Läkarutbildning - Forum

2004-09-13 23:20   Nadia
Hej jag undrar hur det är att gå i läkarutbildningen utomlands t ex i USA

re: Läkarutbildning
2004-09-18 21:57   shu
Du måste först gå premed, 4 år och få din graduate degree. sedan efter påbörjar du medicin. mer än det vet ja inte

re: Läkarutbildning
2004-12-31 16:29   med stud
Läkarutbildning i USA tar i allmänhet 4 år, där de två första åren ägnas åt grundläggande ämnen som anatomi, cellbiologi, fysiologi etc samt patologi och introduktion till läkarjobbet. De två sista åren utgörs av kliniska ämnen som internal medicine, surgery etc. För att söka in på medical school krävs Bachelor degree, dvs 4 årig college med vissa baskrav inom t ex fysik, kemi och biologi. Det är mycket hård konkurrens om platserna till de bästa läkarskolorna i USA, t ex Harvard, och det är dyrt men det är utbildningar i absolut toppklass. Läser själv till läkare i Sverige men min pappa har varit gästprofessor i Boston.

re: Läkarutbildning
2005-02-14 11:12   Sean
Hejsan! Som sagt så behöver du först en pre-med (undergraduate) inom ex. biology för att du sedan efter 4 år ska kunna göra MCAT (medical college admission test). Resultatet på MCAT och dina undergrad.betyg räknas för intagning till MED-school. Därefter gör du färdigt utbildningen på ca 4-5 år. Besök http://usa.riaa.se/ ett forum som jag startat med enbart personer som är i USA eller som ska till USA och plugga.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀