Läkarutbildningar utomlands - Forum

2008-10-20 23:18   Rohlin
Tjenna, Anders heter jag och jag har de senaste året fokuserat 100% på att plugga läkare utomlands. Ja förberedde allt tillsammans med nåra kompisar, sa hejdå till alla här o åkte till Cluj i Rumänien. De tog 3 veckor, och nu är jag hemma i GBG igen. Sammanfattningsvis kan man säga att jag inte är nöjd med engelska sektionen på Medicin skolan då deras engelska var dålig. De fick under lektionens gång slå upp asmånga ord i ett lexikon. Man satt i plaststolar o hade lektionerna. Ibland fanns inga stolar utan man fick stå. Visst, många svenskar där nere tyckte de va helt ok. Men många tillsammans med jag och mina kompisar, hoppade av efter 2 veckor. Jag klarar inte av att gå 6 hela år på en skola där det saknas massa saker. Jag vill ha en bra utbildning där man lär sig mkt o har moderna grejjer. Ett ämne där nere handla om att lära sig word och excell 2000. De e 30 år efter och kändes så himla onödigt o oseriöst. Så besviken sitter jag nu hemma i GBG igen, och kan inget annat göra än att skratta åt skolan.

RE: Läkarutbildningar utomlands
2008-10-21 15:09   Mikaela
Hej! Det är verkligen tråkigt att höra att du inte trivdes här nere! Men jag måste säga att jag inte riktigt känner igen mig i det du beskriver. Vet inte i vilken klass du gick i, men de lektioner och lärare som jag har upplevt har inte alls varit lika negativa. För det första är det inte sant att lärarna här nere pratar dålig engelska, de flesta av våra lärare pratar bättre engelska än många av eleverna. Byggnaderna vi har anatomilektioner i renoveras för tillfället, och därför har det blivit en del dubbelbokningar av salar med ändring av sal som följd , men ingen i vår klass har någonsin behövt stå upp under en lektion. Angående datakursen kan jag hålla med till en viss del, det är skrattretande att vi ska lära oss ett gammalt Microsoft Office, men det är bara en liten del av den kursen som heter ”Informatics and Biostatistics”. Efter att du har åkt hem så har vi nu lämnat dataintroduktionen och gått över till biostatistik, som är hela meningen med kursen. Oavsett om du läser i Sverige eller utomlands kommer du säkerligen någon gång stöta på en föreläsare som inte pratar svenska, eller kanske föreläser på engelska med en kraftig brytning. Det är det som är en av de stora skillnaderna mellan gymnasiet och högskola/universitet, det är ditt ansvar nu att lära dig och förstå, inte föreläsarens. Universitetet i Cluj har sina fördelar och nackdelar som vilken annan skola som helst, och jag trodde att det skulle vara mycket mer outvecklat jämfört med Sverige än vad det faktiskt är. Vi är många här nere som gillar läget och trivs riktigt bra. Lycka till med dina läkarstudier!

RE: Läkarutbildningar utomlands
2008-10-29 18:32   Steve
Måste säga att Anders information låter inget vidare sedan att ryktet går att ett 30-tal har hoppat av tyder ju nånstans att utbldningen brister någonstans. Vore intressant och prata närmare med någon som går där nere nu. Själv var jag inne på att börja där HT09.

RE: Läkarutbildningar utomlands
2008-11-11 19:29   mm
Håller med dig Anders. Sjukt ostrukturerat och oorganiserat här, men man kan inte förvänta sig att det ska vara som Sverige. Vi fick inte ens reda på när öppningsceremonin för förstaårs-eleverna var. Bara det är ett skämt.. och dekanatatet ska vi inte prata om, riktiga tomtar! Däremot tycker jag inte att lärarnas engelska är så kass som du skriver, det är värre i Tjeckien eller Polen, trust me.. Visst, jag är jävligt trött på Rumänien, redan efter ~2månader, men men.. man ska inte ge upp för lätt, det gäller att bita ihop och göra sitt yttersta. Vi har ändå fått chansen att läsa medicin, varför inte ta den? Första-års-student

RE: Läkarutbildningar utomlands
2008-11-26 19:50   Axel W
Läs i ett västland, Tyskland är grymt.

RE: Läkarutbildningar utomlands
2008-11-26 23:43   Anders
Jo klart man fortfarande vill bli läkare som fanken. Men har insett att man nog måste utbilda sig till nått inom vård o så som endå e bra... fast i Sverige. De blir för mkt problem utomlands. Tyskland, då måste man ju kunna flytande tyska typ. O alla säger: "de e lugnt, man kommer in i de och efter ett halvår kan du tyska flytande". Haha, klart man lär sej en del när man bor där men man kommer fanken inte in i de. Man lär sig inte flytande tyska o dessutom inom medicin o grejjer. Man kommer sitta som ett frågetecken o då e ja rädd för att man satsar allt på Tyskland sen blir de som i Rumänien. Att de skiter sej o ej funkar så åker man hem o så har man förlorat ytterligare massa. Lixom de e en skitsvår linje. O de måste nästan vara på svenska med språk o standard. Engelska kan man ju men tyska haha. Läste franska 6 år i skolan. Kan i princip säga hej, va e klockan. O sånna "standardfraser". De e ju inte så att man kan snacka flytande direkt o då har ja endå läst de språket. Tänk då german ;)

RE: Läkarutbildningar utomlands
2009-02-22 14:26   Mihai H
Det är nu klart att intagningen till läkarstudier i Cluj Napoca sker genom ett prov i kemi och biologi i Juli 2009. Självklart vägs gymnasiebetygen och andra meriter in. Detta behövs när man ska söka in a standard application form; a photocopy or a legalised copy of their certificate of study; a legalised copy of their birth certificate; a medical certificate, issued by an appropriate medical authority confirming the ability to study abroad; two photographs 3/4 cm; an international standard English test (for entrance to the English Section)

RE: Läkarutbildningar utomlands
2010-01-19 20:35   ida
själv har jag tänkt på att söka till Oradea university i rumänien.. men om det så som anders säger att man ibland fick stå under lektionerna etc.. så tänker jag absolut inte börja där.. men ena sidan e det många svenska studenter som är nöjda... jag vet inte riktigt om jag ska tro på det du säger anders.... ?

RE: Läkarutbildningar utomlands
2013-06-04 11:43   anki.sederholm@gmail.com

Hej! Det låter bra, jag hade tänkt att jag skulle komma ner och göra ett besök på skolan först. Tycker du att utbildningen är okej fortfrande, det blir ju kris ifall de inte kan tala okej engelska. Eller lär man sig deras dåliga engelska. Hälsningar Anki


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀