Lakarutbildning utomlands - Forum

2006-08-12 18:45   Manuel
Hej! Jag ar en kille pa 19 ar som nyligen har avklarat gymnasiet. Skullle darmed vilja veta om det ar nagon som funderar pa att studera lakarprogrammet i USA. Jag ar inte klar med hur man ska ga tillvaga for att ansoka till ngt bra universitet som sedan validerar studierna i Sverige. Du som besitter samma situation kan kontakta mig pa min mail. Kanske finns det ngn empatifull manniska som kanske ger sig tid att hjalpa till med de krav som angelagenheterna vid ansokandet anstar?=) Just nu befinner jag mig i sydamerika!=) Mail: DiMano_03@hotmail.com Manuel

Ang: Lakarutbildning utomlands
2006-10-05 08:05   marianne
Hej Manuel! Jo för att plugga i USA måste du först göra en 4-årig undergraduate (bachelors) i tex pre med/biology eller i något annat "major". Därefter så söker du till vilken medicin skola som helst med dem betygen. Det minsta du bör ha i GPA är typ 3.8 utav 4.0. Du kan också bara göra en två-årig pre-med utbildning utan någon bachelors, men chansen att du kommer in med den är väldigt liten...I USA finns det MCAT's som e en typ utav högskoleprov som man måste göra. Tänk på att du tar provet med flera andra elever som har någon typ utav major i "Biological Science" och tro mig provet e inte lätt. Det finns kurser och flera kilo tunga böcker man kan köpa för att plugga inför the MCAT's. Jag pluggar just nu i USA och önskar dig lycka till! Det är inte omöjligt men var beredd på att gå in i flera tunga år om du bestämmer dig för att plugga i USA! /marianne

Ang: Lakarutbildning utomlands
2006-10-07 04:32   Läkare i USA
HEJ! Mitt namn är Mattis och har också funderat på att läsa till läkare i USA. Var man tvungen att gå en 4-årig påbygnadsutbildning i USA även fast man har gått gymnasium i Sverige och har Matte D , Fysik B , Kemi B och Biologi B. Ska man efter att det är klart söka in på en läkarutbildning och hur många är är den i USA. Den är ju 5,5 år i Sverige och sedan 1,5 års AT-tjänst. Undar också om du pluggar till läkare i USA nu? Väldigt tacksam för svar ! MVH Mattias

Ang: Lakarutbildning utomlands
2006-10-14 01:50   Hej
Hej Marianne! Tack for ditt svar! Jag har inte kollat upp studier i USA sa mkt, och funderar for tillfallet att paborja studier i USA. Det later tufft over forberedelser infor antagningsprov. Sjalv skulle jag tanka mig gora premed for att undga sjalvstandig forberedelse och noja mig med en nagot sa bra univeristet. Hur kom du in? Vilken vag valde du? I volket alt.behover man avfarda minst kunskaper inom vetenskap for att tillta mojligheten att komma in? For nomenklaturen ar juh delvis ett hinder for en elev fran sverige eller?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀