Läkare/Läkarstudenter - Forum

2011-05-01 10:39   Maria

Hej allihoppa! Jag är en tjej som vill plugga till läkare, men jag vet inte jag vågar :( ...
Jag vågar ite ens se döda människor på tv, så jag vet ite hur det skulle gå med anatomi...

Jag undrar hur det var för er läkare eller läkarstudenter?? vågade ni från början, eller var ni som jag sedan vande ni er??

MVH


RE: Läkare/Läkarstudenter
2011-05-05 12:32   M_A
Hej Maria! Jag har själv känt det som du känner. Själv har jag sen jag har varit liten hatat sprutor och blod. Det är inte så att jag är rädd eller nått, men av nån anledning så kunde jag själva uppleva känslan (smärtan!?). T.ex ser jag nån som pratar om att ha fått en spruta i armen och plötsligt så kunde jag känna mig öm i armen. Exempelvis när jag såg de första Saw filmerna kände jag mig EXTREMT illamående exempelvis obduktion delen. (www.youtube.com/watch?v=295s18C45Lc&feature=fvwrel). När jag väl fick reda på att jag hade kommit in i läkarlinjen började jag se på lite mer obehagliga filmer och tillslut man vänjer sig. (haha massa Zombie filmer ;) ). Under starten i läkarlinjen (I Danmark) minns jag att vi i början fick se bilder på brutna ben och nästan alla hoppade till. Samtidigt ville ingen visa att man var rädd. Så tänk dig, mer än 240 elever alla kritvita i ansiktet som försökte låtsas att de inte var obehagligt. Iaf, under studierna kommer du först att börja med bena, vilket du får en box med en riktig mänsklig skelett från en död människa. Några tyckte att de var obehagligt och valde plast istället. Själv tog jag en riktig och tyckte de var jätte kul. Det var som att vara i ett museum med grottmänniskor men att man fick röra bena :) Ingen hade problem med det. (och ja jag har sett världens fegaste personer, en som t.ex. inte klarar av att bo ensam) Därefter kommer muskler, artärer, vener, nerver etc.. Du kommer under din studietid kolla på preparat, det är typ som ett akvarium med olika människo delar. Tro mig, det ser inte ut som om det är riktigt, ser mer ut som fake. Det är PRECIS som att gå in i ett museum. Efter att ha spenderat månader med tusentals bilder, sätt riktiga preparat då börjar action... dissektionen. Under dissektionen är man i grupper. Pluggar du i Sverige kan de bli t.o.m. en hel klass på en kropp. Jag var iaf en grupp på fyra. Kroppen du får har sprutats med olika kemikalier så att den inte ruttnar eller har några sjukdomar. Så det ser inte ut som en riktig människa, mer som en mumie. Plus du börjar med att få olika bitar. t.ex en arm. Värsta som upplevs under dissektionen är lukten, själva kropp och sånt är inte så farligt. Men de stiiiinker som sjutton!. (Btw det är inte heller så bllooodigt eller liknande filmer.) Jag har själv dissekerat en råtta under gymnasiet och nu en människa tro de eller ej, så upplever jag råttan som värre (luktade mer). Det jag iaf försöker säga är att du inte behöver oroa dig alls... hemskt som de låter... så vänjer man sig.. Vänj dig bara inte för mycket för en läkare som har vant sig av lukten av döda människor har många döda patienter ;) Från att ha känt det hela obehagligt, sitter jag nu längre och äter mat samtidigt som jag ser på Saw ;) Min syster är nu läkare och hon klarar inte av att se på läskiga filmer.... och hon är läkare :/ Om hon kan så kan du! “Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow.” - Mary Anne Radmacher Lycka till! M_A PS: Ett citat från en vän under dissektionen "Grabbar jag vågar inte röra en död råtta men här håller jag nu en död mans hand" Btw, de bilder på nätet på döda människor exempelvis på diktatorer etc.. är extremt mycket värre.. såg precis bilder från angreppet på bin laden. De bilder där är 10 gånger obehagligare :) Så oroa dig inte för dissektionen.

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀