Läkare i England - vilken skola? - Forum

2005-07-07 23:20   J
Jag skall söka medicin hösten 2006 i England, man får endast söka 4 skolor och jag har ingen aning vilken jag skall välja. Finns det någon hemsida där de bästa skolorna rankas? Kan man söka till både Cambridge och Oxford på sammagång? Vilken skola är känd för att ha bra medicinsk utbildning? etc. Är det någon som har samma planer ellert kanske redan pluggar där? Behöver verkligen hjälp med att välja skola, kan inte något om någon skola.. HJÄLP!

Läkare
2005-07-08 23:34   SOS
Hej Det enda jag vet är att oxford är rankad två när det gäller medicin i England. Jag hade en del frågor som du kanske kan hjälpa mig med dom. Hur söker man till England, Vilket snitt behöver man eller har dom annat system. All info är jag tacksam för!!

Lite hjälp..
2005-07-11 10:43   J
Hej! Man söker via UCAS (www.ucas.com) det är motsvarande av Sveriges VHS, ja, dom har ett annat system... det beror på från skola till skola, men de flesta skolor vill ha höga betyg i de ämnen som är relevanta med programmet du sökt. om du t.e.x väljer medicin vill de att du ska ha vg/mvg i kemi, biologi, fysik etc.! Sedan måste man ha en bra ansökan, personligt brev, referens, arbetslivserfarenhet m.m men allt detta kan du läsa på UCAS hemsida eller så klan du gå in på www.britishcouncil.org

Ang: Läkare i England - vilken skola?
2005-10-04 21:27   besviken
du behöver 20,0 för Cambridge / Oxford. glasgow , edinburgh etc man behöver 20,0 där med.

Ang: Läkare i England - vilken skola?
2006-06-30 00:43   FP
hej du bör inte söka till både cambridge och oxford, välj en av dom eftersom anledningen till att du söker dit inte är för att gå på ett "fancy university", utan för att det är bra eller nåt du gillar. men kolla in ucas.co.uk elr britishcouncil.co.uk elr universitetens hemsidor kolla också in rankningar av englands universitet på The Guardians elr Times hemsidor. Good luck

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀