Läkare i Bolivia - Forum

2012-04-08 17:18   Tilda

Hej Jag är svensk medborgare och ursprungligen från Bolivia. Jga har alltid drömt om att bli läkare men har inte betyg som räcker för att studera i Sverige. Jag funderar därför att läsa till Läkare i Bolivia. Ett privat universitet (Universidad del Valle) som har bra kvalite på utbildningen (5 år). Jag har förstått att jag kan få CSN och troligtvis kan göra AT tjänsten i Sverige. Tycker ni att det är en bra ide? Något speciellt jag ska tänka på? Hälsningar Tilda


RE: Läkare i Bolivia
2012-05-14 21:51   Erik

Hej! Din situation påminner väldigt mycket om hur jag hade det för ett par år sedan. Jag bodde under en tid i södra Bolivia (i staden Tarija om du känner till den), och var inne på att börja plugga medicin vid universitet där. Då jag kollade med socialstyrelsen i Sverige sa de att det inte skulle vara några problem att arbeta i Sverige sen, men att det är enklare om man har en examen från ett annat EU-land, eftersom man då är garanterad att kunna få ut en svensk legitimation efter utbildningen. Om man utbildat sig utanför EU måste man skriva ett särskilt kunskapsprov då man gått ut, för att sedan komplettera det med AT. För mig slutade det med att jag sökte läkarprogrammet vid ett universitet i Riga (Lettland) istället, och jag har nu läst där i 4 terminer och trivs väldigt bra. Min uppfattning är alltså att det säkert går att plugga utanför EU också, men att det i slutänden blir lättare att komma tillbaka till Sverige senare om man läst inom EU. Fördelen med Lettland är också att det ligger väldigt nära Sverige och RIga är en mycket trevlig stad att plugga i, plus att utbildningen hittills varit mycket bra även om det är tufft. Om du undrar mer kring detta är det bara att du hör av dig!


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀