
Det står att man är berättigat till studiemedel inte att DEM själva är "gidkända av CSN"..

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2010-01-19 18:00   ida
kvittar vad det står, det betyder detsamma men om jag ska specificera det hela ... är skolan studiemedelsberättigad , så är den naturligtvis godkänd av CSN. ida

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2010-01-19 18:00   ida
kvittar vad det står, det betyder detsamma men om jag ska specificera det hela ... är skolan studiemedelsberättigad , så är den naturligtvis godkänd av CSN. ida

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2010-01-21 12:55   Sulle
Hej allihopa!!!!! Jag har följt era alla de senaste inlägger. Jag var väldigt bestämt att skulle börja universitet i Ungen i år. men kosnadsmässigt, har jag kom på att varför inte Rumänien som har lägre årsavgift and utbildningen är godkänn i sverige. Då började jag på att gräva fram information om Rumänien. nu verkar det att jag är bestämt att åka till Rumänien istället Ungern. Mvh Sulle

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2010-01-22 14:02   ida
Vaa.. sicken sammanträffande... jag har oxå tänkt på rumänien.. sheet.. hahaa

RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2011-01-11 23:00   Sara11

Hej. jag ska snart söka till läkare men jag är inte säkert om jag ska vilja i ungern eller polen. jag har i snitt 15,00 eller 15,6. och vet inte hur jag ska börja med det hela.
jag vill så snart börja med studierna .
är det någon som kan hjälpa med viktiga datum och hur det allt går till.?
snälla snäälllllllllllllllllaaaaaaaaaaa hjällppppppppppppppppppppp


RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2011-05-08 00:14   wkq

Jag har tänkt att börja premed i Budapest ht 11! Någon mer som har samma tanke?


RE: Läkarutbildningen i Polen eller Ungern?
2011-09-11 19:23   anders

Jag har blivit antagen till premed i budapest denna hösten.
Blev lite besviken när jag såg att CSN inte beslöt för att ge mig studiemedel.
Men jag har fixat det så det blir antagligen att åka ner nu om 10 dagar.


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀