Läkarutbildning i Spanien - Forum

2006-07-19 13:05   Minna
Hej! Jag vill plugga till läkare, men eftersom det verkar nästintill omöjligt att komma in i Sverige vill jag söka till Spanien. Någon som vet om det finns en läkarutbildning i Spanien på engelska? Min spanska är inte så bra och jag tror inte att jag skulle klara av utbildningen om den var på spanska! Om det är någon som vet om det finns hör av er till mig så att jag kan få iväg en ansökan!

Ang: Läkarutbildning i Spanien
2006-07-22 02:44   Alexander
Hej, du kommer absolut inte in i Spanien, så den tanken kan du släppa direkt! Det finns inga läkarutbildningar i här som bedrivs på engelska. För att ens ha en chans att komma in så behöver du göra La Selectividad, snarlik det svenska "högskoleprovet" fast svårare. Testet är såklart på spanska. Alltså behövs detta för att komma in: - Bra betyg - Ett bra resulatat på La Selectividad Alexander läkarstudent i Universidad de Navarra, Pamplona, Spanien

Ang: Läkarutbildning i Spanien
2006-07-27 23:39   Minna
Hej Alexander! Tack för att du upplyste mig om detta dock tror jag ändå att jag har en stor chans att komma in eftersom högskoleprovet i Sverige inte är särskilt svårt. Jag kanske även ska nämna att jag har läst spanska steg 1,2,3,4 och 5 (MVG) samt att jag är villig att åka dit innan för att läsa en intensiv kurs. Jag har även läst latin på universitetet så jag antar att inget är omöjligt bara man har viljan... Jag är intresserad av att kontakta andra läkarstudenter i Madrid eftersom jag enbart kommer att söka dit så om du känner någon kanske du skulle kunna be dem kontakta mig. Tack ännu en gång för ditt svar! MVH

Ang: Läkarutbildning i Spanien
2006-07-29 15:11   Alexander
Hej, Jag var nog inte helt uppriktig när jag beskrev hur La Selectividad var uppbyggd, jag jämförde det med högskoleprovet (mest pga att jag var lat), provet innehåller såväl fysik, matematik och kemi. jag är ledsen att jag inte skrev det tidigare men jag trodde lutter att du inte var särskilt ambitiös med dina spanskakunskaper. Med dina MVG:n verkar det som du är idiomatisk inom språket. Jag vet ingenting om Universidad de Madrid (är det så det heter). Det enda jag vet är att det katolska-privata-universitetet som jag går på (Universidad de Navarra) är det bästa universitetet för medicin i Spanien. Vid proven som bedrivs det sista året (det provet som bestämmer vart du ska få spendera dina år som ST-läkare) har elever som studerat här fått bäst resultat! Tyvärr är utbildningen dyr ca 10 000 € / läsåret och dessutom tillkommer det svindyra hyror (Pamplona är den näst dyraste staden att bo i Spanien), MEN utbildningen håller helt klart världsklass! Hemsida: www.unav.es Man kan komma billigare undan, det finns särskilda föreningar där man kan bo och äta gratis, fat då tillkommer det särkilda plikter. Lycka till! // Alexander

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀