Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009 - Forum

2009-07-31 18:40   Mattias
Hej! Heter Mattias och har precis fått beskedet om att jag kommit in på läkarlinjen i Köpenhamn. Tänkte höra ifall det är fler där ute som också fått en plats? Det är alltid skönt att lära känna folk i samma situatioin som en själv och vi kan behöva hjälpa varandra för att kunna klara oss med det danska språket. Har ni fixat lägenhet förresten? Var tänker ni bo? Har ni gjort några speciella förberedelser? /Mattias ma_bredell@hotmail.com

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-04 23:43   sara
Hejsan! Jag ska också börja plugga på läkarlinjen i Köpenhamn nu i höst! Har dock inte fixat beonde än... Har du några tips på hur man ska bära sig åt? Visst ska det bli kul iaf! :) /Sara

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-05 12:49   Mattias
Hej Sara! Har sökt via findbolig.dk och har fått tre olika lägenheter. Tyvärr så har ingen av de passat så speciellt bra så jag har tackat nej till alla tre! D två första var för dyra och den tredje låg tre mil utanför köpenhamn. Antar att d är rätt så tjuriga på mig och jag kommer nog få svårt att få något mer. Börjar bli riktigt nervös över boendebiten. D är ju inte så lång tid kvar. Hur gör du för att hitta boende då? Några tips? /Mattias

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-07 01:20   siss
Hej!! Jag ska också börja plugga till läkare i köpenhamn i september, och ska på rusturen! Jag var i köpenhamn igår och kollade in staden, mysigt och rolig stad! Kolla boende på dba.dk, eller boligportalen.dk där man kan lägga in en annons. // sissela

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-10 23:39   Sara
Hejs Mattias! Jag har anmält mig i "i-akut-behov -av-bostad"-gruppen på findbolig.dk jag också - hoppas verkligen att de skall kunna hjälpa till - har snart inga naglar kvar av allt nervöst bitande! ;P Annars e det dåligt med tips från min sida... men har sett att vissa familjer hyr ut rum i sina hem... kan ju vara ett alternativ! Hur skall du göra med den här festen man fått inbjudan till nu den 18:e förresten? Och Rusturen?

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-11 08:40   sissela
Hej sara! Vad är det för inbjudan till den 18e som ni fått? Jag har bara hört att rusturen börjar den 21.. // Sissela

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-11 10:19   Sara
Hejs Sissela! Fick inbjudan till en RUS-fest den 18:e, kom tillsammans med "studenterhåndbogen" - har du inte fått den? Tror dock inte att jag ska gå på festen, eftersom jag har tenta samma dag, suck! Hur går det för dig på boendefronten förresten? /Sara

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-11 16:10   sissela
Måste hem och kolla posten då, har inte fått något ännu och tyckte det verkade konstigt..Jag åker ner till kph den 20. Jag hittade en lägenhet att hyra då jag la in en annons på boligportalen.dk. det kostade att bli medlem men då fick man tillgång till alla annonser så det var faktiskt väldigt bra! den ligger ganska nära skolan, på osterbro. Hur går det för dig? Ska du med på rusturen? //sissela

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-12 11:12   Sara
Klart jag ska på Rusturen :) åker också ner den 20:e! Skall du bo på hotell över natten då? Jag har inte fixat boende än, men ska kanske gå in och kolla på den där sidan då... la du bara in en "söker"-annons, och fick svar direkt? /sara

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-13 23:51   Mattias
Hej Sara! Känns som om vi är i samma situation. Ingen lägenhet och problem när vi ska ner till rusturen! De finns ju inga tåg som går så pass tidigt på morgonen, så man måste väll åka ner den 20 och ta in på hotell/vandrarhem! Jag struntar iallafall i festen den 18 som studenterrådet skulle ha. Känns ovärt att krångla för några dagar extra. Lätast vore ju om man hade sitt krypin redan nu! Har en liten fråga! Fick ni inbetalningskortet av studenterrådet via posten? Är d något man måste betala? Obligatoriskt? /Mattias

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-14 18:30   Sara
Mattias - haha - jo det känns ju som att det är en ganska hopplös situation också! Suck - fast det ska nog ordna sig! :P Jag har iaf beställt tågbiljett ner den 20:e, och får väl satsa på vandrarhem! En natt e ju ok! Har du bokat nåt än? Struntar också i den 18:e! Tror att det där inbetalningskortet är relativt frivilligt..? det var så jag fattade det iaf.. men rådet jobbar ju för vårat välbefinnande, så man kanske skulle ta å betala iaf..? Jag väntar nog med allt sånt till efter rusturen - där kan man ju fråga nån som vet! :)

RE: Läkarlinjen på Köpenhamns universitet ht 2009
2009-08-19 12:13   Jing
Hej Jag ska också börja på KU i höst och ville bara meddela att det inte är obligatoriskt att betala till studenterrådet. Men om man vill kan man göra det när som helst senare. Mvh Jing

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀