Läkarstudier i Storbritannien - Forum

2009-05-17 17:48   Gustafm
Hej! Jag funderar på att söka till läkarprogrammet vid några olika universitet i Storbritannien och skulle bli väldigt tacksam om någon med lite erfarenhet och kunskap om ansökningsprocessen mm ville hjälpa mig med lite frågor som jag har angående detta. Jag har gått ett två-årigt gymnasieprogram och har därefter läst in 17 enstaka ämnen (det sista året var Naturvetenskapligt basår) på KOMVUX och har nu ett "Samlat Betygsdokument" därifrån. Fråga 1: Är ett "Samlat betygsdokument" från KOMVUX godkänt att söka in med till läkarutbildningen i Storbritannien? (Fråga 1 är avgörande, men jag skriver även ner ett par andra frågor) 2) Varierar "tuition feen" mellan olika universitet mycket, hur mycket ligger den i genomsnitt på? 3) Vad kostar det att bo/leva? Tips och råd på stad, universitet mm är även det mycket välkommet! Tack så mycket på förhand! Mvh Martin

RE: Läkarstudier i Storbritannien
2009-05-18 16:13   E
Hej Martin, tyvärr har jag ingen erfarenhet med huruvida ett samlat betygsdokument räcker för antagning. I stället rekommenderar jag att du skickar ett email till de skolor du är intresserad av och hör med dem. Alternativt så finns det ettåriga "Access to Medicine" kurser som ger dig behörighet. Du behöver vanligtvis också göra ett antagningprov, vanligtvis UKCAT eller BMAT. Tuition fee ligger runt £3300 per år, men jag har hört att den eventuellt ska öka för 2010 antagningar. Boendekostnader beror så klart på var du bor, men det är helt klart möjligt att bo i London och klara sig på CSN (runt £10,000 per år). Lycka till! E

RE: Läkarstudier i Storbritannien
2009-05-23 17:58   Gustafm
Hej E! Stort tack för Ditt svar och Din vägledning! Jag ska maila de universitet som jag är intresserad av att studera vid och höra om de accepterar mina betyg. Kan du möjligtvis rekommendera något universitet med bra rykte som ligger nära kusten? Känner du vidare till något om de här antagningsproven UKCAT och BMAT, typ hur de är uppbyggda och vad det är för slags frågor? Tack så mycket på förhand! Vänlig hälsning Martin

RE: Läkarstudier i Storbritannien
2009-05-28 09:53   Anna
Hej Fustafm, här hittar du lite info om UKCAT: www.lakarutbildningar.se/Laekarutbildningar_utomlands_Storbritannien__d2784.html

RE: Läkarstudier i Storbritannien
2009-10-24 00:22   fatosh_9005@hotmail.com
Martins fråga: Fråga 1: Är ett "Samlat betygsdokument" från KOMVUX godkänt att söka in med till läkarutbildningen i Storbritannien? Skriver för dig som är intresserad av Manchester uni, de vill att man har högre än alla VG dvs ingen G på slutbetyget. Själv har jag G i tre ämnen (en i estetisk verksamhet som jag tror att man inte kan höja ens :( We consider applicants from Sweden for our Foundation Year programme (A104). However all subjects have to be achieved at MVG (at least a third of marks) or VG. You do not therefore meet our requirements. We do not consider resit students for our Foundation Year programme. Applicants have to have the required grades at first attempt. Samma sak gäller det för Aberdeen uni the Admissions Committee for Medicine does not normally consider re-sit candidates nor second attempt results. The minimum academic requirement is 4 subjects at MVG and 2 subjects at VG (in parts A and B) of your Secondary School Leaving Certificate (Slutbetyg Gymnasieskolan). The subjects studied must include Chemsitry and two other sciences selected from mathematics, Physics or Biology, plus English and Swedish

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀