Läkarlinjen danmark - Forum

2010-10-29 20:24   matilda

Hej! jag funderar på att söka till läkarutbildning i Danmark, läser just nu till ssk första året men känner att jag vill lära mig mer och djupare, så är sugen på läkare =) har 2 frågor

1, vad är antagningspoängen? (2010, 2011)
2, vad är behörighetskraven?


RE: Läkarlinjen danmark
2010-12-19 12:13   M_A

Hej Matilda!

Jag sökte både till Danmark och Norge. (Jag kom in i Danmark)

All info du behöver för Norge finns här --> www.läkarstudent.se/norge.html. Det mesta sker över nätet som i Sverige men de krävs att du skickar in betygen etc..

Kan redan nu säga att det är mycket svårt att komma in i Norge och själv har jag fortfarande inte listat ut hur de beräknade mina betyg.

Nu till danmark. info finns här -->www.läkarstudent.se/danmark.html

Antagningsgränserna var:

Köpenhamn: 10.8/10.5 motsv. (19.86/19.83)
Århus: 10.1/ 9.8 motsv. (19.79/19.75)
Odense: ... 10.0/ 9.9 motsv. (19.78/19.77)
Aalborg: 9.8/ 9.7 motsv. (19.75/19.73)

Hur du söker står längre ner på denna sidan: www.voiceofsteve.com/search/label/Guide%20till%20L%C3%A4karprogrammet

Allmänna regler och tips inför Danmark

Om du söker direkt efter gymnasiet eller efter 2 år så får du gångra ditt betyg med 1.08 (dvs 8%)
I Danmark krävs det som krav för att kunna söka att du har läst, utöver naturvetenskap. Engelska C och Matte E.

I Danmark accepterar man inte att man tentar upp sina betyg. (Dock kan de acceptera behörighets upp-tenta) Men de finns genvägar att komma in även om man har lägre betyg, t.ex. kan man genom kvot 2 i Köpenhamn skriva ett motiverande brev. I Odense kvot 2 skriva ett prov och i Århus i kvot 2 kollar man ditt snitt i Svenska B, Engelska B, Kemi B, Fysik B och Matte E. Har du MVG i de 5 betygen så har du står chans att komma in. Och det bästa är det finns ett undantag när det gäller att tenta upp betygen och det är Århus kvot 2.

Så om du inte har bra betyg, och jätte gärna vill plugga till läkare i en prestige full skola GRATIS. Skulle jag först (om inte du har läst dem) läsa Engelska C och Matte E så att man får berhörighet sen tenta upp alla de fem betygen som krävs kvot två i Århus till MVG (Svenska B, Engelska B, Kemi B, Fysik B och Matte E).

Lycka till!
M_A


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀