Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09? - Forum

2008-09-11 14:27   Johanna
Hej, Jag är en 20-årig tjej som bestämt mig för att läsa till läkare utomlands, HT09. Jag står nu och väger mellan olika länder och det är svårt att veta vilket land som kommer bli bäst. Just nu är jag mest inne på Cluj-Napoca, främst med tanke på det låga priset på utbildningen som man inte kan hitta någon annanstans, men frågan är om den utbildningen håller lika hög standard som den i tex. Polen? ... Jag har mkt tankar och funderingar och skulle vilja komma i kontakt med folk som också har bestämt sig eller funderar på att studera till läkare utomlands HT09, samt de som redan studerar i Rumänien/Polen för tips. Skulle vara värdefullt att höra hur ni tänker :)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-09-11 22:34   Hej!
Hej! :) Jag har faktiskt en storasyster och storebror som pluggar till läkare i Cluj Napoca. Jag och en kompis ska åka ner och plugga till läkare där nästa höst. Det jag har att säga till dig är Go for it! Jag har varit där och hälsat på, blev väldigt positivt överraskad. Staden är stor med underbart uteliv, kultur och shopping. Det finns dessutom många svenskar som pluggar där nu, så du skulle inte känna dig bortkommen. Mitt tips till dig är att inte ta hjälp av pluggamedicin.se för de lurar på pengar. Du bör istället åka ner dit sommaren innan du börjar och ordna med lägenhet och universitet själv. Inte svårt alls. Där kommer du träffa många svenskar som gärna hjälper dig. Dessutom får man god hjälp av både universitet och myndigheter. Man kan billigast åka till Rumänien med www.Wizzair.com vilket är ett flygbolag som kan jämföras med Ryan Air. Det flygbolaget åker till Budapest. Därifrån kan man smidigt och billigt ta en minibuss till Cluj Napoca (6 timmar resa, men man ser underbar natur i Transylvanien på vägen). Minibussarna går ofta och kostar ca 200kr, har dock ingen hemsida till det nu, men kan nog fixa. Alltså kan priset på en resa till Cluj kosta totalt 1000kr :).Om du vill kan du få min storasyrras mail, så kan du prata med henne om saker du undrar. Hon läser det andra året nu. Hoppas att jag hjälpt till något. Lycka till :) Ps. När man åker till Rumänien ska man växla pengarna här i Sverige till Euro, och sedan växla från Euro till RON (Lei) i Rumänien. Det tjänar man bäst på.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-09-11 22:45   Anders
Jag planerar också läkarstudier troligen utomlands inför nästa hösttermin. Vad jag har läst så har utbildningen i Rumänien kritiserats, inte pga dåliga lärare, utan för att de tar in folk utan några som helst antagningskrav. I vissa länder har man tydligen rentav beslutat att läkarlegitimation inte utfärdas till elever därifrån utan viss komplettering. Därför vågar jag inte satsa på Rumänien. Polen och Tjeckien känns stabilare - Ungern verkar inte vara så muntert heller tyvärr. Man är alltid lite misstänksam i de här öststatsländerna, men enligt mig verkar Tjeckien helt klart det bästa alternativet :)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-09-12 17:37   S
Hejsan Jag är också inne på läsa läkarprogrammet HT09 eftersom det är det året jag kan studera som tidigast av olika anledningar. Eftersom det är ett år dit så har jag tittat runt på olika skolor inte enbart Cluj-Napoca utan så som Oradea, Iusi, Constanta Bukarest etc..Det billigaste jag hittade var Oradea där avgiften är 1200 euro PER ÅR, sen är frågan om kvalitén. Vore intressant och komma i kontakt med andra personer som inte enbart studera i Cluj-napoca utan i andra städer i rumänien. Mvh S

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-09-17 00:26   Victor
Ni gör ett smart alternativ om ni tar cluj, fantastisk stad med mkt av allt. Jag ska själv ner dit och plugga när jag gått ut gymnasiet och jag var där i somras och hälsade på en kompis som pluggar där, han trivs väldigt bra. om du undrar något adda min msn, jag kan hjälpa dig mer än du tror puumsi@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-09-17 15:44   L
Du ska absolut välja Cluj. Där finns störst möjligheter och bästa utbildninge. I storleksordning är ju Bukarest störst, sedan Iasi och tredje Cluj. Iasi är inte lika häftig stad som Cluj Napoca, då Cluj är en mer modern och rik stad med allt till hands och Iasi är en mer lantlig stad eftersom det ligger nära Moldavien. Alltså som student från Sverige kan man få bäst levnadsstandard i Cluj. Bukarest kan väl också vara bra, men kan tänka mig det är dyrare (eller vad säger ni som läser där?). För sånt är ju viktigt om man ska plugga till läkare i 6 år. Någon som pluggar i Iasi, som kan berätta hur det är där?Constata är en vacker stad vid Svarta havskusten, men osäker på om staden är lika internationell som Cluj. Förresten, för att svara på Anders inlägg så ska man bli mycket hårdare med antagningskraven nu när så många svenskar kommer ner dit. Så det blir bara bättre och bättre. Jag känner förresten tre stycken som pluggade till läkare i Cluj Napoca på nittiotalet och som nu framgångsrikt jobbar i Sverige som läkare. Det gäller bara att plugga hårt, vilket land nu må vara, så får man jobb. Så enkelt är det.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-09-20 13:14   tandläkare cluj napoca
Hej! Det mesta är billigt här i cluj förutom hyrorna som är svindyra... Vad du än gör, SÖK INTE TILL SKOLAN VIA AGENTER (nu vet jag inte hur det är med plugga medicin) mvh

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-04 20:03   sami
Vet du inte hur det är med plugga medicin? Det är just de man ska akta sig för.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-05 11:45   Johanna
Tack för alla era svar! Till dig som skrev det första inlägget: Väldigt värdefull information. Jag tar gärna mailen till din syster. Du och din kompis har alltså bestämt er för att åka ner till Cluj nästa höst? HT09? Det vore intressant att prata mer med er också eftersom ni har samma tankar som mig. "Anders": Jag har också varit lite skeptiskt kring öststaterna, just kring det du säger. Varför är Tjeckien det bästa alternativet enligt dig? "S": Jag har också kollat runt på andra Universitet. På senare tid har jag också varit inne på Ungern och på Semmelweiz Universitet. När man hör sig runt så verkar Semmelweiz hålla riktigt hög standard, vilket för mig är väldigt viktigt. Samtidigt så håller jag med dig "L": Är man motiverad och pluggar hårt så kommer man bli en utmärkt läkare vart man än läser.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-06 15:35   Anders
Som jag förstått det är universitetet i Prag ganska så väl ansett, och den stan räknas ju ändå som bland de bättre städerna i Europa, stor turiststad osv. Förvisso betydligt dyrare terminsavgifter än i Rumänien, men som sagt, är skeptisk till kvaliteten på läkarutbildningarna i det landet. Även Medical University of Warszawa i Polen sägs vara bra. Du kan kolla på www.valuemd.com om du vill, ett forum där det bl a diskuteras de engelskspråkiga läkarprogrammen. Välj dessa, så hänkar vi :D

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-06 20:16   Johanna
Anders, jag håller med dig om att det är viktigt att universitetet håller hög standard. Vet du vad terminsavgiften ligger på i Prag? (Eftersom Tjeckien är EU-medlem så man får man ju bidrag från CSN, men avgifterna måste ju ändå vara överkomliga.) Haha :D Ja, det skulle ju vara kul att hitta någon/några att planera och åka med. Jag kan verkligen inte bestämma mig för vart jag vill läsa. Det finns både för- och nackdelar med alla länder/universitet. Är det främst Prag och Warszawa som du funderar på? Inte Ungern? ;) Jag har nämligen blivit väldigt intresserad av Budapest och Semmelweis University. Universitetet verkar hålla hög kvalité och vara mycket väl ansett. De har bla. ett antagningsprov som är delvis skriftligt, delvis muntligt. Kolla gärna deras hemsida: www.semmelweis-english-program.org/

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-06 21:22   Anders
Johanna, både Prag och Warszawa har en läsårsavgift på 90 000:- ca. Har kollat på universiteten i Ungern också, och enligt folk på valuemd.com ska utbildningen hålla god klass, men att det förekommit lärare som givit privatlektion mot pengar före tenta, och de elever som valt att inte ta privatlektioner har helt klart blivit bedömda hårdare. Sånt där gör att jag drar öronen åt mig lite, men det kan ju givetvis ha varit en enstaka händelse också. Anledningen till att Warszawa börjat intressera mig är för att de flesta av läkarprogrammet lokaler nybyggts år 2005. Har sett bilder och det ser ordentligt fräscht ut. medicaluniversityofwarsaw.prv.pl/pl/002/002/ <---det där är en inofficiell sida om universitetet som drivs av studentkåren, där det bl a sitter svenskar och norrmän. Yeah. För övrigt baseras antagning i Prag på ett antagningsprov i bi, ke, fy medan antagningen i Warszawa baseras på betygssnitt 15,00+ samt bi, ke, fy-kunskaper.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-07 12:52   Simon
Jag har i princip bestämt mig för att ansöka till Cluj ht-09. Har inte riktigt bestämt mig huruvida jag ska använda mig av plugga medicin eller inte. Känns lite obehagligt när jag läst i andra forum att plugga medicin har kontakter på Universitet och kan i den tur privilegiera betalande. Mina blivande klasskamrater jag föreslår att när vi är på plats i Rumänien hyr en flyttbil och åker till Ikea som ligger ungefär 30 mil från Cluj. Tänk vilket lyft vi skulle bidra med till vårat uppehälle! När hade ni andra tänkt ansöka?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-07 21:48   Cluj ht-09
Jag och en kompis ska också ansöka till Cluj nästa höst. Ni som ska ansöka nästa höst kan ju skriva era mail-adresser så kan vi adda varandra. kul att lära känna sina blivande klasskamrater :D Jag känner folk som pluggar där nu och har varit där och hälsat på, så kan säkert svara på många av era frågor.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-07 23:13   Johanna
Anders: Ok, med andra ord ungefär samma kostnad som i Ungern. Vet du hur mycket studiemedlet ligger på? Bidragsdelen är tydligen samma belopp oavsett vilket land man studerar i, medan studielånets storlek varierar. Ja, det ska man verkligen reagera på. Dessvärre förekommer nog sådant oftare än man tror/vet om. Sen ska man väl vara lite kritiskt till det man hör också, precis som du säger. Jag kollade på bilderna från Warszawa och kan hålla med dig om att det ser fräsch ut. Fast jag måste säga att Semmelweis ger ett mer gediget intryck :) Jag har varken varit i Polen eller i Tjeckien, men jag har en vän som studerar i Polen, i Szczecin på PAM (Pomeranian Medical University) Det hon har berättat om skolan är positivt, men jag har fått uppfattningen om att omgivningen i Polen är väldigt kall, i dubbel bemärkelse. Polens "landskap" ska vara mest betong och befolkningen ska tydligen inte vara av de gästvänligaste slaget. Det är vad jag har hört, rätta mig gärna om jag har fel. Jag tror att själva Prag är finare än Warszawa och att Ungern är det land som är "frodigast". Har du varit i, eller har någon anknytning till något av dessa länder? Det är bra att båda skolorna har antagningskriterier. Att skolan är bra kommer i första hand för mig, men sedan är den stora frågan om man vill bosätta sig i landet i 6 år? Det är så mycket att ta hänsyn till...

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-08 13:06   Anders
Johanna: Studielånet för Polen och Tjeckien per vecka ligger på 1500:-, och i Ungern på 1400:-. Så man lär ju ha nånstans kring 8000:- i månaden att hålla sig med. Sen tillkommer ju merkostnadslånet givetvis, så studieskulden kommer ju vara brutal men å andra sidan är ju yrket ganska så välbetalt i slutändan också. Något som verkar vara gällande för alla engelskspråkiga öststatsutbildningar verkar ju vara att det är väldigt lätt att man tvingas gå om första läsåret. På Semmelweis räcker det med att man misslyckas i ett ämne så släpper de inte in en på nästa termin. Det gäller säkert liknande policies i Tjeckien och Polen också, men jag hittar ingen konkret information om eventuella skillnader. Men det får man vara medveten om tror jag. Vad gäller länderna i fråga kan jag inte uttala mig heller, för jag har aldrig varit i något av dem! Men fick jag gissa skulle jag nog gissa att folket i Polen kan vara lite ovilliga ja. Tycker Warszawa inte ser så pjåkigt ut, men både Prag och Budapest är ju kända för att vara fina städer :) Jag ska spana efter nån form av rankningslista så det blir klarhet i vilket universitet som faktiskt är bäst ansett.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-08 21:10   Johanna
Anders: Ja studieskulden kommer minst sagt att vara brutal och jag måste säga att det känns onödigt tufft att tvingas gå om första läsåret för att man misslyckas i ett ämne... Polen och Tjecken i all ära.. men det är något som gör att jag nu lutar lite mer åt lite varmare breddgrader igen :) Jag var ju inne på att studera i Cluj-Napoca från början, (som första inlägget visar..), men sedan blev jag lite skeptisk. Nu har jag pratat med folk som faktiskt studerar på Universitetet i Cluj som både kan säga hur det egentligen är och hur staden är. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av vad de har att säga. Jag tror att många som söker till Cluj tror att utbildningen kommer bli lätt, (jämfört med Sverige och jämfört med exempelvis Polen och Tjeckien), eftersom de inte har något antagningsprov i Cluj - och att detta i sin tur leder till att den håller låg klass. Jag blev därför mycket glatt överraskad när det visade sig att det inte stämmer. Utbildningen ska erbjuda långa nätter av plugg. Det låter väl härligt? ;D Sedan går det inte att bortse från terminsavgifterna. 15 000 kr/termin. Studiemedlet täcker ca. 7000 kr i månaden. För ett läsår på 9 månader ca. 67 000 kr. Till er som funderar på Cluj: Det är alltså 6 st i den här tråden som mer eller mindre har bestämt sig för att åka? Det är ju verkligen roligt :D Jag håller med dig "Cluj ht -09" om att det skulle vara kul att samla alla mailadresser, intressant att höra hur ni tänker och varför ni väljer/funderar på att välja Cluj också! Jag skulle dock föredra om ni skrev era adresser och jag addade er då jag helst inte vill lämna ut den öppet :)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-08 21:47   Anders
Jag betvivlar inte att man får plugga även i Rumänien, snarare känns det som att man kan få en del tvivelaktiga klasskamrater då det inte är några antagningskrav. Och inför framtiden kommer ju alla landsting att se var man är utbildad - och jag oroar mig för att det ska ligga mig i fatet att vara utbildad där, eftersom vissa länders socialstyrelser redan nu börjat införa ytterligare kompletteringsprov för landsmän som kommer från läkarutbildningarna i Rumänien. Rent ekonomiskt sägs det dock vara optimalt där. Jaja, min mail- och msn-adress är viceman4@hotmail.com, adda om du vill språka mer om dessa spännande utbildningar :D Det tar ju sån tid innan inläggen kommer upp här ;o

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-09 15:26   Cluj ht-09
e-mail: ameliia_l@hotmail.com mejla mig bara om ni också ska dit nästa år.. eller om ni har frågor.. då ger jag ut min nya mejladress.. :) /Amelia

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-09 16:25   Simon
Min msn är mullw@hotmail.com. (Obs jag använder endast denna mail som msn).

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-10-21 15:51   James
Tjena, Har läst den här tråden och har också bestämt mig för att åka ner till Cluj HT-09. Om ni känner för det kan ni maila eller snacka med mig på msn: james.hilton@hotmail.com Ha det bra!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-11-06 01:06   isa
när de skriver "inga antagningskrav" vad exakt bygger det på? Jag har läst samhälle, men för att läsa medicin måste jag väl ändå ha läst naturvetenskapliga ämnen annars hänger jag ju inte med alls?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-11-06 18:52   Xandra
Jag är väldigt intresserad Cluj-Napoca (läkarlinjen), finns det någon hemsida som man kan gå in på för att få mer information. tack på förhand :D /Xandra

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-11-13 21:04   razvan lungu
Hej Jag kommer från Cluj. Växte upp där. Bästa stad i världen! Frågor?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-11-19 23:24   Gamze
Hej johanna, jag tänker söka till cluj till hösten 09, jag har en kompi där som läser där den ht 08. Om du inte redan har fått kontakt med ngn så kan du höra av dig, maila mig gärna, så kan vi diskutera boende och sådant smile-gropen@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-11-25 11:28   Anders2
Hur är antagningsstatiken till Cluj? Något system måste det ju finnas för alla kan väl inte komma in, eller?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-11-27 14:53   UMF
Tidigare har alla kommit in pga av färre sökanden än platser, men nästa år kommer det antagligen bli en gallring via ett antagningsprov eller betyg.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-08 10:47   Alex
Är detta bekräftat av universitetet? Är det inte "först till kvarn" som gäller? Jag är nästan bestämd på att plugga till läkare där, gick natur-natur i gymnasiet med sjyssta betyg så hoppas man har en chans att komma in ifall det blir urval etc....

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-08 12:01   Anders2
Skulle vara intressant att höra med någon som pluggar här om hur stor del av utbildningen som går åt till att lära sig språket. Är intresserad av att plugga till läkare men om jag är helt ärlig så är jag inte jätteintresserad av att lära mig språket. Som jag förstår det måste man kunna rumänska flytande under de sista åren av studierna samt för att kunna avlägga provet för att få legitimation. Någon som har erfarenhet av eller känner till detta?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-09 10:44   UMF
Hej! Hela utbildningen är på engelska, även de sista tre åren. Alla vi som började nu i höstas fick en liten chock då vi skulle skriva på kontraktet med skolan, för där stot det att de sista tre åren skulle vara på rumänska, men vi har nu fått reda på att så är det INTE. Det är lite så i rumänien, de säger en sak och så står det en annan, men i detta fallet har vi hört det från skolans personal och elever som går år 5, undervisningen är på engelska ALLA åren. Däremot så är det bra att lära sig hyffsad rumänska under de första tre åren, för att man sen ska kunna prata med patienter under den kliniska delen av utbildningen. Nu i ettan läser vi rumänska en tre-timmarslektion i veckan, det kommer fortsätta i tvåan också. Det är för sin egen skull man lär sig språket, ju mer rumänska man kan desto fler patienter kan man prata med. Men undervisning, tentor osv kommer alltid att vara på engelska. Ha det bra!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-16 21:49   kurdo
Hej! Är det någon som vet om det krävs Fysik A-B, kemi A-B, och biologi A-B för att komma in på läkarlinje i Cluj? Tacksam om någon kunde svara.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-17 10:57   Daniel
Läkarprogramet Cluj-Napoca HT09 hej jag läser andra året på läkarprogramet Szeged/Hungary. Jag skulle vilja fortsätta resen av min utbildning i Rumänien, eller Cluj-Napoca, Rumänien. jag behöver hjälp, vet inte hur man kan överflytta till Rumänien. taksam för all hjälp som jag kan få. mvh Daniel dptcm@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-17 10:58   Daniel
Läkarprogramet Cluj-Napoca HT09 hej jag läser andra året på läkarprogramet Szeged/Hungary. Jag skulle vilja fortsätta resten av min utbildning i Rumänien, eller Cluj-Napoca, Rumänien. jag behöver hjälp, vet inte hur man kan överflytta till Rumänien. taksam för all hjälp som jag kan få. mvh Daniel dptcm@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-18 22:08   nicole
Hej! Jag funderar på att börja läkarprogrammet i Cluj nästa år och har hört att de ska införa ett antagningsprov.Nån som vet något mer om detta?? Jag har personligen läst samhäll på gymnasiet. MVH Nicole

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-19 09:32   Daniel
hej jag läser andra året på läkarprogramet Szeged/Hungary. Jag skulle vilja fortsätta resen av min utbildning i Rumänien, eller Cluj-Napoca, Rumänien. jag behöver hjälp, vet inte hur man kan överflytta till Rumänien. taksam för all hjälp som jag kan få. mvh Daniel dptcm@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-19 10:31   UMF
Hejsan! För tillfället är det ingen som vet något säkert angående intagningsprov eller behörighet, dekanatet vet inte själva ännu. Daniel, det finns telefonnummer till dekanatet i en annan tråd här på forumet, den heter något i stil med Cluj-Napoca/Rumänien och har över 200 inlägg så jag rekommenderar alla som har frågor att kolla där först. Det finns ganska mycket bra info där!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2008-12-28 05:00   GDFD
Finns någon/något som kan hjälpa mig(oss) söka? behöver inte vara gratis bara de är ärliga med vad de erbjuder. Förresten, är det svårt o- få bostad och vad koster en 2a ungefär? MVH

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-02 10:10   Jaha
Hej, jag har bestämmt mig att söka till utbildnigen och vill gärna komma i kontakt med någon/några som ska oxå söka/sökt. min mail: geckor0x@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-04 09:03   UMF
Hej! En tvåa i centrum eller Zorilor kostar oftast mellan 400-500 euro, kall hyra. Det är inte jättesvårt att hitta lägenheter, och det finns många agenter att anlita. Om man är ute i god tid och börjar leta i juni/juli så ska det inte vara några problem.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-19 12:51   miss stress
Hej! Jag med har bestämt mig för rumänien. vet dock inte när och hur man skall söka. Är det en bra ide att besöka cluj redan i Maj och kanske söka samt fixa lägenhet då? ni som har sökt/kan besvara frågor, snälla kontakta mig på: slooowmo@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-21 15:45   S
Jag anmälde intresse hos medinro under höstterminen och fick då ett bekräftelsemejl, men när jag sedan mejlat frågor nu så verkar det som att hela verksamheten dött. Har inte fått ett svar på två månader. Jag funderar nu på att vända mig till pluggamedicin och/eller kanske kolla upp de andra städerna i rumänien som har engelskspråkig utbildning. Är det några andra som tänker i samma banor med tanke på de rykten som florerar om konkurrens till höstens intag?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-22 13:33   Fredrick
Har man ingen naturvetenskaplig bakgrund är Cluj inget smart val. Det är alldeles för tufft och man kommer inte klara sig. Då är staden Iasi ett säkrare kort. Dessutom är staden betydligt närmare Svarta Havet.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-24 13:21   K-B
Fredrick, vad menar du att man måste ha en naturvetenskaplig bakgrund (för att klara utbildningen)?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-24 17:25   tomas
Hej Fredrick Varför är Iasi ett säkrare kort ifall man inte har läst naturvetenskapliga ämnen och inte Cluj. Jag menar det skall väl inte spela någon roll vilket universitet man läser i rumänien eller? Mvh Tomas

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-26 12:16   UMF
Hejsan alla! För det första: Vi vet inte så mycket om antagningsprov och krav inför höstens antagning ännu, dekanatet vet inte själva, men när den här tentaperioden är över och vi har börjat termin 2 så ska jag fråga dekanatet hur det ligger till. Antagligen kommer det bli ett antagningsprov, mer info än så finns inte för tillfället. Förra året så "öppnade" antagningen i april, innan så var det för tidigt att söka. Mer info kommer! Fixa alla papper så länge (står mer om det i tråden "Funderar du på att söka till Cluj Napoca?", där jag svarar på frågor). I min klass går det några som inte har läst natur eller basår, de har det kämpigt men de flesta av dem fixar kemin. Och kör man på en tenta så finns det omtentor, ingenting är hopplöst. Skulle absolut inte rekommendera en som gått samhäll på gymnsiet att åka till Iasi, och tro att det blir lättare där, varför skulle det vara så? Alla läser samma kurser så det är ingen skillnad, men vad ni än läser någonstans så måste ni vara beredda på att PLUGGA. Många förstår att det är en självklarhet med eget ansvar på universitetsnivå, men tyvärr inte alla. Man behöver inte ha 20.0 för att klara läkarprogrammet, men lite självinsikt behövs. Har man inte klarat gymnasiet med minst godkänt i alla ämnen så kanske man inte har på läkarprogrammet att göra. Angående Iasi så är det en VÄLDIGT fattig stad på gränsen till Moldavien och jag tror att ska man åka till Rumänien för att plugga, satsa på Cluj eller möjligtvis Tirgu Mures. Det är ju här i Cluj som alla svenskar är och som det händer mest angående elevpolitik och liknande. Vi har en väldigt duktig svensk/rumänsk kille som går femte året nu som har dragit igång ett stort projekt med att förändra skolan till det bättre och införa mer elevstyre. Vi ser fram emot det! Må väl. (och kolla in det andra forumet som jag nämner ovan i fall ni vill ha svar på fler frågor)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-26 16:42   Henrik.E
Känns rätt mjäket att överhuvudtaget plugga till läkare utan att ha gått natur på gymnasiet. Vill man inte ha smarta läkare? Ska vem som helst kunna behandla oss när vi blir sjuka? Tycker att det här börjar bli lite löjligt. Fredrick, du är på rätt bana där. Man SKA ha en naturvetenskaplig grund!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-01-26 16:58   Fredrick
Alla som har gått natuvetenskapliga linjen på gymnasiet förstår vad jag menar. Det som natur gör med eleven är enormt mycket. Man börjar tänka i helt andra banor, vilket gör en redo för läkarstudier och man blir diciplinerad som sjutton. Cluj är för den mer diciplinerade studenten. I Iasi är tentorna inte lika svåra, dock är utbildningen densamma. Cluj har helt klart strängaste proffesorerna.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-22 14:20   Mihai H
Det är nu klart att intagningen till läkarstudier i Cluj Napoca sker genom ett prov i kemi och biologi i Juli 2009. Självklart vägs gymnasiebetygen och andra meriter in. Detta behövs när man ska söka in a standard application form; a photocopy or a legalised copy of their certificate of study; a legalised copy of their birth certificate; a medical certificate, issued by an appropriate medical authority confirming the ability to study abroad; two photographs 3/4 cm; an international standard English test (for entrance to the English Section)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-22 14:43   Jaop
Till den ignoranta person som skrev att det inte går att lita på öststatsländerna , så vill jag bara påminna dig om att tjeckien , mm . upfyller mer begreppet öststatsland än vad Ungern någonsin kommer att göra . Och Ungern har även tre Universitet där alla tre har vunnit priser , varav två har har nobelpristagare och som även idag anses vara dom bästa universiteten . Jämför du med tjeckien , kan jag garantera dig att deras historia är aningen mer ihålig och tom . Jag själv kan garantera att Ungerns utbildning slår ut tjeckiens flera gånger , och att nästa gång du väljer att kritisera någon , gör det med ett uppslagsverk i handen tack :)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-23 12:05   sanna
Mihai; tack så mycket för informationen! Jag har lite frågor. Vart görs antagningsprovet, i stockholm eller rumänien? Vad är det för andra meriter som väger in? Vad menas exakt med: a photocopy or a legalised copy of their certificate of study; och an international standard English test (for entrance to the English Section) ??

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-23 15:24   Simon
Hej Mihai H! Var någonstans kommer antagningsprovet äga rum?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-23 15:38   Simon
Jag sa till min läkare att jag behövde ett läkarintyg för utlandsstudier i rumänien. Men han sa att det fanns så många olika varianter och att jag måste ta reda på vad undersökningen ska innehålla. Så är det nån som vet detta?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-26 10:33   Johanna
Hej alla! Vad många som har skrivit, kul att intresset för läkarstudier i Rumänien är så stort! Jag har nyligen varit i kontakt med universitetet i Cluj och de säger precis som "UMF": att de inte vet något alls om antagningen inför HT (utan att de inväntar information från Ministeriet). Därför är det väldigt intressant att höra vad du säger "Mihai H": att det är klart att det blir ett antagningsprov i Juli? Vart har du fått tag på den informationen? Vet du också hur provet (och sen hur själva antagningen) mer precis kommer att gå till? Vi i Sverige är ju vana att få konkreta svar på en gång, så därför känns det skönt att ni som redan är antagna i Cluj kämpar för lite mer struktur och ordning! :)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-26 22:16   Henrik
Hej! Vilken underbar tråd. Tack för all information som alla har bidragit med från olika håll. Jag vill läsa till läkare med start HT09 i någan av östländerna där engslkspråkig utbildning finns. Jag läste ekonomi på gymnasiet och läser nu ett naturvetenskapligtbasår på universiette för att lägga till Kemi A+B, biologi A+B och fysik A+B samt matten Jag är klar med biologin och halva fysiken och kemin (tenta imon) Det jag undrar är: hur svåra är antigningsproven? Räcker det med kunskap motsvarde MVG eller VG i ämnena? Är man antagen för att blir godkänd eller är det utslag beroende på resultat gentemot andra? Hur går den muntliga intervjun till? Många frågor mycket hopp. MVH Henrik

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-02-27 18:35   B
hejsan I Ungern i varje fall går det till så att man har först ett skriftligt prov , tjugo frågor biologi tjugo frågor kemi och sextio frågor medical english plus regular english . I skriftliga provet behöver du egetnligen inte ha mer än godkänt eller genomsnittligt för att kuna bli antagen eftersom det är oral intervju som räknas . Du får prata med ett par proffesorer från det universitet som du ansökt till och vad dom frågor beror helt och hållet på vem det är . Vissa kan be dig att hålla en presentation om olika organ eller cellen medans andra kan fråga hur du är som person , etc . så det är olika . Platserna fylls igen ju tidigare man gör provet , så du tävlar i princip mot andra ...

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-01 17:13   D
Hej! Jag är en 27 årig kille som är sugen på läkarprogrammet. Jag pluggar till psykolog nu i Sverige. Saken är den att jag har gått samhälle ekonomi på gymnasiet. Jag undrar om jag kan komma in i Rumänien utan naturämnena? Jag vet att jag kan plugga men hur pass svårt är det? Går det att halvglida som det är på många andra program i Sverige? eller är det väldigt mycket? Nu är det så att jag bara kommer att ha 50 procent studiemedel i fem år framåt, klarar man sig på det? Får man låna av csn till skolkostnader? Tacksam för svar!!! Med vänliga hälsningar D

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-04 00:58   Marie
Hejsan D! Vad gäller pengarna så är de upp till dig om du ska klara dig eller inte. Beror på hur du lever. Menar priserna skiljer sig inte mkt i från sverige. Vad galler utbildningen så är den väldigt tuff. Jag har sjalv last Biomedicin i sverige pa Universitetet och tyckte att de var jobbigt. Men de är inget jamfort med de har. Jag läser till Läkare nu 2 aret. De ar TUFFT och inget annat. Men om alla andra klarar de sa klarar nog du oxa dig utan problem. Vad galler dina betyg sa behovs inga natur amnen. Det ar iaf inget krav pa det om man sager sa. Hade du tänk gå en psykologutbildning här nere eller vad? //// Marie

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-04 11:32   d
tack för svaret. Nej jag funderade på läkare och sen psykiater. Men jag går nog kvar på psykolog här. Får hoppas att lönerna stiger, annars får jag väl starta eget eller nåt. Lycka till! Med vänliga hälsningar D

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-04 17:40   B-K
Hej UMF! Jag undrar om ni vet vilka prover man ska ta angående hälsokontroll undersökningen inför läkarstudier i Cluj? Jag skulle göra en hälsokontroll men de ville veta vilka prover som skall tas eftersom det är olika prover som tas på olika universitet, och personalen på vårdcentralen visste inte exakt vilka prover som skall tas. Vet ni eller någon om vad det är som skall tas när det gäller hälsokontroll. MVH

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-04 22:16   A
Hej Jag tänkte söka in till läkarprogrammet i rumänien via medinre dåra, jag prata med dem idag faktiskt,och dem sa inget om integningsprov till cluj. Vet någon om det stämmer?

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-04 23:00   Marina Bishy
någon som funderar på att söka till tandläkarprogrammet i Cluj? Hör gärna av er isf, vill höra om era tankar och idèer. Går nämligen ut gymasiet i år (09) å funderar starkt på att söka denna utbildning!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 10:25   Ahlaam
Hej! Marina Jo jag ska/vill läsa tandläkarprogrammet i cluj ht09 Går i sista året just nu.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 12:10   Marie
Hej B.K Jag kan ju säga som så att många gör olika tester. Jag personligen tillsammans med några andra vänner gick till en privat läkare i Gamlastan (sthlm) och han tog ett blodtryck och slutligen frågade om vi mår bra sen va de klart. Det va allt ! =)) Så de skiljer sig ganska mycket, vissa tar alla prover så som Hiv, Hepatit mm. Helt onödigt, Dem här nere verkar inte bry sig iaf! Mvh Marie

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 12:11   Florin
Det blir inget intagnigsprov. Mihai måste ha blandat ihop engelska sektionen med den rumänska sektionen. Dom som studerar på rumänska kommer att ha ett atagningsprov i sommar. Intagning till den engelska sektionen är som vanligt, gymnasiebetyg och andra meriter.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 12:16   Sara
Svar till A: ________- Jag har vart i kontakt med Ben - läkarstudier utomlands som oxå driver en agenturförmedling och han säger de att dem har diskuterat att införa ett intagningsprov men att beslut inte är taget! Han sa det att de inte är första gången dem pratar om detta, man har tydligen snackat om detta varje år. Men någon gång måste de ju komma =)! Någon annan som söker via Ben?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 12:18   Christopher
Jag ska söka till Läkarprogrammet cluj. Är det någon som vet vad som behövs för att söka in? Tänkte främst på vilka papper dom behöver. Måste man översätta betygen till rumänska? En sysslolösrumän känner man ju inte, som kan vixa det i ett naffs..

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 18:19   B-K
Tack Marie! Jag undrar om man verkligen behöver göra det? Eftersom jag känner vissa som har varit där men hoppat av och menar att det inte behöver sådana hälsokontroll. MVH

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 20:47   Marie
översatta på engelska Christoffer!

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-05 21:02   Marina
Hej Ahlaam! Vart i Cluj hade du tänkt söka då? Å när ska du söka, om du nu ska göra det? Vore ju kul om man fick en dialog med någon som också vill studera där!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-06 11:30   Ahlaam
Jo Marina Jag tänkte söka vid mitten av maj,för såvitt jag vet, så finns det ingen "sista ansökningsdag" och jag ska söka via medire....när tänkte du söka?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-06 11:49   Lakar stud.
Ni forstar inte va ni ger er in pa. Managa av er kommer med alla sanolikhet fa gora om all er dokumentation. Idag efter att har gatt har pa skolan sen i 1 okt. kommer skol ministern och kraver samtliga pa massa dokument etc. tvingar oss att aterigen oversatta betygen, for enligt dem sa ar dem ej orginala, trotts att dem forst kravde legaliserade papper och dar med erhallit dem oxa. Man blir inte klok pa deras system. Psykoskt pafrastande. Forsok gor sa mkt av era handlingar och fa sa manga stamplar som mojligt pa alla era dokument. Ni kommer bli tvygna att ater igen lagga ut massa pengar nar ni val ar har, men mne.

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-07 20:48   Marina
Till Ahlaam Nej det finns ju ingen sista ansökningsdag vilket är lite skrämmande egentligen. Vet inte heller hur man ska få tag på dem. Försökte kontakta pluggamedicin men de hör inte heller av sig! Vet inte när jag ska söka faktiskt, men så fort som möjligt tror jag. Vad är medire för nåt? Det bästa sättet egentligen verkar vara att söka dit själv..!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-09 10:04   Martin
Hej! Jo jag har vart i kontakt med Ben pa Lakarstudier utomlands. Han sa att de inte kommer att inforas nagot intagningsprov!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-10 13:05   Taller J
Hej! Har idag vart i kontakt med Bens agentur och dem säger att de inte kommer att vara något intagningsprov. =) Vart rätt glad av att höra detta. Tänkte därför dela med mig dessa positiva nyheter. =) See yaa in Rumanien!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-10 13:17   Dr. Lori
Helt sant. I cluj napoca finns ingen sista ansoknings dag men varfor skulle det vara skrammande? Vi hade nagra indier som borjade i slutet av november. men problemet med att borja sent ar att man inte hanger med, vilket ar valdigt problematiskt. Slutar med att man far packa och aka hem. Har nere galler de att hanga med. Annars sa ar det slut. Men de finns andra skolor som har lite battre organisation an Cluj napoca, de kan ja ju saga. men hur stor ar chansen att man kommer in dar utan kontakter.. Inte stor! Hur som helst sa funkar de val helt ok har ocksa. Ha de fint alla och hoppas att ni kommer ner snart sa vi kan gladjas ihop. Dr. Lori

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-11 17:06   Christopher
Hej, visst börjar studierna på läkarprogrammet i cluj i augusti? eller? Vet någon vilka tester de vill att man gör för hälsodeklarationen? Jag har bestämmt mig för att söka, måste bara få fatt på alla papper. Varför söker folk via agenter? det kostar ju bara massa pengar. är det något jag missar? Jag tänkte bara skicka iväg alla papper direkt till skolan. är det dumt? Tacksam för svar hoppas vi ses där nere /Christopher

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-11 18:42   christopher
Varför använda sig av en agent när man söker in? Kostar inte bara det pengar? vad gör dom för en?

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-15 23:23   bea
hej hej =) nu har ja äntligen sökt via Lakarstuder Utomlands (ben`s agentur) någon annan som redan sökt oxå eller?? Kan man adda någon, kanske kan lära känna varandra typ innan man åker ner? =) //bea

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-15 23:26   fia
hej hej! =) I morgon ska jag skicka ner min ansöka =) Ska ansöka via Ben`s Agentur. Någon annan som sökt redan/ska söka? Kanske kan dela lite tankar å så =). Slipper man känna sig ensam! ==) Mvh Fia

RE: RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-15 23:29   Sillen
Hej Christopher . Ja inte låter de så smart iaf =) Me tanke på alla dessa frågor du har och kommer att få så ska du nog göra som många andra gör! Vist kostar det men de är din framtid de handlar om. Men pröva själv, de tycker ja! =) //Sillen

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-16 18:47   M.J
Tja! Ja självklart! Ja tänkte åka dit ner själv och söka men verkar krångligt?! Ja funderat på söka via en annan agentur men hur är den där Ben då? Billig? Hur får man tag på honom? ni kan gärna adda mig, jag är ensam varg som kommer söka ner, behöver allt någon att dela ett å annat med. Ha`r gòtt. M.J

RE: RE: RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-16 23:16   Ella
Hej! Jag undrar hur ni alla fått kontakt med denna Ben. Hittar inte någon hemsida eller annan information. Vart fick ni all information från? Tacksam för hjälp// Ella

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-17 11:40   ReedHoot
står väl här på tråden. Själv blir de pluggamedicin eller någon som hört något bra om medinro?? Ella: lägg in din mail så addar ja dig! =)

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-18 21:04   Marina
Hej Christoffer! Jag har tänkt söka till tandläkarprogrammet i Cluj! Saken är att jag inte har lust att betala en agetur en massa pengar för papper som jag känner att jag själv kan fixa. Frågan är nu bara att jag vet att du oxå känner så men vilka papper är det som ska fixas å skickas? Har du någon aning? Jag behöver hjälp med det :) Tack på förhand Marina

RE: RE: RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-18 21:50   idriz
Hejsan! Jag tänkte söka ner till Rumänien! Hur bär man sig åt? Någon som kan förklara? Känner mig så stressad över situationen och måste få de här över snabbt. Snälla någon som kan förklar för mig hur allt ligger till? Vad ska man vända sig? Tack i så mycket för er hjälp! Idriz

RE: RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-19 15:48   Maria
Hej Hur kommer man i kontak med Bens agentur? Och blir det intagninsprov eller inte? det är så många rykten så det skulle vara jätte bra om någon svarade

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-19 16:49   A.R
HEJ!! jag pluggar på charles university i prag,tjeckien.. visst är det dyrare och plugga här jämfört med ungern och rumänien, men kvaliten på utbildningen är super.! även läkarna i sverige känner igen universitetet, för att det är ett av de äldsta i europa. hur som helst.. det är många svenskar som pluggar i rumänien, ja känner inte till universitetet så bra men jag vet att från vår skola när någon failar och blir utkickade så åker de oftast till rumänien eller slovakien eller ungern.. och alla dessa universitet sägs sälja tentor, så man kan fuska sig upp genom åren. vår universitetsavgift ligger på 8 500 euro per år, lite för mycket kanske, men boende är jju billigare här jämfört med sverige. och Prag,,hjärtat i europa och en av de finaste städerna i europa!!!' om ni har frågor svarar jag gärna :)

RE: RE: RE: RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-19 19:52   Maria
snälla kan någon berätta hur jag kommer i kontakt med ben och söka till cluj genom honom? har han någon hemsida?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-19 22:29   Christoffer
Marina Ja är de så du känner då är de väl så. Själv försöker ja få tag på medinro och gå via dem men inget svar från varken han eller andra agenturer. Dem verkar ha semester? =)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-20 13:35   Martin J
Hejsan! ja fick tag på hans nummer via deras hemsida 0040767577917. Bra erbjudande ändå måste jag säga! Ska på besök till Rumänien tillsammans med 3 andra som funderar på att börja plugga där nästa år. Kul och se sig omkring lite när man ändå får chansen. Dem erbjuder en veckas guide så varför inte =) någon med liknande funderingar?? Hör av er i så fall.. Kanske kan ta sällskap alla vore fett kul =) Martin J

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-20 17:08   Marina
Jag har faktiskt inte försökt kontakta dem för jag vill först ge mig själv en chans att fixa fram alla papper och sådant själv. Men det är lite svårt för jag kommer inte ens fram till universitetet! Det vore väldigt snällt om det finns någon därute som vet hur det går till och är villig att hjälpa en själ :) Marina

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-20 17:08   Marina
Jag har faktiskt inte försökt kontakta dem för jag vill först ge mig själv en chans att fixa fram alla papper och sådant själv. Men det är lite svårt för jag kommer inte ens fram till universitetet! Det vore väldigt snällt om det finns någon därute som vet hur det går till och är villig att hjälpa en själ :) Marina

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-22 19:34   Hanna
Till dig som skrev om prag,tjeckien Först av allt så om de förekommer mutor här i Rumänien så förekommer de med all sannolikhet där du går oxå! För det andra så följer alla EU- utbildningar samma DIREKTIV. Där med kan du hoppa över struntpratet om att de är bättre eller sämre här eller där. De enda som skulle kunna göra de bättre/sämre är levnads situationen, vilket de absolut inte är som hemma i sverige, varken här nere eller i tjeckien! "same shit different namn" (ursäkta språket där)! Jag tycker att de är skamligt att vilseleda studenter med höga drömmar! Dessutom är det mkt billigare i Rumänien. och ta till exemper Tirgu mures som idag kommer på 6 plast som finaste Campus områden i Europa! Vad har du att säga om det? Jag menar vi kan ju inte hålla på och jämföra saker så som du gör! Tycker det är väldigt fel! Och de är absolut hög klass på utbildningen här nere! Varför skulle >500 sökande annars söka hit?! Årligen utgår folk från skolan här och har med sig bra mycket kunskaper att till och med Leg. Överläkare blir chockade över dess innehåll, om man nu får säga så! Tack Ville bara tala om för folk som vill få sina drömmar vid liv att det är inga problem i rumänien. Det finns väldigt Fina skolor kända runt om i Världen! Sök och håll i er och er dröm! PS. Marina: De finns andra agenturer än dem! Läs ovan! Mvh Hanna

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-23 12:33   sara
hej till dig som skrev om prag,tjeckien.. jag har hört mycket bra om det universitetet, är intressaerad.hur är det att bo där nere? är det dyrt att hyra en lägenhet? hur långa är terminerna? vore glad för svar. ja vill gärna ha lite generell info. o till hanna som skrev same shit different name,,,du är väl för rolig. det är klart att alla universiteter i östländerna har olika status. min vän pluggade i rumänien och han bytte universitet för han tyckte att utbilningen var pinsam. och detta är inte att vilseleda ungdomars drömmar, det är att ge råd. det är väl inte skadligt? villgärna ha lite tips om polen med om det är någon som har info. mvh sara

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-23 20:47   hanna
Hejsan Sara! Din kompis har förmodligen inte vart här nere. Som någon hade nämt ovan, alla dem som snackar lite väl mycket skit om ett ställe är för att dem själva inte pallade med trycket! Min mamma är thorax kirurg i sverige och även Lärare för läkare på hemmaplan!och inte ens hon förstår sig på att man kan läsa så detalierad som vi gör! Så vem är du om man får fråga? Vad har du för bakgrund om att döma? Så bra! Knipp då!!!! De är absolut ingen fel på utbildningen mer än 540 st sökande förra året! Många hoppade av, pga olika anledningar! Och om du vill till andra ställen så är de fritt fram jag försöker bara ge ut information om hur de är. Jag kan ju säga att de är ingen paradei ni kommer till.. Men jag hoppas att de inte är därför ni kommer!! Systemet är helt annat än vad de är i sverige! Allt tar tid.. __________________________________________________________ SVAR TILL MARINA De är ett stort problem att få tag på dem i skolan! De har de alltid vart! Tyvärr! Jag vet inte hur man ska lösa detta! Vi har klagat såå mkt men de hjälper inte. Han får antingen åka ner själv eller anlita agentur som tar hand om allt! Mvh Hanna

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-24 22:40   Marina
Till Hanna! Tack så mkt Hanna för ditt svar! Uppskattar det :)Är du därnere nu och pluggar? Isf, hur gick du tillväga när du sökte? Mvh Marina

RE: RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-25 17:51   km
Hej. Jag kan hjalpa er att svara pa fragor plus lite till, tveka inte att hora av er. kemi_help@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-03-26 20:14   Hanna
Hejsan Marina! Jag sökte via som många andra via agentur! Det finns ett par olika att välja på, billiga och dyra! Men dem är helt ok! Dem ordnar allt med vad gäller dokument etc. För de är ganska krångligt här nere att ordna allt själv. Om man inte kan språket, vet inte vart man ska vända sig, dessutom är systemet så mkt annorlunda än de vi är vana vid. Jag sökte via agentur jag med! =) Men de finns ett par som sagt att välja mellan. Beror vilken ekonomi du har och vad du tycker är värt att ge ut! // HANNA

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-01 08:26   RB
Någon som studerar till läkare nu i Rumänien? Har en del frågor om hur det är där och själva utbildningen, hör gärna av er i så fall! =) R.B.90@hotmail.com Mvh Rebecka

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-01 10:20   P.K
Hej A.R! Jag undrar om provet är jättesvvårt och är det svårt att komma in på Charles university? hur många svenskar går där? tack på förhand. funderar nämligen på antingen Prag eller Budapest

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-02 09:49   Dr.
Hej, Jag har varit i kontakt med www.EasyEast-medicine.com och blev mycket positivt överaskad. Var lite skeptisk till agenturer men efter att ha kollat på hemsidan och sedan kontaktat de via mail så bestämde jag mig för att anlita de. Allt verkade så enkelt, för bra för att vara sant. De till o med garanterar att man blir antagen till skolan. Är det någon mer som har sökt eller ska söka via de? hör gärna av er. Mvh

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-03 11:33   John Bernalds
Jag rekommenderar STARKT att INTE söka via någon "www.EasyEast-medicine.com" det finns inget sådant agentur! Vänd er till Sveriges registreringsföretag och ni kommer att bli väldigt Överraskade när ni märker att det INTE existerar någon sådan agentur. Det finns många individer som börjar studera här och tror sig kunna "starta" en agentur för att tjäna en slant på Svenska studenter. Som ni alla ser så är deras hemsida också skapad i blogg format! Inte direkt några professionella åtaganden. Vi som läser i Rumänien har större insikt i vilka personer som bedriver/bedriver inte en agenturer. De egentliga existerande agenturerna som jobbar med att förmedla platser till ett Universitet har direkt kontakt med Rektorn samt att dem har en stor kontaktnät, inom skolan och skolministeriet i Bukarest. Då är det möjligt för dem att garanterar en antagningsplats på ev. Universitet. De finns annars ingen som kan garantera en plats. och till personen som skrev tidigare inlägg ("MVH"), jag tycker personligen att de "stinker reklam" här. Jag är också medveten om att du är ägaren till din hemsida. Om inte så ber jag om ursäkt. Men det var för mycket "positivt" i det hela, om man säger så. Livet är ju inte en dans på rosor direkt. Anledningen till att jag skriver följande är att jag personligen tycker, att de är synd att förstöra denna tråd med massa sådana inlägg för det är ju inte de som är syftet med det hela. Stort tack till Studentum.se samt alla underbara människor som bidrar med hjälp i denna forum. / John Bernalds, Läkarstudent Cluj Napoca Rumänien.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-03 13:06   Ella
Någon som sökt eller tänker söka till Targu Mures, ska ju vara bättre än Cluj...?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-03 22:25   Läkare
Agenturer är inget att ha sök själva både jag och andra har erfarenheter av det. Här kommer lite info om agenturer som verkar i Rumänien www.easymedicine.com är två grabbar David Gonzales och Yemane som styr grabbarna är svensktalade dom kan inte garantera ngt det är bara bluff sedan så kan dom inte ens rumänska språket. www.pluggamedicin.se är pengasugare nu har dom infört en regel där, om dom inte lyckas erbjuda en plats på universitet så betalar dom inte tebax anmälningsavgfiten skumt har flertal anmälnigar emot sig ARN. (allmänareklamtionsnämnden) www.globalstudent.se håller inte saker som dom har lovat. www.studymedicin.com billigast men är ett helsike att få tag på dom skumast av alla www.medinro.se girig kille som tänker pengar, pengar, pengar tar betlat för knappt något jobb han gör. Finns fler agenturer känner folk som har gått via alla dessa förutom easymedicine eftersom dom är nya men jag vet vad dom går fö, dom är precis som alla andra. Pluggar för övrigt 3 året som Läkare i Rumänien därav har jag träffat studenter som har gått via alla dessa agenturer.

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-07 12:42   rumänien
Hej Tänkte också söka till Hösten 2009. Skulle vara kul att få kontakt med flera. alessandratoscano1@hotmail.com MVH Alessandra

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-07 17:27   hanna
assa det sista inlagget ar bara tomprat,fick veta nyss han som la in det inlagget driver agentur som heter BEN. Som ni ser i inlagget sa har han namnd om alla agenturerna men inte BEN, det for att han driver den sjalv och han laser inte heller 3 aret. Jag har varit i kontakt med nagra av agenturerna och de ar inte alls som han sager kanske enutav de. tro inte pa sanna inlagg, ta kontakt med agenturerna och lyssna pa de och se om de ar trovardiga. hanna124@hotmail.co.uk hanna//

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-08 12:16   Alessandra
HejElla. Jag har tänkt att söka till Mures. alessandratoscano1@hotmail.com Hälsningar Alessandra

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-10 01:40   H.B
Hej. Det verkar finnas en hel del skojare här som sprider påhitt. Personer som inte har någon som helst koll om de olika agenturerna som skriver en massa strunt av olika anledningar. Det luktar verkligen konkurrens. Jag och en kompis har precis sökt in till Tirgu mures via Easyeast medicine. Vi var nere i Rumänien för en månad sen och tog en liten road trip i landet och kollade in skolorna i Bucharest, Cluj och Tirgu mures. Vi föll för Tirgu mures som passade oss perfekt. Lagom stor stad med skön atmosfär, bra studentliv, trevlig campus och cykelavstånd till det mesta. väl där nere kom vi i kontakt med Easyeastmedicine grabbarna som välkomnade oss och visade oss runt i staden. De förklarade för oss att de hade rektorns godkännande och att platserna har utökats till det här läsåret, 2009. Eftersom skolan är ganska okänd för svenska studenter och de behöver studenter för att fylla de utökade platserna så tyckte skolledningen att deras nystartade verksamhet var en bra idé. Jag fick helt enkelt ett bra intryck av dem. Seriösa, professionella och gör det av ett gott syfte. Ett stort plus för oss var att det redan fanns ett gäng svenska studenter där som bara hade gott att säga om utbildningen. Med det här vill jag bara säga att strunta i allt skitsnack som skrivs och försök att bilda eran egen uppfattning om hur det ligger till. Åk gärna ner och gör ett studiebesök. Hare fint!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-13 10:17   Hello!
Till dig som har skrivit detta inlägg: Hej! :) Jag har faktiskt en storasyster och storebror som pluggar till läkare i Cluj Napoca. Jag och en kompis ska åka ner och plugga till läkare där nästa höst. Det jag har att säga till dig är Go for it!.. HEJ! Jag vill börja plugga till läkare nu i höst och jag skulle gärna vilja ha lite information om hur din syster har gjort och hur det går på provet etc. Skulle vara till en stor hjälp.

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-13 11:38   KaLLa
Hej san till alla!! Jag har funderat att återvända också till cluj mitt hemstad och läsa till läkare där . :) Jag hoppas att vi ses alla i cluj-napoca :) Jag har sett många saker som instämmer inte angående umf cluj för dem som tycke att allt är lite konstigt när det gäller antagning det finns på universitets sida på engelska allt som ni behöver att skicka som papper betyg översätning och allt . så hör av er om ni behöver dem jag gärna skickar dem till er de göller ht09 UMF cluj

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-14 12:16   John Bernalds
Nu var det det här med känsloargument och förutfattade meningar igen. Det är således mycket tveksamt om det du framför ens går att använda som sakliga argument, och frågan är om det ens har någon plats i en seriös diskussion. Jag respekterar starkt studentum.se samt dess användarvillkor, denna forum är skapad för att dela information och inte för att framföra en affärside. Det är absurt. Ni är patetiska som får det här att handla om inget alls. Det handlar om ett multinationellt företags försöka att lura oss att handla tjänster hos dem. Propaganda (reklam) som försöker övertyga oss om sin godhet via känslomässiga argument är förkastligt, kring att ” Jag och en kompis har precis sökt in till Tirgu mures via Easyeast medicine och att allt var HELT FANTASTISKA ”, ursäkta mig men vart kom dem ifrån? Jag har bara en lite fråga: varför har man då inte bara lämnat in alla dokument själv om man ändå var där? Istället för att göra av sig med flera tusen kronor! Man ska tycka om skådespelarna i deras propagandafilmer och då få en känsla av tillhörighet och förtroende för dessa! På grund av den viktiga principen om yttrandefrihet är det tyvärr svårt att göra något åt saken. Folk jag vill bara göra er medvetna, om ni ändå är här nere, sök själva. Det är inga konstigheter alls. ps. Du som skrev att ni vart i cluj, bukarest, tirgomores råkar av ”misstag” antar jag vara flera personer i detta forum. Du är lite som ett kinderägg: rolig, spännande med lite choklad på toppen dock ej överraskande. Meddelande eller framställning avsedd att föra fram en agenda: Sändande budskap är som regel part i målet och syfte är inte att informera utan att påverka, därmed brister innehållet ofta i saklighet Som regel är propaganda ett positivt epitet bara under förutsättning att en person samtycker till innehållet i det meddelande som avses. Tack till Studentum.se och jag beklagar att behöva sända in sådana kommentarer, syftet är dock klar att forumet är till för att vägledas och inte låta sig missledas. Därför är det viktig att ovanstående citat publiceras. Med vänliga hälsningar John Bernalds, Läkarstudent -Rumänien.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-14 17:39   L.G
Till J. Bernalds, Hur orkar du människa? Börja blogga istället... Staden heter Targu-Mures och inte Tirgomores, om du nu e 3:e års student i Cluj borde du nog ha vetat det. Snälla spara på dina krafter, gör dig icke besvär att svara på detta inlägg. Lycka till gott folk.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-14 20:48   M.B
waaw jag är imponerad av de du skrev och håller med dig. Helt plötsligt dyker de upp nya agenturer från ingenstans. easy-way, yee right =) Inte förens nu ser jag hur ofta de namnet dyker upp! Rakt igenom propaganda... Tråkigt att de ska behöva vara på så viss.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-15 11:27   John Bernalds
Återigen uppkommer samma erp-ic-d. Förstå att du snart är den enda som skriver här inne. Ena stunden är du "hanna" och nästa "kalle" och talar om för alla hur "fantastiskt och flexibelt ”Easyeast medicine” är". Allt detta för att vilseleda. Universitetet i Targu Mures är ny startad och vi har inget med dem att göra överhuvudtaget. Det säger inget om vilket år jag pluggar i... Var det allt du hade att komma med? Som sagt: Du är lite som ett kinderägg: rolig, spännande med lite choklad på toppen dock ej överraskande. Sluta sprid argument kring er agentur. Här inne håller vi oss till fakta och försöker uppfylla någons dröm, genom att bidra med ett par kloka meningar. Med vänliga hälsningar John Bernalds, Läkarstudent -Rumänien

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-15 14:26   Dr
Hej, Nu tror jag att traden har sparat ur! Jag maste anda forsvara universitetet i Targu-Mures eftersom jag pluggar har. Skolan ar inte alls nystartad, den har funnits sedan 50-talet, och engelska sektionen har funnits fran 70-80-talet men blev nedlagd. Nu har man startat upp engelska sektionen pa nytt. Skolan ar en av tre basta i landet enl. manga rumaner. Ha det gott

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-15 21:48   B.M
Varför snackar han helt plötsligt om Universitetet, jag menar vad allt handlar om här ovan är att du ska sluta framföra massa reklam här om din egen agentur och sluta spela olika individer!! De märks ganska så fint när man tänker efter och ser alla dessa inlägg!!! Sen att universitetet är en av de 3 bästa i landet, hmm ja hör att du är kanon på statistik!! Läser du verkligen till läkare? Håll dig till fakta och börja som SSK/USK eller något. B.M

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-16 14:15   Dr.
Till B.M För det första så vet jag inte vilken del av förra inlägget du uppfattade som propaganda. Jag skrev om skolan eftersom Bernalds skrev "nystartat universitet". För det andra så behöver man inte vara en snille för att bilda sig en uppfattning om vad folk i allmänhet tycker om skolan. Så sluta upp med att skriva så mycket strunt och koppla inte ihop mig till någon agentur. Så gott folk Universitetet i Targu-Mures är bra, bry er inte om vad folk säger utan sök hit. Ha det gott!!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-16 20:33   Sara
Det John nämde är ju korrekt! Universitetet i targu mures startade i höstas. Det är första gången dem har en engelsk sektion. Så vad huttrar du om?? Sluta byt samtalsämne och håll dej till de som är relevant, till det som johan prata om. Du lurar alla här, kanske till och med dej själv. Vadå "behöver inte vara en snille för att bilda sig en uppfattning om vad folk i allmänhet tycker om skolan": människa är det något fel i huvud på dej eller? De är ju endast du som framför all reklam här! Förstår du inte va erp.ic.d nr innebär?? Du syns, de är detta man kallar internet =) hahaha

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-26 21:11   M
hur kommer man i kontakt med bens agentur, har han någon hemsida? //Maria

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-27 23:02   Dr. Salem
Hej Maria! Hans hemsida står lite länge upp samt hans nummre 0040-767577917 www.medicinstudierwaaaw här har tråden spårat ur ser man =). // Salem

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-28 20:12   an
Hej. Behover ni hjalp med att komma in pa lakarprogrammet i Rumanien, hor av er sa far ni hjalp. anatomi@hotmail.co.uk

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-29 10:14   Fredrik
Hej maria! Du kan alltid försöka nå dem på Bensargentur@hotmail.com Tror sista ansöknings datumet att söka via dem är den 20 maj! /Fredrik

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-04-30 20:35   Maria
Thääänk You:D..hoppas vi ses i cluj då!

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-01 00:44   Nadia
Hej jag är en tjej på 20års åldern och tänkt o plugga i cluj-napoka, till tandläkare. Jag har tänkt och skicka alla pappersanmälan själv utan hjälp av ngn agentur, har en släkting som kan hjälpa mig så jag blir antagen! Finns det då någon annan som är intresserad och prata med sina nyblivande klasskamrater så hör av er gärna till mig nad_khaledi@hotmail. Så kan vi dela tankar och bolla fram lite ideer! MVH Nadia

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-02 23:37   Nad
Här kommer min epost adress : nad_khaledi@hotmail. Tänkt o studera i Cluj-napoka också :) Hoppas jag kommer in bara MVH Nad

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-07 20:28   ska man soka sjalv eller?
Ar pluggamedicin bra att fa hjalp av? eller ska man soka sjalv? jag behover hjalp med alltmojligt och betalar garna for att fa komma ikontakt med nagon som kan fixa lite at mej, helst / bara ett seriost foretag, eller finns det nat annat registrerat foretag som sysslar med samam sak typ? jag vill iallafall lasa i cluj-Napoca. Tips om seriost foretag? Hishkal

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-08 10:04   sh
Hej. Har du fatt na hjalp annars kan vi hjalpa dig. hor av dig.. mvh studenthjalp anatomi@hotmail.co.uk

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-09 15:53   H.B
Till johan Bernalds! Först och främst vill jag bara framföra för dig att jag inte jobbar för någon agentur och är inte här för att göra reklam!! Och hur i he**ete kan du se att det är samma person som skriver dessa meddelanden genom "erp-ic-d" som du kallar det?? Om du menar ip-adress så borde du ha fattat att det inte är samma person. Om du nu ens kan du se det. Vet inte vad du är för skojare men har svårt att tro att du läser tredje året i cluj. Så till och börja med kan vi ju va ärliga mot varandra. Jag framför ingen propaganda!! Jag är blivande student i Tirgu-mures hösten 09 förhoppningsvis. Jag har sökt via Easy-east medicine, som du verkar ha nåt emot. Jag vet inte var du får alla dina anklagelser ifrån. Men de verkar f*n i mig sakna grund. Men har du nåt emot dessa agenturer börja blogga istället om hur alla dessa "multinationella företag", som du kallar dem, lurar studenter och spar oss dina meddelanden här på studentum. Är det någon som är patetisk är det du, som försöker spela någon slags hjälte "jag är här för att hjälpa alla dessa studenter som känner sig lurade" för att skaffa vänner eller vad vet jag. Men nån slags dolt budskap har du ju, det är uppenbart. Om du nu vill veta varför man vänder sig till agenturer: För att man inte litar på all byråkrati som finns där nere och riskera att ens ansökning med alla viktiga handlingar kommer på villovägar. Ja vi var två stycken som var nere i Rumänien. Var det några konstigheter med det?? låt mig gissa? du är en misslyckad typ som söker bekräftelse via olika forum och spenderar flera timmar på nätet för att komponera dina så perfekt formulerade meddelanden? kanske har du känt dig lurad av någon agentur? Eller försökt att starta en egen agentur själv men misslyckats? Lägg ner dina anklagelser som saknar grund. Visst finns det oseriösa "företagare" som inte skyr några medel för att tjäna pengar av stackars godtrogna studenter? Men för guds skull sluta dra alla över en kam och sluta upp med din smutskastningskampanj. Vill du hjälpa oss som ska söka in nu i höst? Börja med att skriva ner hur man ska gå till väga med ansökningen? Vad som ingår i ansökan, hur man fyller i en högskoleansökan? Var kan man skriva ut den? Om det nu är det som är ditt budskap? Om inte, Lägg ner din verksamhet här på studentum! Trött på att läsa ditt skitsnack! Du har nog blandat ihop mig med några andra här på forumet. Så en gång för alla: Jag framför ingen propaganda eller reklam för någon agentur! Jobbar inte för någon heller! Har ingen dolt budskap med mina meddelanden!! Enda anledningen till att jag började skriva här på forumet var när såg dina patetiska meddelanden!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-11 14:42   johan Bernalds
Intressanta synpunkter. I och med det uttalandet har du lyckats med något så briljant som att vederlägga din egen tes i samma stund som du mailade. Enligt min ringa mening är du ute och cyklar så långt ut i buskarna att du gör dig själv till åtlöje. Ett problem du verkar ha är bristande kunskaper i det svenska språket. Jag ska försöka vara tydlig; "erp-ic-d" är en förkortning och är inte samma sak som ip- och återigen är DU samma användare som tidigare (BE.652-63C-8CCR74 Târgu Mureş). Vad gäller sakfrågan kan jag instämma; du verkar vara både retoriskt och språkligt debil. Min poäng är att det finns en skillnad i att vara generell och kategorisk - det senare synsättet klart suboptimalt. Dock när det gäller att bedöma människor bör de flesta kloka individer förhoppningsvis inse all propaganda kring er ""www.Easy-east medicine"" som gång på gång talar om hur härliga ni är och hur underbart ni har det "med er själva ant" (vg. se tidigare inlägg). Vf göra sig besväret på att ens svara dig egentligen? Jag vet inte om man vågar ge sig in i detta tydligen infekterade ämne, men jag måste fråga en sak om det du skriver ovan: Om du ska börja plugga till hösten 09; Hur kan du skriva i från BE.652-63C-8CCR74 Târgu Mureş?? "Är du huvudfigur i filmen Jumper också kanske?" Jag väntar spänt på ditt svar.... Mytomaner brukar inte lägga av efter de blivit konfronterade, åtminstone inte i de situationer jag varit med om här med dig.. Som jag tidigare sagt; Kinderägg. ps. Jag tycker att ALLA agenturer bör hållas utanför studentforum. Med vänliga hälsningar Johan Bernalds

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-11 16:13   Johan
Ja, jag mår dåligt.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-11 17:49   XX
Hmmm! ja har sökt via dessa, bör jag vara orolig?? Låter ingen vidare alls om man säger så =/. Man får ju klart en annan syn efter att man läst de 2 senaste inläggen. allt detta om Easy-east.. Ska man kanske ta och söka via medinro? Vet ni något om man kan ta tillbaka en ansökan, från en agentur? Någon som kan ge mig lite tips? Tack alla XX

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-11 17:55   Philip
Håller med John Bernalds håll all agentursnack borta från detta forum. Har följt disskusionen här vill bara säga du som argumentera emot Bernalds verkar helt IQ befriad. Undrar hur det ska gå för ig att plugga till Läkare.

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-13 00:52   M
kommer man inte in om man söker efter den 20 maj eller? har hört att man måste betala 250 euro direkt någon som vet något om detta??:(

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-13 03:12   H.B
Lilla Philip... På tal om IQ. Hade du haft lite högre IQ och inte varit så blåögd skulle du ha fattat att många av personerna som skriver här är inte den de utger sig för att vara, Johan Bernalds mfl till exempel. Ge dig inte in i diskussioner som du inte vet något om. Nu vill inte jag argumentera om IQ med dig här. Det ser bara löjligt ut. Innan du börjar anklaga mig om agentursnack. Ta en titt på "XX" meddelande ovanför dig. Vad tror du den personen har för budskap med det han/hon säger? När du har klurat ut det kan du väl diskutera om IQ med mig? Plugga till läkare kommer nog gå fint för mig =)

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-13 09:34   an
Hej. Du behover inte betala 250euro i forskott rattare sagt du behover inte betala nanting forens du har fatt antagningsbeviset. Om du behover hjalp sa hjalper vi dig, hor garna av dig. anatomi@hotmail.co.uk

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-13 15:06   Dr Acula
Tja... Nu äre säkert över ett halvår sen ja sist var här inne o kollade runt... har dock inte gjort det nu heller, o planerar inte heller att göra det, har sett endel o hört endel, av folk som är helt vilseledda av diverse faktorer... Känns som att de kanske är på tiden att få en rätsida på det hela en gång för alla.....!! Nu är det så att skolan faktiskt (äntligen) har kommit upp med en fil, på engelska, där allt är förklarat, ang ansökningen och annan info om skolan såsom årskostnader och diverse bestämmelser... Denna filen hittar ni här "umfcluj.ro/home/noutati24.aspx "" den första filen ( Available study places for the series with foreign languages teaching for the 2009 2010 university year ) så är det endast ansökningsplatserna för de olika sectionerna och utbildningarna som är listade... Men i den andra filen ( Admission 2009 ) så står allt ni behöver veta ang. ansökningen till universitetet etc... Läs igenom hela det dokumentet, ordenligt, va uppmärksamma på att de är många ändringar som gjorts sen de tidigare årets ansökningar... Tex så behöver dokumenten inte vara i original, de räcker med att det är en legaliserad kopia på originalen... Papper skall skrivas ut från dokumentet o fyllas i o skickas till skolan, CV:t skall skickas med, betygen på svenska behövs inte etc... Men var extra uppmärksamma på den lilla avgiften på 250 Euro som skolan av någon anledning har infört som en typ av pappershanteringsavgift som skall betalas in redan innan man har ansökt till skolan, det gör man som ni ser till skolan bankkonto, och när detta är gjort så skall kvittot på att man betalat skickas med till skolan med resterande papper och dokument som är listade i "Admission 2009" dokumentet. Årsavgiften verkar ha fått en mycket underlig och alltför snabb stigning till hela 5000 Euro per år... Men de är fortfarande halva priset av många andra populära skolor såsom i Polen och Ungern etc... Och nu till er som står där och väger mellan att söka själv eller att "anlita" ett så kallat "företag" för ansöka till skolan... I dokumentet som jag tidigare nämt i denna text, så står det klart och tydligt, precis under där årskostnaden och det näms, att skolan accepterar ansökningar via företag och organisationer men att dom inte har varken kontrakt eller överenskommelser med vare sig företag eller organisationer. Står även klart och tydligt att företag/organisationer som lovar en plats på universitetet, eller hävdar att dom kan få in "dig" i universitetet är totalt grundlöst och oriktigt...! """ The university does not conclude contracts or agreements with intermediaries or for candidate recruitments. Nobody can promise or guarantee a place as a student in our university. All promises made by third parties in the name of the university are groundless and invalid. """ Så, med detta i bagaget så kan vi nog ganska så lätt konstatera att företag som hävdar/lovar att fixa en plats åt "er" till skolan enbart snackar skit...! Således förstår ni nog att det går precis lika bra att söka själv, och chansen är precis lika stor att komma in i skolan även fastän man söker själv! Så gör er själva en tjänst och sök själva, ni sparar ganska mycket pengar plus att ni kommer bli mer insatta i det hela mycket mer redan från början, istället för att luta sig mot någon annan och egentligen inte ha nån aning alls om vad som händer osv...

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-16 10:55   Firre
Hej maria; ta en titt på 2009-04-27 23:02 Nummret till Bensagentur står i de här tråden skrivet; 2009-04-27 23:02 Någon som vet vad man ska köpa för litteratur eller kan man köpa allt när man är där nere? Vad exakt behöver man ha första året? //Firre

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-17 16:48   RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
Hej! Jag är också inne på samma spår. Men vad jag har hört så har de etablerat ett test baserat på biologi och kemi? Vet du om man kan ansöka i början av juni eller i mitten av augusti?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-18 11:48   nm
Hej. Behover ni hjalp med ansokan mm, hor av er sa hjalper vi er. Om ni soker fore den 29e maj sa kan vi garantera er en plats pa universitet. anatomi@hotmail.co.uk

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-18 15:30   Dr Acula
forst. på förra... ...Så för att ansöka så skriver ni ut dom 3 sista sidorna i det dokumentet som ni precis läst, fyller i dom med stora bokstäver, skriver under dom, har ni svarat ja på nån fråga i Appentix 1 så måste ni även skicka med papper som bevisar ert svar, ni fixar alla papper och dokument som är uppradade där(gå till ett så kallat notarius publicus för att få era originaldokument till en legaliserad kopia,om ni inte vet var något sådant finns så är de bara att söka efter det på eniro.se eller gå in på denna länken " gulasidorna.eniro.se/query/what/cs/search_word/notarius%2Bpublicus/click_id/googlewordse "), och glöm inte den underliga summan på 250 Euro för pappersarbete som skall betalas till skolans bankkonto och glöm inte heller att skriva ut och översätta kvittot på betalningen, lägger i alla papper i ett kuvert o skickar till skolan, adressen till skolan finns där i dokumentet... Som en extra koll bör ni kanske läsa igenom hela "Admission 2009" dokumentet en sista gång innan ni skickar iväg kuvertet bara för säkerhets skull, så ni int har glömt nåe viktigt...... Detta kuvert med allt dess innehåll skall, som ni kan se i Admission 2009 dokumentet, skickas före den 20:e Juli 2009 eller fysiskt överlämnas till skolan innan den 1:a Augusti 2009. Med andra ord så har ni alla ganska god tid på er att få allting i ordning innan tiden börjar rinna ut... Kan hända att det är många andra som redan skrivit mycket av det jag nu tagit upp, men jag tänkte att ja kunde ta o skriva ett inlägg för att klargöra de mesta ang. ansökningen iaf, då de verkade vara ganska så uppskattat iaf av förra årets sökande studenter... Nu när skolan har ordnat en informativ text på hemsidan, på engelska, så borde det inte vara lika många frågor som svaret är svårt att få tag på... men om så är fallet så går de alltid att... virpan_87@hotmail.com viktor.bokstrom@gmail.com **** Detta är angående ansökningen till universitetet i Cluj Napoca...!!! **** Hoppas detta hjälpte iaf några av er att komma in på rätt spår... Hade gött /// Viktor

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-19 14:00   Maria
Jag vill bara tipsa er om Ben. Han är snabb, snäll och pålitlig. Jag är inte någon som vill göra reklam så håll mig utanför ert tjafs Thäänk You. Hur som helst om de är någon som inte är "rädd" för att betala en slant, så rekomenderar jag verkligen honom/// Maria

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-20 14:19   Dr Acula
Tja... Sluta upp med "reklam" för agenturer, som inte ens är riktiga agenturer, utan är folk som lovar ut platser på universitet som dom inte kan hålla... En sak som är otroligt komiskt, är att denne agentur som alla här sitter o snackar om, INTE ens pluggar i Cluj, inte ens är i Cluj, den personen pluggar i Targu Mures.... Nog snackat om de, ja vill int sprida massa skitsnack, dock är de otroligt onödigt att söka via en agentur, framförallt när agenturen(na) inte har en aning om hur ansökningen skall gå till.... Om ni alla kollar skolans hemsida, och läser texten om hur man ansöker till skolan så är de inga problem alls att ansöka själv... Det är ingen "agentur" som har något kontrakt, eller har några platser reserverade på skolan, det står klart o tydligt på skolans hemsida.....! Aja... Hade gött Tjaa /// Viktor

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-20 21:24   dm
Hej. Har ni fragor och funderingar om utlandsstudier eller behover hjalp med nagot tveka inte att hora av er. anatomi@hotmail.co.uk

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-22 10:35   Dr. Turk
Stincker billig reklam om detta inlägg...(rörande Ben) man undrar ju om det är Ben själv som skriver dessa inlägg?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-05-29 16:41   Oscar
Du som heter XX och skrev ett inlägg lite längre upp i tråden... Hur patetisk får man vara? Tror inte du att alla fattar att du gör reklam för din agentur, Medinro när du utger dig för att vara en som sökt vi agenturer? Du är bara mer skrattretande än "Ben".

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-06-05 10:42   Dr Acula
Tja... Sidan ja skrev ut förut där ansökningsinfon finns... den är rätt bara det att man måste skriva in "www." själv innan.... för de gick inte att ha med det här.... alltså... kopiera denna adressen " umfcluj.ro/home/noutati24.aspx " och skriv sen "www." innan... Hade gött tjaaa

RE: RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-06-23 20:03   ejjan
Säger som Dr Acula, det var ett tag sen sist man var här inne.. Sen dess jag skrev sist har jag sökt till universitetet i Cluj på egen hand. Det har varit många vändor till kopiatormaskinen, gymnasiereceptionen osv, men det var mödan värt - jag fick antagningsbesked från skolan bara för några dagar sedan att jag är antagen till höstterminen. Så för er som fortfarande funderar på att söka via "agenturer" - du kan göra det själv och hålla i trådarna själv. Söker du själv har du förmånen att ha direktkontakt med universitetet via telefon/mail, vilket jag har haft nytta av. Jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter, och att söka själv gav tydligen utdelning! Är det några fler som börjar nu till hösten, vore det riktigt nice att ha er alla på (åt minståne) MSN; egill.arnljots@live.se Väl mött och lycka till!

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-06-24 23:19   ss
Hej. Vill ni lasa till tandlakare, lakare,veterinar eller apotekare och har fragor om hur man soker sig till programmet och lite info om landet, hor av er sa far ni GRATIS INFORMATION OCH TIPS. studera_utomlands@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-06-27 13:10   Alessandra
Hej. Är det nån/eller några som ska ner till Rumänien och plugga i höst 09, så kan vi åka ner tillsammans. Min mail adress. alessandratoscano1@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-07-25 23:08   A
Har sökt via Bens agentur och fick min pre enrollments för ca 1 månad sen =), ringde till Universitetet för att få de bekräftad om jag verkligen kommit in och dem, sa ja! =) Shiiit Så jävla nice.. adda gärna mig alltid kul med folk som har samma drömmar och mål.. Ale_el@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-07-29 23:09   Jocke011
Hej är det någon som vet vilka ämnen man måste ha för att komam in i cluj, och vilka betyg som behövs?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-08-03 10:17   AF
Hej hej. Ser att många utav er diskuterat HT09 i Rumänien. Jag bestämde mig också för Rumänien och har sökt till Cluj-Napoca nu i höst. Har som sagt inte fått reda på om jag kommit in eller inte, men förhoppningsvis. Tänkte redan nu börja höra mig för lite. Jag har läst mkt om universitetet och tycker det verkar jättespännande. Skulle vara roligt att lära känna några från sverige, klasskamrater eller studenter som redan går på skolan. Behöver tips om boende och hur man smartast och billigast tar sig till Rumänien från Sverige. Tacksam för alla tips och svar MVH Alexandra

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-08-06 21:39   Stina
Herre gud är det nästa termins efterblivna studenter som ska till CLUJ, Vi har nog med sånna som er! Stanna kvar i Sverige det bättre, vi tar tillräckligt med DRAMA redan! // ARASH

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-08-06 21:52   Nusrat Davoodi
Hej, jag är en söt tjej från Cluj o studerar läkarprogrammet..om ni har några frågor om Cluj, är det bara att ringa. Mvh Nusrat D Telnr 0704428918

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-11-06 22:04   hn
Hej. Har ni fragor om studier i Rumanien eller behover information om hur ansokningen gar till, hor av er sa far ni den information ni behover. lakare@hotmail.co.uk Mvh Anders

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-11-21 13:20   k
Hej. Jag tankte soka till lakarprogrammet i rumanien for hostterminen 2010. Det skulle vara kul att komma i kontakt med folk som funderar pa att soka till rumanien, sa kan vi dela pa vara fragor och funderingar och det ar inte sa kul att aka till ett frammande land helt ensam. Det har ar min msn : kristian2010@hotmail.co.uk mvh kristian

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2009-12-03 23:48   A
Hej Kristian. Jag ska åka ner till Rumänien hösten 2010, så hör gärna av dig. Min mail alessandratoscano1@hotmail.com

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2010-04-05 12:51   Emma
Hejsan! Jag tillsammans med en vän har sökt med WWW.MEDICINSTUDIER.COM och åker nästa vecka ner för att besöka båda Universitetet i Tirgu murez och Cluj Napoco! Men Är de någon som kan berätta lite om hur de är på andra skolor runt om i landet?

RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2013-01-08 16:28   bogdan

Hej till alla er!

Jag är en rumänsk kille 29 år gammal som pluggade medicin här och har jobbat i sverige i Lund som läkare på BMC immunologen, året 2012. Nu är jag i cluj för min specialisering och tänkte kontakta svenska studenter som är i cluj nu, eftersom jag vill öva min svenska, annars glömmer jag allt bort.

Jag vet hur det är att vara mellan fremander, så tankte jag räka ut och socialisera med svenskarna i cluj lite grann. Skriv till mig på qs333@ yahoo.com


RE: Läkarprogrammet Cluj-Napoca HT09?
2018-03-29 19:37   Madeleinehubtalo@gmail.com
Jag vill gärna oxå ha en mail till en läkare so jobbar där. Jag vill veta hur psykvården är oxå.
Madde

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀