Läkarstudier utomlands - men var? - Forum

2011-01-28 16:34   Andreas
Hej! Jag är intresserad av att läsa till läkare men har inte betygen för att läsa i Sverige. Då undrar jag i vilket land det är lättast att ta sig in på en läkarskola, och vart det är billigast..? Jag har också en fråga när det gäller bostad i ett annat land.. Hjälper skolan mig eller måste jag lösa det helt på egen hand, känner att det är ett ganska stort hinder. Men ni kan ju berätta vad ni vet iaf. Så tänkte jag om man kunde få läkarlitteraturen på svenska, för det är väldigt avancerad engelska som är i dem böckerna. Tack på förhand! MVH Andreas

RE: Läkarstudier utomlands - men var?
2011-01-29 02:10   Oblique

Hej,

Som det ser ut nu är det lättast att komma in i Rumänien. Det är också billigast där. Mer info om antagningen kommer i slutet av februari. I Rumänien (Cluj) kostar det c:a 23000kr/termin. Den summan lär höjas med några tusenlappar. I Polen, Tjeckien kostar det c:a 50 000kr/termin.

Angående boende så tror jag inte att universiteten hjälper till med det, men är inte så insatt. Det finns agenturer som hjälper till med den biten mot en viss kostnad. Det lär lösa sig när man väl kommit in. Det finns ingen svensk bok som är tillräckligt djup på svenska, gällande anatomy/fysiologi/biokemi. Det baserar jag på att universiteten i Sverige använder sig av engelskspråkg litteratur, Den svenska litteraturen kan du ha som ett komplement om det hjälper dig att förstå lättare. Om du inte kan tillgodogöra dig språket i tex Grays anatomy eller Biochemestry av Stryer så är min personliga åsikt att du bör utveckla dina engelskakunskaper för att ha en chans.


RE: Läkarstudier utomlands - men var?
2011-01-30 13:10   Jonatan

Nej du kommer inte att få kurslitteratur på svenska. Däremot kan du ju självklart supplera med svensk litteratur.

Om skolan hjälper dig beror på vart du söker. Vissa städer har garanti att man får en lägenhet som läkarstuderande t ex Odense men det är olika från plats till plats.

Om engelskan är det största hindret kanske du bör läsa i Norge eller Danmark där skrivspråket är hyfsat lika. Du slipper dessutom skolavgift på ca 90 000 om året än om du läste i Polen, dock är det betydligt dyrare att bo i Danmark eller Norge.


RE: Läkarstudier utomlands - men var?
2011-01-31 19:57   t

hej. om du ska söka till rumänien, sök till CLUJ. targu har en bra skola men för oorganiserat och det förekommer mkt fusk. det enda du inte kan fuska i är biokemin och anatomin. och sök för guds skull inte via agentur. jag sökte via dem, en av de bättre men det är verkligen waste of money. och jag gick på agenturkillens snack om skolan i targu och allting annat. du slösar verkligen pengar i onödan om du söker via agentur. och i targu får ALLA plats om du bara har godkända papper ex: ett slutbetyg. skitsnacket att folk inte skulle få någon plats detta året var bara bullshit. 80 sökande och runt 50 som kom. plus att vi fick in några en-två månader senare i klassen. ha du godkända papper så komemr du LÄTT in i targu men jag skulle starkt rekommendera cluj.


RE: Läkarstudier utomlands - men var?
2011-03-09 16:25   mal

Hej.

Jag ska söka till rumänien till hösten 2011 men vet ej till vilken stad.

Jag har sa många frågor, känner mig lite vilse nu =(

är det några fler som ska söka till rumänien? hör av er sa kan vi hjälpas åt att svara på vara frågor.

Hör av er//// malin_20@writeme.com.

malin//


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀