Läkarstudier utomlands - godkända av Sverige. - Forum

2012-01-30 16:47   Roza

Hej,

Jag är en tjej som är på mitt sista år i gymnasiet och som rubriken säger så undrar jag om det finns några universitet där ute i världen som är godkända av svenska myndigheterna. Jag hade velat söka till något universitet i Rumänien men jag läsa någon stans i detta forum om att de rumänska utbildningarna inte når upp till den svenska standarden och att de inte håller någon bra nivå.

Jag har bara en fundering till och det är om det finns universitet där man kan studera till att bli läkare som har fritidsaktiviteter (social activities) så som i Sverige. Jag har kollat på jättemånga universitet bland anat i Rumänien men också i Ungern, Tjeken, Lettland m.fl. men jag hittar ingen info om det.

Jag är tacksam för hjälpen :)

//Roza


RE: Läkarstudier utomlands - godkända av Sverige.
2012-02-01 19:41   Omid

Hej!

Jag sitter i samma sits. Jag tänkte söka till Lettland till hösten 2012, du får jättegärna skriva till mig på omid_90@hotmail.se ifall du har några frågor eller så.


RE: Läkarstudier utomlands - godkända av Sverige.
2012-02-04 21:38   David Sandén

Hej!

Utbildning inom Europa är godkänd även inom Sverige. Däremot är studierna olika upplagda på de olika universiteten. Rumäniens läkarutbildning har troligen god kvalite, men den har fått dålig rykte pga att de från början inte krävde något för att bli antagen. Nu på senare tid har de börjat kräva betyg inom NV- programmet. Jag har hållit koll på de olika antagnings möjligheterna som finns utomlands, då jag har varit inne på att söka till medicin i utlandet om jag inte kommer in i Sverige. Det har bara blivit svårare numera att komma in utomlands också än för 3-5 år sedan. Många kräver medelbetyg och antagningsprov samt avgifterna har blivit väldigt höga.

Skolor i utlandet som är absolut det bästa enligt mitt tycke är följande. Ungern, Semmelweis university. Polen Jagiellonian university här köper den norska och den malaysiska staten 50 respektive 30& av platserna till sina studenter, eftersom de inte kan tillgodose efterfrågan hemma. Poznan university och Bialystok university dessa har väldigt höga status i Polen och ligger bland top 3 med Jagiellonian på spetsen eller Poznan. I Tjeckien finns Charles university en av de bästa i öststatsländerna men kostar väldigt mycket. Har man inte en rik farsa så klarar man sig knappast med CSN, har för mig att avgiften är 12000 euro. Sist men inte minst RIga Stradina University som ligger i Riga. Av det information jag har fått och läst på olika sidor så har jag utvecklat en enorm förtroende. Utbildningen känns fräscht och på engelska sedan 1990, landet ligger nära Sverige. Enligt de jag har pratat med så liknar utbildning sättet mer gymnasiet än universitet och att man arbetar i små klasser vilket gör att man kan utvecklas mer.

Känner några som har flyttat från Ungern till Litauen och tycker att utbildningen är mycket bättre än i Ungern. Men alla är olika så man kan inte dra någon slutsats.

Allmänt så utbildningen väldigt hårt med mycket studier och inte som i Sverige. Jag tror om man studerar rätt så finns det troligen tid för att träna och koppla av i mellan. Men återigen det är Medicin det handlar om så man får gå in helhjärtat men det är min inställning.

Det är väldigt viktigt att åka till det utbildning land man söker till eftersom man ska bosätta sig där under 6 år, så man inte kommer ditt och blir chockad. Jag ska ifall åka till sommaren till Riga, det är eftersom jag funderar att söka bara till Riga, Skandinavien och England.

Ni kan få kontakt med mig på dsanden13@gmail.com ifall ni har funderingar eller vad som helst.
Lycka till


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀