Läkarutbildning i Rumänien HT13 - Forum

2013-04-20 21:19   Ali G

Hej!

Tänkte söka till läkarutbildningen i Rumänien, Cluj-Napoca nu till hösten. Är det någon annan som har samma funderingar? Har försökt hitta information om hur man ansöker och hittat några svenska förmedlare, men dessa verkar inte vara aktiva längre...

Har mot all förmodan skickat intresseanmälan och ansökt ändå men har inte hört något än..har ju i för sig inte gått mer än några dagar men ändå.. Har nu skickat ett "intresse-mail" till själva skolan för antagningsprocessen. Har dessutom en vän som är från Rumänien som försöker hjälpa till genom att försöka skapa kontakt mellan mig och hans vän som läser sitt andra år där på läkarutbildningen.

Är det någon annan som ska söka/har sökt/eller som redan läser där som kan ge tips om hur man går tillväga? Eller om det finns andra sätt? All tips/hjälp skulle uppskattas väldigt mycket!

Ni kan nå mig genom mail också: lakare.ht2013@gmail.com


RE: Läkarutbildning i Rumänien HT13
2013-04-22 17:13   Marco

Hej,

Jag ska söka till Charles University, Prag. Varför söker du till just Rumänien? Har två vänner som läser där nere och har bara hört dåliga saker. Ska också skriva antagningsprov nu i Maj. Maila mig gärna på marco3073@hotmail.com om du har några frågor.


RE: Läkarutbildning i Rumänien HT13
2013-04-27 14:17   Ailin

Hej! men årsavgiften är jätte hög i prag, hur kan du välja prag när det finns rumänien eller spain, polen,...mycket billigare finns jo


RE: Läkarutbildning i Rumänien HT13
2013-05-09 00:20   Marco

För mig spelar inte priset så stor roll. Kvalitén på utbildningen är viktigare. Charles university är bland de högst rankade universiteten i Europa med en rank på 23-25. Rumänien och Ungern har bland de längst rankade. Dessutom känner jag folk som läser där och det är mycket låg nivå på allt. Visst, du väljer ett billigare lärosäte och du kommer säkerligen kunna leva ganska bra, men utbildningen är inte något vidare bra. Polen och Spanien erbjuder faktiskt väldigt bra utbildningar(beror på vilket universitet du söker till). Även Lettland, Riga, ska vara riktigt bra. Ni borde göra mer research och inte tänka så mycket på priset. Läkare blir ni i vilket fall som helst, men tänk på att examen från ett mer respekterat lärosäte alltid kommer spela roll. Oavsett vad någon påstår.


RE: Läkarutbildning i Rumänien HT13
2013-05-18 23:06   B.A

Hej, Jag e på samma spår själv, du kan läsa om hur det är och studera medicin i Rumänien. Det finns flera olika sidor beroende på i vilken stad stad och universitet du är intresserad av. www.studeramedicin.se www.pluggamedicin.se Lycka till!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀