Läkarlinjen - vilket land? - Forum

2016-07-04 00:16   Moa
Hejsan! Min dröm är liksom många andras att bli läkare, men jag har tusen funderingar angående utbildningen som jag skulle behöva få hjälp med av några med mer praktisk erfarenhet än mig. Jag hoppas det finns några snälla sakkunniga personer här som orkar läsa och svara! Till och börja med, jag läste samhäll på gymnasiet och har nu sökt naturvetenskapligt basår för att skaffa mig behörighet till det svenska läkarprogrammet, och även vissa utländska. Jag hat bra betyg, högre än medel men jag har inte högsta betyg i varenda ämne vilket ju krävs här i Sverige. Så min enda chans är då att göra högskoleprovet, vilket jag gjort en gång tidigare och fått 1,15 (pluggade ej till det då). Jag har mer och mer börjat ställa in mig på att plugga utomlands eftersom HP känns som ett nästintill hopplöst fall. Men vilket land ska man välja? Vet att många väljer Polen, men jag har också läst gott om universiteten i Riga och Prag. Sedan funderar jag självklart på England med... Vad ska man välja? Vilket land har bäst förutsättningar för att utbilda en bra läkare? Jag kommer bo där med min treåriga dotter och sambo så jag vill gärna att det ska finnas bra skola/barnomsorg dessutom. Till Riga har jag behörighet att söka redan till vårterminen 17, (Prag med men då krävs prov på naturdelarna - så bör ha läst dem). Det känns på något vis onödigt att plugga basår och sedan ändå inte komma in i Sverige, att jag lika väl kunde sökt till Riga direkt. Men samtidigt kanske Polen är bättre och där krävs ju basår... Gud vilken röra detta blev, grattis till den som orkade läsa! Hur skulle ni gjort? Vilket land är bäst att satsa på om jag inte kommer in här (vilket jag inte räknar med)? Ska jag söka Riga till vårterminen eller söka något annat till höstterminen 2017 istället? Vad är bäst? Ni kanske har helt andra förslag på länder och universitet förresten, tipsa gärna om de med då, behöver all hjälp jag kan få! Supertacksam för svar!

RE: Läkarlinjen - vilket land?
2016-07-04 12:22   RIga Stradina
Riga Stradina Universitate är ur uselt universitet, dom har väldigt underliga regler som t.ex. klara du inte varje kurs varje termin så måste du gå om, du får inte fortsätta till nästa termin , utan får BARA läsa den kursen ( jag känner en som måsta läsa om futtiga ämnen som latin och lettiska fast dom klara alla andra kurser) som du inte blev godkänd I. Detta är ett problem, för vissa lärare är väldigt o professionella och underkänner dig helt beroende på deras humör dom är super subjectiva. Sendan har dom tendens att ändra på reglerna när de kommer till hur prove går till det kan vara olika bedömnings metoder vissa lättare än andra ( samma ämne ) också helt beroende på läraren. Årsavgiften är också rätt skum. Jag rekommenderar inte RSU till någon!! Stället följer inte alls EU-standard och skulle nån våga gå vidare kan det sluta illa?

Detta är lite synd för Riga är en väldigt trevligt plats att bo I !!

Dock finns det en skola till, det statliga universitet LU ( Latvian university ) De studerande jag känner där är helt annorlunda dom är inte på gränsen till burn-out och har inge destruktiva beteenden som många i RSU får med åren den psykiska hälsan är inte bra alls i RSU, och jag kan inte hjälpa än att tycka synd om alla stackare som börjar där varje ny semester ( dom tar in typ 300 två gånger per år så de är stora grupper ) . En annan fördel me LU är att grupperna är små dom tar in mellan 12-22 per år. Sen har dom lite lägre års avgift på LU men jag tror inte att de inverkar på ens val när man vill investera i sin framtid. Det bästa med LU dock är att man kan få under I något ämne och kan fortsätta till nästa termin vilket tar bort mycket onödig stress från vardagen, jag menar studierna är redan stressiga som dom är, man behöver ju inte lägga till mera onödig press på folk.

Skulle jag vara ni så , skulle jag se på Litauen dom har 2 skolor där och Estland om man inte får studie plats på LU i Riga.

Annars har Polen( Börjar i October) ,Italien, Croatien ,Cypern rätt bra ryckten och många intressanta alternativ, UNDVIK Chz republic ( börjar i October), Rumänien(October) , Bulgarien(vet inte ), Slovakien (vet inte ) och Ungern ( börjar i October) Och vad ni än gör kom inte till RSU det är inte bra här!!!

Själv skulle jag se mera på Litauen ( börjar i September), Cypern ( börjar i October ) och Italien ( börjar i October)

Ett sista tips använd aldrig en mellanhand ( agent ) SÖK SJÄLVA ni spara både tid och pengar. MÅNGA AV DESSA STÄLLEN SOM JAG JUST NÄMDE HAR ONLINE ANSÖKAN!!!


Hoppas detta var till någon hjälp!

//

Riga Stradina


P.S har också hört att vissa Polska universitet har börja köra på 5-års utbildning i stället för 6. Men det är bara vad jag har hört!! kan vara värt att kolla upp.

RE: Läkarlinjen - vilket land?
2016-10-19 14:47   Erik

Hej!
Jag tog själv examen från RSU i Riga i juni i år och var på det hela taget väldigt nöjd med utbildningen även om det såklart var väldigt tufft emellanåt (speciellt i början) Jobbar som leg. läkare i Sverige nu. Om du har några frågor om utbildningen är du välkommen att höra av dig till mig. Vi hade en norsk kille i min grupp i Riga som också hade barn och för dem funkade det hela bra.

Lycka till!


RE: Läkarlinjen - vilket land?
2016-12-28 09:06   Aish
Sök till Gdansk Polen! Det ska jag göra och läs kanske lite mer om det? Jag ska söka nu till hösten 😄

RE: Läkarlinjen - vilket land?
2017-02-19 18:33   Julie
Hej!
Jag har precis avslutat första terminen i Prag på Charles Uni, First faculty. Det kanske är för tidigt att uttala sig om hur det egentligen är eftersom jag inte gått så länge, men kan i alla fall dela med mig av mina erfarenheter hittills.

Prag som stad är som en dröm. Det mesta är billigt, hyran för en 2a i centrala prag ligger på en ca. 5000sek/mån. Mat och kollektivtrafik är minst 1/3 av svenska priser, även att äta ute. Sjukvården är toppen, dessutom gratis. Tjeckiska barn och ungdomar verkar göra bra i från sig i skolan i internationellt perspektiv så din dotter får det nog bra. Det finns även ett fåtal jobb för svenskar, men att kunna tjeckiska är klart meriterande för inte särskilt många tjecker talar bra engelska.

Vad jag fick höra innan jag började på LF1 var att det var mycket inbördes tävlan mellan eleverna och hierarktiskt osv. men kan inte hålla med till fem öre. Stämningen mellan eleverna är underbar och professorerna är roliga och det går att diskutera sånt man inte gillar i undervisningen (till en viss mån). Vad jag var mindre beredd på är de massiva självstudierna för man ska inte förvänta sig att lära sig särskilt mycket på lektionerna.

Varje år har man flertalet kurser, varav tre ( i alla fall första året) som man måste klara för att gå vidare till nästa år; anatomi, histologi och biofysik. Biofysik har man bara första terminen medan de andra båda terminerna. Dessa avslutas med varsitt muntligt kursprov som man får ca. 200 frågor att plugga på, sen drar man ett kort med tre frågor som man ska redovisa. På varje prov har man tre försök på sig. Utöver det har man även första hjälpen, latin, tjeckiska, idrott, genetik, medicinsk informatik (typ excel) samt en del valbara kurser.

Det är inte omöjligt att genomföra utbildning här, men det krävs en hel del långa nätter och "mental breakdowns". Vad som är jobbigast för mig personligen är att jag lätt får hemlängtan, men som tröst är det nära hem (är från Stockholm så det tar ca. 3,5h dörr till dörr). För din del blir det säkert lättare att ha familjen med sig.

I mitt år är åldern allt mellan 16-28år, varav de flesta är 18-19 eller 23-24, men det är inget man tänker särskilt mycket på. Alla är där av samma anledning, går igenom samma sak så man kommer faktiskt väldigt nära varandra. Har fått fantastiska vänner under den korta tid jag varit här. Vi är ca. 210 elever på första året tror jag, vilket är långt över vad skolan har kapacitet för (bör vara ca. 120 elever). Vad som händer till nästa år vet jag inte men universitetet måste lösa det på något sätt, såvida inte jättemånga hoppar av. Till 2017/2018 har de därför höjt intagningsgränsen för att förhindra att det upprepas. Ska tillägga att jag gick Medical Doctors PreMed course i Nacka våren 2016 vilket jag starkt kan rekommendera. Lärde mig mer på de 3 månaderna än i hela gymnasiet, trots att jag gick natur.

Hoppas du fick ett hum om livet här och lycka till med ansökningarna!

RE: Läkarlinjen - vilket land?
2018-10-22 02:07   Mohalk30

Har du inte gjort nån AT ( Allmäntjänsten) test?


RE: Läkarlinjen - vilket land?
2018-11-10 11:12   Danya Shikani

Hej! Jag har läst ditt meddelande om Charles university i Prag och med tanke på det du skrev, blev jag väldigt nyfiken. Den låter väldigt bra. Jag är 17 år och går mitt andra år på natur, natur samhäll och inte natur natur. Efter gymnasiet tänker jag läsa premed kursen i Stockholm, som väldigt väldigt många har rekommenderat. Den ger 100% garanterad antagning. Men det jag undrar är att vissa har läst samhällskunskap på gymnasiet, som då gått premed kursen och kommit in i dem läkarutbildningar dem har valt utomlands. Behöver man alltså inte gymnsiexamen från natur för att komma in på läkarutbildningen utomlands? Väldigt många har inte ens läst natur på gymnasiet och ändå kommit in med hjälp av premed kursen.

Till universiteten har jag funderat mellan några, den i Gdansk i Polen, den kaunas i Litauen (LSMU), Charles university i Prag (Tjeckien) som du tydligen läser och Zagreb university i Ungern (tror den heter så). Kan du något om dessa och vilken rekommenderar du starkt?

Tack på förhand och hoppas du kan svara på mina frågor, att bli läkare har varit min dröm väldigt väldigt länge och jag vill ge allt för att lyckas! Hoppas dina svar kan hjälpa mig.

Med vänlig hälsning,
Danya


RE: Läkarlinjen - vilket land?
2018-11-21 17:10   Hanna

Hej Erik!

Skulle du kunna berätta lite mer om din upplevelse av RSU?
Funderar på att söka.

Mvh Hanna från Göteborg


RE: Läkarlinjen - vilket land?
2019-05-10 17:00   S

Hej!

Jag är intresserad av att studera till läkare i Lettland? Hur går man tillväga?


RE: Läkarlinjen - vilket land?
2019-12-11 10:38   Jessan
Hej, hur mycket tid behöver man vara på plats gör föreläsningar etc?

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀