Läkarutbildning i Europa - Forum

2011-05-13 15:34   Jonas
Hej. Jag undrar vad man behöver ha läst för ämnen, antal poäng samt vad man behöver ligga på för snitt i betyg för att komma in på läkarutbildning inom Europa som Polen mm. (inom EU). Finns det någon åldersgräns för vilka som man kan söka. Tacksam för svar!

RE: Läkarutbildning i Europa
2011-07-09 20:49   Tom J
post

Jonas, intagningen ser annorlunda ut på olika universitet.
I regel måste du ha minst godkänt i naturvetenskapliga ämnena, samt klara ett intagningsprov som varierar i svårighetsgrad och innehåll.
En del universitet håller högre standard i sina intagningar men "håller eleverna kvar" medan en annan skola kan ha ett enkelt intagningsprov men senare gallra fler elever, p.g.a. att skolan håller högre nivå än intagningen.

Mitt tips för att förbereda sig för såväl intagningsprov samt första årets studier är att titta på universitetets schema över kurser samt innehåll och orientera sig i dessa med ytliga grundkunskaper.
En solid naturvetenskaplig Gymnasieutbildning är givetvis positivt men icke ett måste(!).
Intresse och inställning väger imo starkare - dock måste oftast som sagt naturgrunden inhämtas från något håll; må det vara PreMedical Schools eller NV-basår.

Jag rekommenderar att leta Universitet som har anknytning till EU då du efter examen har en enklare "transfer" till andra EU-länder eller hem till Sverige.
---------------------------
Följ mig i läkarutbildningen på:
MedSchoolThoughts.blogspot.com
//


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀