Läkarstudier i polen - Forum

2004-09-05 14:52   Oskar
Hej Jag har stora funderingar på att resa ner till Polen och studera till läkare Har varit i kontakt med jedlinski.com och funderar nu på städerna Wroclaw eller Gdansk. Är det något annan som fundderar i samma banor och vet eller har hört något om utbildningen. Finns det även någon som studerar där nere som vill dela med sig av sin erfarenhet så är jag mycket tacksam Med Vänlig Hälsning Oskar oskar_550@hotmail.com

re: Läkarstudier i polen
2004-09-06 11:04   Asa
Hejsan Oskar! Jag funderar i samma banor som du att plugga medicin i Polen.har beställt hem info från deras hemsida. Man tentar i fysik,biologi samt kemi för att komma in. Vet du om de bara har intagning 1gr/år eller?? Mvh Åsa

re: Läkarstudier i polen
2004-09-11 11:07   Mike
Hej jag undrar bara vart ni beställt deras info?

re: Läkarstudier i polen
2004-10-22 00:09   pettan
Är den utbildningen så värst bra där då? Öststatsutbildningar brukar inte vara särskilt bra, och kommer du till Ryssland är den usel.

re: Läkarstudier i polen
2004-10-22 17:53   Dr Kosmos
nu är det väl som så att polen är med i EU, och bör därför ha samma standard som den svenska skolan, med tanke på att legitimationen man får fungerar i hela eu. Och så har vi ju lysande exempel i Torsby på att den polska läkarutbildningen fungerar utmärkt! Att efter 4 år kunna operera och skriva ut mediciner är inte dåligt det. Antar att halvmillen man lägger ut gör att det är en bra nivå på utbildningen Kommer för övrigt att söka utbildningen nästa höst, eftersom att det i Sverige fortfarande går att komma in på läkarutbildningen med enbart höga betyg

re: Läkarstudier i polen
2005-03-21 19:26   Sarah
Hej! Jag studerar läkarprogrammet på engelska vid Wroclaw Medical University (Sydöstra Polen) Om någon har några frågor om antagning, livet i Polen, universitet, kvalitet är det bara att maila så svarar jag gladeligen! Hade godt /Sarah

re: Läkarstudier i polen
2005-04-25 00:36   AJ
Hej Sarah! Jag är intresserad av att maila funderingar till dig kring medicinstudierna och livet i Polen eftersom jag har sådana planer. Hör därför gärna av dig till inuet@netforces.org Tack på för hand

re: Läkarstudier i polen
2005-04-25 00:36   AJ
Hej Sarah! Jag är intresserad av att maila funderingar till dig kring medicinstudierna och livet i Polen eftersom jag har sådana planer. Hör därför gärna av dig till inuet@netforces.org Tack på för hand

Antagning i polen!
2005-07-03 12:59   Vian
Hej! jag har fungerat att läsa medicin i Polen. Vad är antagningspoöng? hört att det finns intervju och provbasering. vad består provet av, är det alternativsfrågorna hur lång tid tar provet?osv tacksam för så många information så möjligt. mvh/Vian

Hej Sarah!
2005-07-04 08:41   mia
Hej Sarah! Jag har kommit in på läkarutbildningen i Gdansk till höst och undrar hur det är att plugga där? Hur är studentrummen framför allt? Du kanske inte bor i studentrum längre men det vore ändå ganska bra och veta om det är mer värt att satsa på att hyra egen lägenhet och dela med någon eller bo där på campus? Sen undrar jag självklart hur studierna går? :) Jag är medveten om att de är ganska stränga därnere och att det är mycket plugg men det tycker jag bara är bra..det jag däremot är lite orolig över är medical polish som står att man ska läsa. Vad exakt innebär det? Måste man lära sig polska samtidigt? Hursomhelst är jag jättetacksam för att jag får chansen att ställa frågor till dig! :) Man känner sig så himla nervös nu innan man åker dit er...utan att veta vad som väntar en :) Ha det så bra Sarah! Mvh /mia

Re:
2005-07-09 09:52   Sarah
Hej! Grattis till valet! Pluggar själv i Wroclaw, så kan tyvärr inte ge dig någon direkt feedback på hur det ser ut/funkar i just G-dansk. I Wroclaw fixade de upp oss med studentboende vid ankomst som var ganska likvärdigt med svensk standard förutom lite fler rum per korridor (750 Zl i månaden=ca 1650 kr/mån-ganska dyrt med tanke på vad man kan få för annan standard för dom pengarna. Men å andra sidan klockrent sätt att lära känna folk!) Egen lägenhet kan vara att rekommendera med tanke på studiero (vi har ingen direkt tillgång till studiesalar) men skulle nog vänta med att skaffa dig någoting tills du har kommit ner, får en känsla av utbud och hur det ser ut. "Medical Polish" är absolut ingenting du behöver oroa dig för-om det överhuvudtaget är likvärdigt med Wroclaws Medical polish. I princip har det inneburit att man lär sig extra fraser som "var har du ont", "ta lite alvedon". Dessutom är det väldigt olika kunskapsnivåer, vilket innebär att vi i princip, efter ett år, fortfarande harvar på med fraser som "hej, jag heter..." "hur mår du..." dvs, basic. Som sagt, hårt tempo kan jag absolut hålla med om, mycket prov, tentor och examen och höga krav och kanske inte alltför fantastisk pedagogik alla gånger. Men å andra sidan lär man sig otroligt mycket. Tips: häng med i allt, försök i det yttersta att undvika rest-tentor så kommer det gå kanon! Ingenting att oroa sig för, det löser sig allteftersom. Lycka till och hoppas du får det superbra där nere, skriv gärna om du har några fler frågor /MVH Sarah

Hej
2005-07-28 23:39   Weng
Hej sarah! Läste om att du pluggade läkarprogrammet i Polen. Själv är jag mer intresserad av tandläkarprogrammet och undrar om du vet nåt om det. T.ex. hur man tas in, med betyg eller genom att göra ett antagningsprov? Hur mkt poäng ska man då ha för att komma in dit? Jag har 18.2 och i Sverige är det ju en ren omöjlighet att komma in med dessa. Tack på förhand.

Ang: Läkarstudier i polen
2005-10-07 01:05   Oskar Ceder
Hej Sara! Jag heter Oskar Ceder och kommer från Piteå. Jag vill väldigt gärna läsa till läkare men många andra har jag inte betygen för det=( Hur höga betyd måste man ha för att ta sig in? Jag har 17,5 för tillfället! Tror du att det räcker? Mvh Oskar

Ang: Läkarstudier i polen
2007-12-31 04:55   Klas
Hejsan. Har stora funderingar på att läsa till läkare i Polen i höst. Blev överlycklig när jag såg ditt inlägg, äntligen någon man kan prata med om studentlivet där nere. Hur är kvalitén på utbildningen? Har idag 19,2 i snitt, kommer det att räcka? Har säkerligen tusen frågor till, men till att börja med är dessa inte så dumma. Gott Nytt År

HEJ SARAH hjälp?
2008-01-09 01:18   anna
hej Sarah. ja funderar på att söka läkarutbildning i polen. såg att du tidigare hade skrivit om detta. är du fortfarande nåbar? / mvh anna min mail är annasenden@live.se

HEJ SARAH hjälp?
2008-01-09 01:19   anna
hej Sarah. ja funderar på att söka läkarutbildning i polen. såg att du tidigare hade skrivit om detta. är du fortfarande nåbar? / mvh anna min mail är annasenden@live.se

RE: Läkarstudier i polen
2008-01-15 11:34   Jessica
Hejsan! Jag pluggar första året på läkarutbildningen i Gdansk och svarar gärna på era frågor om allt som hör utbildningen till. Hör av er till mig om ni har frågor Jnauska@gmail.com /Jessica

RE: Läkarstudier i polen
2009-07-14 02:57   Elin
post Hej! Jag heter Elin och har precis gått klart första året i Wroclaw Medical University. Jag vill bara lägga in ett gott ord för universitetet och studierna. På hanssonelin.blogg.se skriver jag om hur det är att leva och studera i Wroclaw, Polen. Har ni tid och är nyfikna, kika gärna förbi. Svarar jättegärna på alla frågor ni kan tänkas ha! /E

RE: Läkarstudier i polen
2009-07-21 09:38   Jessi
Ja du med tanke på att ca 1/3 av alla svenska läkarstudenter väljer att studera i Polen så kan du ju definitivt räkna med att utbildningen har väldigt hög kvalitet. En del säger att kvaliteten på den Polska läkaritbildningen faktiskt är mycket bättre än den svenska. Polen är ett utav världens populäraste länder när det kommer till internationella studier och det är människor från alla världens hörn som väljer att studera där!

RE: Läkarstudier i polen
2009-08-03 01:05   Jessi Stachurski
Hejsan! Jag funderar också på att studera till Läkare i Polen. Jag har inte riktigt bestämt mig vart än men just nu lutar det mest åt Wroclaw. Jag har släkt i Warszawa (min pappa är polack) men jag tycker att Wroclaw verkar vara en mycket bättre "studentstad", därför studerar jag hellre där. Om det är några fler som funderar på att studera till läkare i Polen får ni gärna höra av er! min mailaddress är : Jessilit0o@hotmail.com, Jag vet inte riktigt när tänker söka dit men det blir förmodligen i höst eller nästa höst.

RE: Läkarstudier i polen
2009-08-04 08:59   jossan
Hej Elin! Jag funderar på att söka till läkarprogrammet i Wroclaw men jag har ett par funderingar. För det första undrar jag hur studentlivet är där? Sen undrar jag vad som krävs för att man ska komma in (betyg)? Är det något intagningsprov eller går de bara efter de betyg man har? Jag är jättetacksam om du kan hjälpa mig så jag ökar mina chanser att komma in. Har du kanske någon mejladress annars som jag kan nå dig på? Tack så mycket på förhand. Och grattis förresten att du nu avklarat första året =) //jossan

RE: Läkarstudier i polen
2009-08-04 11:46   Elin
Hej Jossan! Wroclaw anses vara en studentstad, så studentlivet är kalas. Det finns många dansgolv, barer och restauranger. I stan arrangeras ofta olika jippon, konserter att gå på. Finns otaliga saker att hitta på, om man har tid. :P Förra året antogs elever baserat på betyg. Jag har hört att de planerar ändra detta, men om de gjort det ännu vet jag inte. Hör jättegärna av dig på: elinhansson88@hotmail.com om du har fler frågor. :) /E

RE: re: Läkarstudier i polen
2009-08-25 11:57   anna-bell
Hej Elin, Roligt att höra att du verkar trivas och ha det bra i Wroclaw. Jag är en som funderar på att söka dit nästa år och jag undrar bara hur mycket det kostar per år att läsa där? Hur gör de flesta för att finansiera detta? Kan man låna via csn, eller är det ett vanligt banklån som gäller? Ungefär vad krävs i betyg för att bli antagen? Kemi (AB), Biologi (AB) men vad gäller för Fysiken, ska man ha både Fysik A och B? Vore jättesnällt om du kunde besvara dessa frågor. Tack! /anna-bell

RE: re: Läkarstudier i polen
2009-08-25 13:38   anna-bell
Hej Elin, Roligt att höra att du verkar trivas och ha det bra i Wroclaw. Jag är själv en som funderar på att söka dit nästa år. Men jag undrar, vad kostar det att gå där per år? Hur finansierar de flesta detta? Är det vanligt banklån som gäller eller går det att söka lån hos CSN? Vore gulligt om du ids svara. Tack! /anna-bell

RE: Läkarstudier i polen
2009-08-25 18:38   Elin
Hejhej Anna-Bell Betygen som krävdes förra året, då jag blev antagen var VG eller högre i B-kurserna i Kemi och Biologi. Är inte helt 100 på om man måste läst B kursen i Fysik, men ska kolla upp det såfort jag har tillgång till mina gamla antagningspapper i Polen. ^^ Kursavgifterna är tyvärr rätt höga. :/ 12 000 Euro för första året och sedan 8 000 Euro de sista 5. CSN hjälper de flesta med finansieringen av studierna. Hoppas man kanske stöter på dig i Wroclaw nästa år! :) /E

RE: Läkarstudier i polen
2009-10-20 16:25   R
Hej Elin! Du verkar ju ha koll på läget du, så jag ska passa på att ställa några frågor. Om jag har VG i Kemi A+B, Fysik A, Biologi A+B, sedan har jag mera MVG än VG på resten. Har någon chans att komma in eller? Mvh R.K.

RE: Läkarstudier i polen
2009-10-28 16:12   Elin
Hej R.K! Nar jag sokte in var det tillrackligt om du hade VG-MVG i B-kursen av naturamnena. Sa dina betyg borde racka. Detta i Wroclaw saklart, jag har ingen storre koll nar det galler andra stader i Polen. MVH Elin

RE: Läkarstudier i polen
2011-07-10 13:42   Dr s

Hej alla!

Nu tänker jag ge er alla ett viktigt råd. Har själv läst länge i Polen.
Vad ni än gör så sök INTE till Bialystok.
Staden är en liten fattig östort, med nazister och okunniga människor.
Utbildningen är av riktikt dålig kavalite och skulle ngt hända har du inget stöd från rektorer eller lärare.
Nu när jag börjat jobba som läkare i Sverige inser jag ännu mer hur dålig utbildningen vi fick.
Gör er själva en tjänst o sök till någon annan polsk stad för Bialystok är inte värd pengarna.


RE: Läkarstudier i polen
2012-04-03 19:31   Dr X

Tjena Dr.S. Jag pluggar för tillfället i Bialystok och undrade exakt var det saknades i utbildningen när man väl började jobba i Sverige? Finns det några tips på särskillda saker som kan vara mer viktigare än andra när man ska ut och jobba sen? Vad säger dem på arbetsplatsen? Har du fått några tips om var du kan förbättra dina kunskaper från tex böcker dem använt i deras studier som fungerade bättre? Tacksam för svar


RE: Läkarstudier i polen
2012-10-06 18:56   Newjetsey

Hej! Jag läser gärna allt du kan säga om att läsa medicin i polen. Själv har jag 19.5 p och räcker inte för att komma in här i sverige. Hur är studietaktan, inträdesprov, har de bra engelsk nivå på kurserna? Vad kostar per termin? Är boendet billigt maten? Har de bra kliniska kurser? Med vänlig hälsning, Sandra


RE: Läkarstudier i polen
2012-10-25 20:59   Student

Hej, om du vill veta mer om studier i polen och vill undvika slösa pengar för några selection committee etc. besöka den här sidan: www.studymedpoland.se


RE: Läkarstudier i polen
2013-10-22 17:59   lovem

hur många pöang kräver det minst för att komma in


RE: Läkarstudier i polen
2015-02-02 23:15   R.K

Hej! Funderar på att söka till polen men är nervös inför antagningsprov. det är ju fysik, kemi, biologi och engelska. hörde även fysiologi? är det svårt? vad tyckte du?


RE: Läkarstudier i polen
2016-12-22 21:06   setareh
Hej!
Jag vill veta att om man ska läsa läkare utbildning i polen, vilka betygen men vilka nivå måste man ha, också om man fick komma in i den här läkare utbildning, måste man lära sig polska också, eller om man vet engelska, kan man studera där.
Tack!

RE: Läkarstudier i polen
2017-01-02 21:07   AA
Hej!

Jag pluggar ej i Gdansk ännu men vet att polska är något som man måste lära sig inför patientkontakten som kommer senare i utbildningen. Sen kan ju inte befolkningen där så bra engelska så detta hjälper bara oss. Men alla ämnen osv lär man sig på engelska. Betygen är det väldigt bra att snitta högt såklart men tror att antagningsprovet är viktigare. Gör man väldigt bra ifrån sig på den så kommer ju in.


// Aisha

RE: Läkarstudier i polen
2018-12-05 22:26   Divan

Är det på svenska man läser då eller engelska, finns det svenska skolor där nere eller är allt enbart på engelska?


RE: Läkarstudier i polen
2019-01-05 02:18   Dana

Hej Sarah!
Jag har flera frågor kring medicinstuderande och livet i Polen!
Jag hoppas att höra av dig


RE: Läkarstudier i polen
2019-11-16 14:20   Sarah

Hej!

Jag har en fråga kring studerandet i Polen till läkare. Jag har bra betyg men dock så har jag mindre än ett C i biologi 1 från mitt gymnasiebetyg. Kan jag ändå komma in på läkarprogrammet i Polen i och med att de kräver minst ett C?

Uppskattar svaret!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀