Läkarstudier danmark - Forum

2011-04-28 16:32   m

Hej, jag är en tjej som har tusen frågor angående läkarutbildningen i danmark och har inte lyckats få svar genom att läsa andra trådar så prövar min lycka här.

Det jag undrar är hur svårt det är att komma in på läkarutbildningarna i danmark i kvot 2, har inte en chans med mina 17,8 i kvot 1. i köpenhamn är det motivering och cv, men hur mycket erfaranheter osv har behövts någon som kommit in som kan/vill svara på det. Har jag någon möjlihet att komma in, jag är 19 år och är färdig med första året på sjuksköterskelinjen till sommaren, har jobbat inom hemtjänst på sommrarna och har haft praktik på sjukhus men inte mycket mer, är detta ens relevant imed kjag inte är färdig ssk?

I arhus förståd jag det som antagningen baserades på relevanta ämnens genomsnitt men vilka exakt fatta jag aldrig, Fy B, KeB, MaE, EngC, SvB, BiB? jag har nämligen bara läst biologi med mvg och sorgligt nog svB med g vilket drar ner mitt betyg mycket. Att få mvg i kemB och fysik B vet jag att jag kan få om jag bara pluggar som man ska(vilket jag inte gjort under min gymnasitid =/) Men undrar om jag istället läser danksa och får mvg i det kommer dom värdera dansa då istället för svenska B eftersom danska A va ju den motsvarnade kursen till svenskaB. dessutom undrar jag om de även räknar med A kursena i snittet (har nämligen bara vg i fysik och g i kemi..)

Jag hade helts velat komma in i köpenhamn men udrar om det ens är lönt att jag hoppar av min sskutbildning för att läsa till behörigheten om mina erfaranheter ändå inte räcker till? Vad ska jag göra resa runt längs halva världen, vill ju inte bli förgammal inna jag börjar heller.. =/ och vill inte slösa mitt csn på sskutbildningen när det egentligen läkare jag vill bli.

tips på vad jag kan göra??


RE: Läkarstudier danmark
2011-05-12 11:05   Jonatan

Mitt råd till dig är att inte hoppa av din utbildning förrän du blivit antagen. Om du inte hellre vill jobba eller nåt liknande.

Med 17,8 kommer du inte bli antagen i kvot 1. Du skulle säkert kunna bli antagen i Odense eller Köpenhamn via kvot 2. Är det lätt? Nope- Men du måste ha behörigheten för att bli antagen (de ämnena du skrivit). Jag har snackat med folk i Kph som kommit in med lägre betyg och sämre med än dina men med väldigt grymma personliga brev.

Århus antagningssystem (som förövrigt är det samma som Ålborgs) har fått en del kritik för att kvot 2 enbart gått efter betygssnittet i behörighetsämnena. Det verkar som de blir tvungna att ta cv + personlig motivering i åtanke också för att det inte skall bli "alltför betygsinriktat". Skulle jag vara du skulle jag sända ansökan så den ankommer innan 15e mars nästa år om kvot 2 till alla 4 universitet/dem du vill gå på (jag vet att det är en jäkla massa jobb men söker du inte kan du inte bli antagen).

Har du ett kvot 1-snitt över 14,9 i betyg kommer du få inbjudan till MCQ i Odense med chans att gå vidare till MMI vid bra resultat. Testet är uppbyggt med stor fokus på dansk läsförståelse samt lite lättare matematik och diagram etc. Men det är inte omöjligt. Jag missade sj gränsen med 6 poäng.

Lycka till


RE: Läkarstudier danmark
2011-05-15 14:21   m

Tack för ditt svar! ja det e svårt de med at inte hoppa av ssk utbildningen men ändå läsa in behörigheten sidan om.. läste kemi B på distans samtidigt på distans men det är rätt mycket att läsa 2 heltider samtidigt och inte kunna få hjälp mer än på mail (inom 24h) om man stöter på ngt som amn inte förstår.. fick bara vg i KemiB så jag bad om att få ig istället för då får man läsa kursen igen.. Problemet är nog så att jag inte är smart nog att läsa MVG i behörigheten utan tillgång till genomgångar och hjälp.. samtidigt som ssk utb.
Det va därför jag undrade lite hur mycket meriter man behöver i kvot 2, om man måste rest runt halva världen jobbat en massa och ha en högre ålder en mig..

O andra sidan är jag ju inte särskillt gammal när jag e färdig ssk (22) heller så kanske får ta det då.. men jobbit med csn då

Aja tack för ditt svar iaf, och lycka till själv!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀