Läkarutbildning i Ungern - Forum

2005-11-17 22:54   Sofia
Hej, Jag funderar på att läsa till läkare i Ungern, men har en del frågor, som någon kanske kan hjälpa mig med.. Först undrar jag vilket universitet man egentligen ska välja? Vilket av de alterbativ som finns är högst rankat, eller spelar det inte så stor roll? Jag vill helst plugga i Budapest, men vill ju samtidigt inte gå på det "sämsta" universitetet.. Hur är det med utrustningen ex. vis maskiner m.m som man har tillgång till på l-linjen i Ungern? Skiljer det sig mycket från den i Sverige? Har vi mycket modernare & så här hemma? Hur gör man med studieavgiften? betalar man 1 gång per termin? klarar man kostnader för hela utbildningen med csn, eller måste man jobba ihop pengar? Kan man göra AT i sverige? Überlycklig för svar!!:D

Ang: Läkarutbildning i Ungern
2005-11-19 00:50   Johan
Ja du kan göra AT i Sverige, eftersom att Ungern numera är medlemar i EU. Det är även att föredra för din egen del att du gör din AT i Sverige om du hade tänkt dig att arbeta i Sverige.

Ang: Läkarutbildning i Ungern
2005-11-21 00:29   Melvin
Hej.. Jag ska också söka till Ungerna inför nästa år. Jag har kollat upp en hel del kring dom universitet som finns att välja mellan. Men det är svårt att hitta några konkreta skillnader mellan universiteten. Semmelweis (Budapest) är väl den som anses var den bättre och är den dyraste av dom. CSN betalar ut en hel del, och det täcker alla kostnader, men det är lån. Bigdrags delen räker inte långt och slut notan hamnar väl på ca 400 000 kr. Om du ska söka till Budapest så måste du gå genom college international som sköter antagningarna dit. Dom har hand om antagningen till dom andra universiteten också men jag tror inte att man måste gå genom dom då. Deras representant kommer att vara på en mässa i Stockholm november 24-26 (SACO Fair, Stockholms Mässa). Om du har fler funderingar kan du väl maila.. och kolla in den här länken: www.valuemed.com Dom har väldigt mycket informaton om medicinskolor runt omkring i världen, men leta fram till Ungern så hittar du massa bra grejer. lycka till

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀