Läkarutbildning i UK - Forum

2010-01-06 00:51   Partizan
Tjenahoppsan! Någon som har info angående läkarutbildningar i England,Irland,Skottland osv? Vilka antagningskrav har man och kostar utbildningen någonting? Många svenskar som läser i till läkare i england? Hjärtligt tacksam för svar!

RE: Läkarutbildning i UK
2010-01-07 12:54   L
Hej, Vet inte så värst mycket men vet att de inte kräver Fysik i England samt att i Skottland är det gratis. De går även mycket på ditt personal letter och det är ju så du får intervju. Fanns folk från min skola som sökte in (de flesta gick dock IB) och där var de som fick intervjuer (vissa kom in) och hade lite sämre betyg än vissa andra som sökte men deras Personal Letter hade varit jätte bra De gillar folk som är aktiva och så. Dessutom får man endast söka till fem uni och man måste välja antingen Cambridge eller Oxford. Vet dock inte om denna infon hjälper särskilt mycket men men..

RE: Läkarutbildning i UK
2010-01-09 19:27   Johan
Hej, De tittar inte på alla betyg utan bara på tre stycken (kemi och biologi är två av dem, kan inte minnas tredje). Kräver oftast betyg ABB. Viktigast är dock personliga brevet samt intervjun. Betyg är bara grundkravet som MASSOR av personer uppfyller, så man konkurrerar egentligen inte alls med betyg. Vissa utbildningar kan man komma in på med provresultat (+brev och intervju förstås), betyg spelar då ingen roll alls - graduate entry medicine - då måste man ha tidigare universitetsexamen. Maxkostnaden är ca 3000 pund per år, GEM är gratis förutom första året, dessutom får man studiebidrag för dessa kurser. Man söker via UCAS. Har själv pluggat i England och är mycket nöjd, hårdare utbildning än i Sverige är mitt intryck, men man lär sig mer och blir en bättre doktor tror jag. Mvh Johan

RE: Läkarutbildning i UK
2010-01-18 21:53   Ivan
Jag har också kollat läkarutbildningar i UK och jag var inne i UCAS. Men det gjorde mig förvirrad. Fungerar det på samma sätt som Sveriges www.studera.nu?

RE: Läkarutbildning i UK
2010-09-26 08:36   Gustaf

Hej Johan

Jag soker lite information om lakarlinjen i England, vet du mer om vilka universitet som kan vara bra att ansoka till nar det galler lakarlinjen, eller om hur sjalva intervjun gar till?

Halsningar
Gustaf


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀