Läkarstudier i Danmark. - Forum

2007-02-22 13:36   Erik N
Hej. Jag planerar att söka till Danmark inför hösten 2007. Problemet är at jag inte riktigt förstår hur jag skall gå tillväga rent praktiskt då jag söker. 1. Skickar man in sina gymnasiebetyg som de är tillsammans med ansökan, och i mitt fall även betyg från ett naturvetenskapligt basår? 2. Vad innebär kvot 2 ? 3. Skickar man ansökan till rspektive universitet eller har danskarna en samordnadantagningsenhet? Vore tacksam för svar eller funderingar från andra i liknande situation. Skriv gärna till mig på: eriknordqvist5@hotmail.com Vänliga hälsningar Erik Nordqvist

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-22 17:07   monika
hej ville bara säga att ansökningstiden har gått ut, det sa min studievägledare till mig för tre dagar sen. jag hade också tänkt att söka läkarlinjen i danmark. monika

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-22 19:34   Me
Det är bara för kvot 2 som tiden har gått ut för att söka till Danmark, så den som söker på sina gymnasie betyg kan fortfarande göra det. Tiden för kvot 1 går ut den 5 juli kl. 12. Så ännu finns det tid:)

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-22 20:12   Bettan
Vill bara tala om att det inte alls är för sent att söka till Danmark. Sista ansökningsdag är 15 mars. Bettan

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-22 21:49   Malin
Vill bara påpeka att ansökningstiden går ut den 15 mars!!!

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-23 13:06  
ja eller hur den 15 mars klockan 12.00 senast och jag har för mig att som utlänning alltså för svenskarna så är det sista datumet 15 mars oavsett om det är kvot 1 eller 2

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-24 21:18   ZZZZ
Hallå där! Så här står det till: 1.Betygen ska du skicka med din ansökan. Glöm inte att två personer måste vidimera dina betyg! 2.Kvot 2 innebär att du söker på andra meriter än betygen. Sådana meriter kan t.ex.vara arbetslivserfarenhet, tidigare vårderfarenhet, längre utlandsvistelser, ledaruppgifter etc etc. Du skriver ett personligt brev, och om det är bra så går du vidare till intervju. 3. Du SKA skicka en ansökan till varje universitet! Jag har för mig att du ska skicka det pappret där du rangordnar dina alternativ till det universitet du har som första val, men det är jag inte helt säker på. Så det bör du kolla upp. Har du fler frågor så är det bara till att fråga på. Jag läser just nu medicin på SDU och jag svarar så gott jag kan :-). Min mail är: sdu1987@gmail.com

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-26 17:39   villläsatillläkare
Hej läste bland olika inlägg men har fortfarande samma fråga nämligen det att jag inte vet vart jag ska skicka ansökan för läkarutbildning i danmark, och till och med hur man nu ens får tag på ansökningsblanketerna.vore tacksam för info,börjar bli panik då sista ansökningdatum är 15 mars.

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-27 21:05   ZZ
Man får inte posta hemsidor på denna sida, men jag skriver med bokstäver: gå in på optagelse punkt dk. Sedan, vidaregående uddannelse. Där kan du hitta ansökningsblanketter. All info bör finnas där.

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-02-28 23:51   villläsatillläkare
Hej igen! tackar för all info.men en sista fråga har jag också, förhoppnings i allafall.Undrar om nån känner till antagningsbetyget till olika platser i danmark så att man kan rangordna olika skolor rätt till antagningen. tack på förhand villläsatillläkare

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-03-01 11:32   ZZ
Köpenhamn brukar vara svårast att komma in i.Nu senast var det lägst snitt i Århus. Odense hade lite högre, men det brukar variera från år till år. Jag rekomenderar dig i alla fall att ha Odense som förstaval.

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-03-02 22:42   villläsatillläkare
tackar för infot igen,undrar fortfarande om nån känner till intagningsbetyget för de olika universiteterna och samtidigt hur man nu omvandlar svenska genomsnitt till danska.

Ang: Läkarstudier i Danmark.
2007-03-03 01:20   p
hej! Jag håller på med ansökningar till danmark och jag undrar vad ska man skriva där det står genomsnitt på gymnasiebetygen? För jag går fortfarande i gymnasiet (sista året) så jag har ju inget slutbetyg än..och vad ska man skriva på år? vore tacksam om ngn kunde svara!

RE: Läkarstudier i Danmark.
2008-03-04 17:21   Kentsahara
Hej, har suttit i över en timma o försökt få fram ansökningsblanketter till Danmark, hittat en sida men då var det på danska. Vet någon vart det finns på svenska eller engelska? Vad måste bifogas? Jag menar är det papper man måste få från olika ställen för det tar ju jättelång tid och då hinner man väl inte eller? vore tacksam om jag fick svar på mina frågor min mail är: nashmilc@hotmail.com mvh sara

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀