Läkarutbildning utomlands - reportage - Forum

2013-04-15 18:07   Malin

Hej allihop!

Jag studerar just nu på Programmet för professionellt skrivande, Högskolan i Gävle, och har som projekt att skriva ett reportage om svenska studenter som väljer att läsa till läkare utomlands. Jag är därför intresserad av att höra:

  • Varför funderar du på/tänker du söka utbildning i utlandet?
  • Vilken är det främsta anledningen?
  • Vilket land är du mest intresserad av att läsa i och varför?
  • Vad ser du som mest utmanande med att läsa i ett annat land?
  • Hur ser du på dina möjligheter att komma tillbaka till Sverige och arbeta som läkare efter avslutad utbildning?
  • Vilka för- och nackdelar ser du med utlandsstudier?

Är det så att du redan läser utomlands, kan du dela med dig lite av hur utbildningen är, vilka som är dina svårigheter, vad som är lätt osv.?

Ha det bäst, Malin


RE: Läkarutbildning utomlands - reportage
2013-04-16 17:40   Tomas

Jag väljer att läsa till läkare utomlands helt enkelt för att jag inte kan ta mig in i Sverige... Sedan gjorde jag en tabbe med gymnasievalet och tog ett Tekniskt program, och det är ju inte klar att man vet vad man vill vid 15 års ålder. Knappt så jag vet varför jag vill bli läkare nu. Jag väljer att söka till Ungern för att göra ett Pre-Med program för att få mer kött på benen innan de tunga studierna börjar. Sedan väljer jag Ungern för landet har ett bra rykte gällande läkarutbildningar. Jag bryr mig egentligen inte om arbetsmarknaden eller pengar, många kanske tänker på om det kommer att vara svårare att få jobb i sverige med en utländsk examen, fast jå länge jag får arbeta med människan så bryr jag mig inte hur mycket jag tjänar eller var jag hamnar. Är bara nyfiken helt enkelt


RE: Läkarutbildning utomlands - reportage
2013-04-17 12:23   marco

Arbetsmarknaden=jobb=jobba med människor :)


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀