läkarutbildning i norge och Danmark - Forum

2006-11-07 10:15   Sofia
Hej! Jag funderar på att läsa till läkare i Norge eller Danmark. Undrar därför om det är någon som vet hur man söker till läkarutbildningarna i Oslo och Köpenhamn och hur man räknar om sina svenska gymnasiebetyg till norska och danska? Får man studiestöd? Och hur är det att läsa i ett annat nordikst land, är det svårt med språket? Tacksam för svar! Sofia figuresk8_fia@hotmail.com

Ang: läkarutbildning i norge och Danmark
2006-11-10 18:25   elisabeth
Hejsan, jag tror att det finns en "betygsmräknare" på nån sida, kan det vara vhs? Eller kanske på skolornas egna sidor. Jag läser medicin i Köpenhamn, har precis börjat. Räknade aldrig ut mitt betygsgenomsnitt (för jag har blandade betygstyper), bara skickade in alla papper och det löste sig fint. Språket är inget större problem vad gäller skolan. Man lär sig att höra vad som sägs ganska snabbt. Det jobbiga är att inte kunna snacka normalt/avslappnat med klasskompisar, det tar lite längre tid att lära sig. I Köpenhamn erbjuder de en gratis danskakurs för nordiska studenter som flyttat till Danmark. Man får lära sig en hel del uttal osv. Ansökningsblanketter för utbildningen finns på skolans hemsida. Alla papper som du har ska skickas med, dvs. jobbmeriter, allt som kan vara det minsta relevant. Man får CSN-stöd. Enda jobbiga är att man får hela terminens pengar på en gång så man får vara noga med att portionera ut pengarna per månad och se till så man inte blir rånad ;-)

Ang: läkarutbildning i norge och Danmark
2006-11-28 16:03   lotta
Hej! Jobbar i norge just nu och språket är inge problem. Titta lite på tv när det är engelska program. Då lär du det på en vecka! Efter tre månader nu kan jag prata med mina norska kompisar som med mina svenska. Har hört att det kostar att läsa på vissa norska skolor... Lägenhet kan titta efter på finn.no och zett.no. Lycka till!

Ang: läkarutbildning i norge och Danmark
2007-01-11 13:53   Sofia
Hej Elisabeth! Jag heter Sofia, är en 19 årig tjej som undrar lite. Hur söker man till Danmark? Jag skulle jätte gärna vilja läsa medicin där! Läser du i Köpenhamn? Trivs du bra? Hur är kurskamraterna och lärarna? Hur är studierna upplagda? Ingår praktik? Kan den göras i Sverige? Vilka papper är det som ska skickas in och Vart ska de skickas in? Vore tacksam för svar ! Du kan nå mig på min mail: fia_1502@hotmail.com Med vänliga hälsningar, Sofia Andersson.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀