Läkarutbildning - England - Forum

2006-11-20 20:28   villhakunskapnu
Hej! Jag har hört mycket om läkarutbildningar i England, dock inte hittat någon nämnvärd information. Därför frågar jag er, vet ni om det finns något universitet i England eller liknande som inte kollar någonting på vilka betyg man har? Dvs baserar hela intagningen på antagninsprov eller intervju/personligt brev? Jag är behörig och så men tror inte jag kommer in med mina betyg, långt ifrån därför vill jag veta om nåt universitet bara kollar på om man är behörig för att sedan låta antagningen ske med hjälp av bland annat intagninsprov. Tack på förhand!!! villhakunskapnu

Ang: Läkarutbildning - England
2006-11-21 16:18   Johan
Hej, Du kan se vad jag svarat andra i andra trådar. Men i korthet så kräver de flesta universitet ABB i biologi, fysik och kemi, A:et kan vara i vilket som. De intervjuar inte folk som har lägre än så. Såvitt jag så är de enda som enbart går på prov och intervju (vissa har prov utöver ABB-kravet) är Graduate entry medicine-kurser, som jag går. Där måste man klara ett prov som heter GAMSAT (www.gamsat.co.uk) samt ha en tidigare universitetsexamen (i vad som helst). Klarar man provet så garanteras man intervju oavsett ens betyg. Hälsningar Johan (josa04@hotmail.com)

Ang: Läkarutbildning - England
2006-12-08 17:15   M
Hej! Om du vill bli läkare är det tyvärr så att du måste ha bra betyg... Det finns inga genvägar det är pluggande och åter pluggande, plus en hel del intelligens. Läkare måste ju trots allt vara kompetenta, dvs kunna sin sak. Till kunskap finns inga genvägar.

Ang: Läkarutbildning - England
2007-01-04 16:45   Trey Azagthoth
Angående det du säger om att man ska ha bra betyg för att bli läkare, eftersom de måste vara kompetenta, kan jag inte hålla med om helt. Med dagens system kan tre VG:n i helt irrelevanta ämnen som exempelvis bild, spanska eller datorkunskap sänka dig från 20.0 till 19.6. Jag anser inte att gymnasiebetyget är en rättvis behörighetsmall när läkaryrket innebär så mycket mer än endast förmågan att plugga. Social kompetens är enligt mig en viktigare faktor som man i större utsträckning borde ta hänsyn till.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀