Läkare i Norge - Forum

2007-02-24 09:16   drglas
Hej! Jag funderar på att läsa till läkare i Norge men har inte hittat all information som jag söker och har därför några frågor som jag hoppas att ni skulle vilja hjälpa mig med. Fråga 1: jag har läst igenom informatiosbrochyrer om antagningen till läkarutbildningen i Norge men jag förstår inte allt. Jag förstår att jag måste söka i ordinärkvoten eftersom jag är 22 år. Jag läser basåret som ger mig behörighet till läkarutbildningar i Sverige (kemi a+b fysik a+b biologi a+b matematik c+d) Får jag använda dessa när jag söker till läkarprogrammet i Norge? Får jag några extrapoäng för dem som om jag läst dem på gymnasiet? Fråga 2: Tillsammans med basåret har jag 70 svenska poäng från universitet och högskola, (basår+20p filosofi+ 10p annat) hur många norska antagningspoäng får jag för det? Fråga 3: Jag har läst samhällsvetenskapligt program på gymnasiet. Får jag några extrapoäng för det? Fråga 4: Jag har gjort svensk millitärtjänst som sjukvårdssoldat (10 månader). Får jag några poäng för denna utbildning? Fråga: 5 Finns det några planer på att ändra att man inte längre får söka på upplästa betyg? Mycket tacksam för svar Med vänliga hälsningar

Ang: Läkare i Norge
2007-03-13 08:17   elin
lycka till med att komma in i norge! det är ännu svårare att komma in där än i sverige som det stora antalet utlandstuderande norrmän visar (i tex ungern)..

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀