Läkare Gdansk hösten 2010 - Forum

2009-11-04 20:06   R
Hello! Jag tänkte mig söka till Gdansk 2010, och skulle väl vara rätt så bra att veta flera från Sverige söker dit. Så man är inte är helt ensam därborta! Någon som är på eller vad?:) /R

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-07 19:38   Nicklas
Hej! Mitt namn är Nicklas och jag tänkte också söka in till Gdansk till hösten 2010. Vet någon hur det är med jullovet? Har varit lite i kontakt med Dr.Barbara och är mycket positiv. Om det är någon som vill prata så är det bara att höra av sig :) mail: NicklasNilssonbostad@hotmail.com

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-09 01:28   pola osma n
ja vi är några vänner som ska söka ditt 2010. jag har redan några vänner där så jag vet exakt hur man söker och så om du vill du kan adda mig. Pola2_87@hot

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-09 22:02   Mohsen
aa det är sant, Han killen pola2_87@,, vet hur man söker dit, han hjälpte mig komma in, han har kontakter i Gdansk:P

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-10 18:59   Sofie
Att det inte finns några svenskar här behöver du inte oroa dig för... English division kallas inofficiellt för swedish division... Skulle väl tippa på att ca 60% är svenskar här. Kanske mer. Se bara till att du är 110% säker på att det är läkare du vill bli. För det blir många svårigheter. Sveriges daltande och ärlighet kan man kyssa hejdå. Välkomen till polen ;)

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-11 12:55   SAH
Hejsan allihopa, jag själv funderar på att läsa i gdansk HT10 men är fortfarande inte säker på om varför jag ska plugga just där. Ni kanske kan hjälpa mig? varför just i gdansk och inte de andra 4-5 universiteten som finns i polen? /SAH

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-13 16:29   Doctor
Hej Jag tänker söka till Gdansk HT 2011 och jag vill fråga er som redan går där om intagningarna och vilka betyg som krävs för att komma in? jag har 2 terminer kvar tills gymnasietiden är över och mina betyg ligger på flest G VG och några MVG jag har alltså klarat alla kurser så frågan till er är, behöver man ha höga betyg för att bli intagen ?

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-16 16:08   s
Du behöver högskolebehörighet. = 2250 poäng G Och minst VG i: Kemi A o B Fysik A o B Biologi A o B Engelska A o B Dom räknar ut nåt snitt med dessa betyg. tex om du har mvg i Biologi A och G i Kemi B så blir snittet VG. Alltså måste snittet i dessa betyg vara minst VG Sen får man göra ett intagningsprov. Klarar man inte det så klarar man definitivt inte utbildningen här... Det började 190 elever här HT 2009... De som går 6e året är 40 st... Det är redan flera som hoppat av...

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-16 20:29   ade
Pola tack för din hjälp, nu vet jag hur man gör

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-21 00:02   Aaso
Ni säger att ni har redan kommit in till HT 2010? Har då börjat o ta emot studenter ?? Jag pratat med Dr. Barbara och hon sa att man får beskedet i Juni!

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-11-24 16:22   s
jag började HT 2009 ;)

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-01 14:22   dr.won
Dzien dobre! Hate to be a partypooper ! Vill ge radet att inte Inte plugga i Gdansk! Vill du 1. Ma daligt 2. Lara dig vara sjalvdestruktiv 3. Inte fatta vilka mojligheter du egentligen har 4. Forsaka din egentliga kapacitet i ett rutet system som ser pa dig med blinda ogon 5. Betala med pengar for respekt och forstaelse 6. Tvingas acceptera en hysterisk studiemiljo som praglas av en oforlatlig hierarki som faktiskt skiter i dig o dina drommar Jag har tvekat att vara arlig...skriva nagot ont, saga nagot ont om mina egna erfarenheter. Nar jag nu vet att jag ALDRIG kommer aka tillbaka till Gdansk sa kanns det dock okej och bra att skriva har. Jag vill att alla ska veta vilket helvete som vantar i Gdansk och vill rada er att forst gora allt for att komma in i norden (sverige,norge eller danmark )innan ni aker. Fine, skit latt att komma in i Gdansk, ett dumt prov and you are doctor to be: BULLSHIT!!! You will be torn apart, jerked around with, put down. Och ingen kommer bry sig mer an kanske dina vanner. Ingen i studieadministrationen, lararna... sla upp ordet korrupt i en ordbok, snegla i en historiebok, tank pa maktloshet och vad det egentligen innebar att bo i allt detta under 6 ar. As for the Jedlinskis...haha fan vilket skamt! Snalla skippa the easy way out cause its just down the drain. Anything but Gdansk. Skulle inte ens skicka min varsta fiende dit. And if you are going anyways: prepare for the green mile. Fan va skont ett en gang brustet hjarta With great expectations Been there done that Dowidzenia!

RE: RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-01 21:13   lily
sheeet det låter värre än Cuba basen hahaa.. jag visste att det var ngt konsigt i i Gdansk

RE: RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-02 13:59   Rick
Som ni ser finns det ju folk som tror att man åker till ett annat land, slappar i 6år och får ut en läkarlegitimation.. riktigt så går det inte till. Det är hårt plugg som gäller, inget snack om den saken! Lärarna kan vara riktiga svin emellanåt. Är ni tillräckligt motiverade så går ju allt. Kör hårt

RE: RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-02 16:22   Student I Gdansk
Till Personen som ger rådet att inte plugga i Gdansk: Det du skriver är ju inte riktigt korrekt, antagligen bodde du i Gdansk mindre än ett halvår och det ger dig tyvärr inte så bra insikt i hur livet funkar här. Vissa är bittra, andra gör det bästa utav situationen som man sitter i på grund av sigsjälv och tar tjuren vid hornen. Att det e svårare och att man inte lever i den svenska bubblan av att " alla ska ha det bra " är sant, men det som inte dödar dig gör dig starkare. The easy way out.. som du beskriver det är den du tagit, hoppat av och försökt dig på något lättare. Jag har aldrig ångrat en dag att jag valde att studera i Polen, om mindre än X år kommer jag vara läkare och få jobba resten av mitt liv med det jag verkligen vill istället för att ta någon alternativ väg som jag inte är 100% nöjd med. Vi lever i snitt 75 år. Man ska arbeta 35-40 av dom. Slutsats: Gör något man verkligen vill även fast vägen inte är den lättaste. Student I gdansk

RE: RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-02 17:40   abe
Mycket intressant inlägg av dr. won (se ovan). Jag har läst i Gdansk i flera år, och jag kan säga att jag blir helt förvånad över majoriteten som har skrivits i detta inlägg. Jag tänkte börja med att tolka hans/hennes punkter. 1. Ma daligt : Nej, men vill jag verkligen bli läkare? Ja. Mycket simpelt med andra ord. Om dr Who skulle kunna vara så snäll att hitta en läkarutbildning där man ska bli läkare i en totalt stressfri miljö, och aldrig må dåligt får han/hon gärna meddela mig om detta universitet 2. Lara dig vara sjalvdestruktiv : Min livsstil har förändrats till det bättre sen jag började läsa i Gdansk. Vad skulle jag kunna tolka av detta? Att denna frågan kanske är högst individuell? 3. Inte fatta vilka mojligheter du egentligen har : Intressant punkt. För vad är verkligen var persons möjlighet? Tack vare pressen att klara prov har jag insett vilka möjligheter jag verkligen har. I en slapp miljö så hade jag presterat mycket sämre, och därmed lärt mig mycket mycket mindre. 4. Forsaka din egentliga kapacitet i ett rutet system som ser pa dig med blinda ogon : Jag står fast vid vad jag skrivit vid punkt tre. Förövrigt förstår jag inte det dåliga med blinda ögon? Borde inte alla få samma förutsättningar? 5. Betala med pengar for respekt och forstaelse : Detta är en punkt jag absolut inte kan förstå, vad menar dr. Won? Om det är korruptionen som nämndes i hans/hennes inlägg så kan jag svara rätt ut: Det är högt respekterade professorer, läkare och vetenskapsmän som utvärderar din kunskapsnivå. De accepterar bara kunskap, och besitter man inte denna får man, som dr. Won, åka hem. 6. Tvingas acceptera en hysterisk studiemiljo som praglas av en oforlatlig hierarki som faktiskt skiter i dig o dina drommar : Goddag yxskaft. Vi befinner oss inte i en gymnasieklass på 20-30 personer som vi gjorde i en gång i tiden. Vi är många fler och därför blir det mindre personligt, det är bara så det är. Gällandes studiemiljön, ja den är hård, men det är inget som inte nämnts tidigare i denna tråd. Är du säker på att det är detta du vill är det inget att oroa sig över. Det tråkigaste med dr. Wons inlägg är att denna person ger intrycket på att detta universitet ej kan utbilda kompetenta personer. Eftersom vi följer Polsk standard, och Polska läkare är högt ansedda i Sverige är jag inte det minsta orolig över att min kompetens kommer att vara tillräcklig om några år. Maktlöshet? Tja, kanske om du inte har någon självdisciplin för fem öre. Jag har aldrig missat en tenta som jag pluggat inför. Jag tycker nästan att detta är definitionen av kontroll, och därför ger det mig, i mina ögon, makt. Förövrigt är utbildningen helt på engelska, detta ger, som ni kanske sett i dr. Wons inlägg en större kontroll över detta språk.

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-02 20:00   Bror
dr.won du borde söka hjälp du verkar ha fått en ordentlig smäll men du ska veta att inget kommer dukat här i livet utan man får ta livets smällar och acceptera det och säger detta with all due respect. Om man inte blir intagen i norden så måste man göra vad man måste för att uträtta det man vill. Det du beskrev var din egen upplevelse av din tid där men försök inte förvirra andras förväntan bara för det. Utbildning som utbildning, oavsett var du väljer att fortsätta med dina studier.

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-02 20:56   Larson
Dowidzenia! jag tycker att du är lite barnslig när du går på universitet det är klart att man ska va självständigt det är inte gymansiet så att lärarana springer eftere dig det är UNiveristet!!!!!! jag pluggar där och jag trivs jätte bra bättre än sverige

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-02 20:57   Larson
Dowidzenia! jag tycker att du är lite barnslig när du går på universitet det är klart att man ska va självständigt det är inte gymansiet så att lärarana springer eftere dig det är UNiveristet!!!!!! jag pluggar där och jag trivs jätte bra bättre än sverige

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-06 13:29   dr.who
dr who igen! Tycker alla som uttrycker sig om min självdisciplin, bitterhet, studieförmåga etc. ska hålla käften. Jag har världen framför mina fötter tack vare att jag sket i gdansk. Jag pluggar vid Köpenhamn och doktorerar vid sidan om så you guys should just stop judging anything you dont know. Man kan sitta och tycka illa om det jag skrev men faktum är att lever man där så kan man inget annat än acceptera allt man måste utstå. Jag är glad att jag slipper. Jag är glad att jag satsa på mig själv. Gdansk var aldrig en easy way out för mig- det var riktat mot alla som tror att det är det- och dem är många. Många fattar inte hur hårt det är förren dem är där. Läkarlinjen är hård överallt, men Gdansk är ruination. Jag var inte den som hoppa av pga resultat,utan det var akut sjukdom i min familj som fick mig att dra mig tillbaka.Jag var långt från den som missa prov, satt på omprov, snarare tvärtom. Jag klara allt with excellence. Jag är ingen nolla med känsla för hämnd och bitterhet.Snarare tvärtom - jag ville skriva min sanning. Och det här är min sanning, jag sa aldrig att den gäller alla. Men att andra borde få höra mer än klyschor som " ta tjuren vid hornet", etc. Mitt liv har aldrig varit bättre,än nu när jag i bättre tider kan snegla tillbaka på det som en gång var en verklighet. Och om ni för allt vad ni har inte fattar att det är ett sjukt klimat där nere, så är det säkerligen något fel. Ja visst ska man klara stress, press, som läkare...Jag är inte dum i huvudet som vissa här försöker mena.Att jag inte skulle begrippa vilken förmåga det krävs psykiskt för att kunna bli läkare. Jag tar varken lätt på livet eller mina mål. Men tar heller inte lätt på ett universitet som pressar sina elever på pengar. Till abe- get a damn reality check "Vi befinner oss inte i en gymnasieklass på 20-30 personer som vi gjorde i en gång i tiden." Ja tydligen vet du allt om mina förväntningar. Why dont you start with yourself and your horrible expectations of others.And your cheap irony....the bin No futhur comments

RE: RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-08 19:54   Hasse
Hej! Jag funderar på att söka till Gdansk HT 2010! Blanketterna kommer om några dagar... Om det är fler som ska söka dit så kan vi väl prata lite! :D

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-14 16:24   ade
Hej, ja ska också läsa i polen, skulle vara trevligt om vi kunde prata lite innan. Adel_beckham@hotmail.com

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-16 00:28   ade
Hej alla som ska läsa i polen :) skulle jätte järna vilja att vi prata lite innan plugget och motivera varandra :) adel_beckham@hotmail.com

RE: RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-16 16:14   Hjälp
Nä men hallå, så illa är det ju inte här! Du skriver att du var "excellent" och fick dra dig tillbaka pga sjukdom i familjen - kanske är du då van vid det svenska sättet att få allting serverat på silverfat? JA det är hårt här, JA man får kämpa - men jag vill det! Jag vill få en bra utbildning, jag vill klara mig själv och inte behöva förlita mig på andra hela tiden. Därför klarar jag mig bra här nere, för jag vill.

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-17 10:04   Ar
@Hasse "Blanketterna kommer om några dagar..." Jag fick samma lov men nu är det ca. 45 dagar att jag väntar på blanketterna from jedlinskis!!! Let me know if you get something!

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-18 12:25   ade
ja har fått blanketterna innan lovet

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-19 13:01   Sara
Hej var får man blanketterna ifrån? har oxå tänkt att läsa medicin i bla Polen. Gör man ett speciellt test innan man blir accepterad eller går de på betygen? mvh/Sara

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-19 13:01   Sara
Hej var får man blanketterna ifrån? har oxå tänkt att läsa medicin i bla Polen. Gör man ett speciellt test innan man blir accepterad eller går de på betygen? mvh/Sara

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-19 20:04   Din mamma
''faktum är att lever man där så kan man inget annat än acceptera allt man måste utstå.'' de klart att du måste acceptera och utstå med platsen du lever på . Denna hemsida är inte till att klaga, här frågar man om positiva, förnuftiga råd. Som ska sända positiv energi till läsarna get it?

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-21 12:14   dr.who
Du glömmer att folk förtjänar sanningen. Och nej man måste inte acceptera en dålig tillvaro. Skulle du ligga i diket och bara " fan bara att acceptera alltså". Jag är förvånad över att fler inte tar till sig ngt av det jag säger. Min ambition med mitt inlägg var att avråda men också sporra. Jag tror att många åker utan att gett sverige och resterande norden en riktig dödskamp. Jag vet inte hur många som åker raka vägen ner till ex. gdansk direkt efter gymnasiet utan insikter om vare sig själva eller ngn annan. Och samtliga blir kickade. Varför ska en ung människa behöva en sån erfarenhet. Man lär sig säkert massa, men jag tror på att man ska ta ansvar för sina drömmar. Jag tror inte alla gett allt för att leva upp till sin egen absoluta potential hör hemma. Sen kan man ju också fråga sig om man vill läsa ett inlägg av ngn som kallar sig " din mamma". Verkligen moget, här talar vi verkligen om någon som bör vägleda en i valet av utbildningsort. Just wise up.Truth is the best guidance in any life.Stick to the dream and the fight with powers.

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-21 18:29   ade
hej sara, du måste kontakta barbara för o få blanketterna, har du msn så pratar vi där så ja kan förklara

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-23 11:29   Ar
@Sara gå till www.jedlinski.com/ där finns allt du behöver o veta!

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2009-12-23 18:09   sara
-ade ; good,, ;) .. farishta_87@hotmail.com

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-01-08 09:20   Paula
tja. har också sökt till Gdansk ht 2010. Så NI är inte ensamma. Var ska ni skriva inträdesprovet?? GB eller Sthlm?? Paula

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-01-11 10:50   ade
ja tror ska skriva den i göteborg

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-01-12 15:48   Sara
vilken datum är dem testena i Göteborg och stockholm?...

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-01-13 09:44   paula
hej. jag ska också söka till Gdansk till hösten 2010. Har fått hem blanketter redan. vad jag har hört så är det många från Sverige som åpluggar där. Du behöver inte vara orolig för att du ska vara själv där. Paula

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-01-13 09:46   paula
hej Sara. Förra året var skrev man provet i Gb den 6 juni och den 8 juni i Sthlm. Jag vat inte när man ska skriva i år. Jedlinski har inte uppdaterat hemsidan på ett bra tag sen. När jag pratade med de sist sa de att de skulle uppdatera priser och datum i december men de har inte gjort det än. Paula

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-01-13 09:49   paula
jag fick blanketterna en vecka eftyer att jag pratat med de. Ring till barbara och fråga varför de dröjer. Paula

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-01-16 17:37   Anna
Hejsan, jag ska också söka till Gdansk HT10. Vad kul att det finns flera som ska göra det. Du får gärna adda mig på anna.daas@live.se. Vet du hur man gör med rumskompisar. Bestämmar man de själv eller?

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-02-11 21:20   Fahim
Hellloo! Jag har också sökt till Gdansk HT10, några här som är från Stockholm? Skulle vara roligt och pratas samman :) msn: sran22@hotmail.com MVH Fahim

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-02-19 00:51   Hakeem
Tja tja! Jag kommer också att läsa till hösten 2010, blanketter och allt har skickats in. kul att det är så många som sökt! ser verkligen fram emot det! ni får gärna adda på hakkan_021@hotmail.com , om ni vill snacka lite och bolla med funderingar och idéer. Mvh Hakeem !

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-02-19 13:22   Jessica
Hejsan! Jag funderar också på att söka till Gdansk :) Problemet är att jag tar studenten 5.6 och inträdesprovet i Sthlm är 6.6. Jag vet att man ska priortitera studier, men man vill ju inte missa sin egen studentfest.... Så jag funderar på att åka och skriva det i G:borg istället. Någon annan som ska skriva det där? och är det någon som vet hur länge det tar? (börjar 13.00) Mvh Jessica :)

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-02-21 11:14   Anna
hej jessica jag bor i göteborg så jag lär nog skriva det här. Men hur vet du när intagningsproven är och vet du när den är i Göteborg?

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-02-22 13:16   adel
hej anna, har du de blåa pappret de står allt där, ja ska också göra den i göteborg.

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-03-10 17:23   Mado
Hejsan allihopa, jag är från Malmö och har sökt till Gdansk I polen 2010, jag skulle gärna vilja komma i kontakt med fler ska söka/sökt, och/eller info om provet som komma skall i Juni ?? MVH : Mado

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-03-10 17:56   Yeah
Hahahahhah ni är roliga

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-03-12 12:33   Anish
Hej Mado ! Jag bor i Helsingborg och ska också söka till Gdansk 2010, info om provet finns i det lilla häftet som man får hemskickat av Selection Committee :)

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-03-12 16:32   Sara
hej Mado, jag bor osså i hbg och ska söka till gdansk,,jedlinski.com (du kan osså kolla på hemsidan)

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-03-13 16:07   jossan
Hejsan på er, Jag kommer också att söka till Gdansk 2010, så det är jätteroligt att följa denna tråd och se att det är så många som ska söka. Jag tänkte bara höra om det är någon av er alla ute där som har tidigare arbetserfarenheter eller om de flesta av er som kommer söka kommer direkt från gymnasiet? Själv är jag 27 år och har redan en universitetsexamen men känner ändå att jag nu vill läsa till läkare och ge det en chans. Så, har någon av er andra ungefär samma bakgrund som mig? Känner mig för övrigt sjukt nervös inför provet, är det någon som har hört hur svårt det brukar vara? Ha en finfin dag! /jossan

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-03-22 10:29   freshta
tänker oxå ansöka till gdansk 2010, afghaaan_angel@hotmail.com

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-04-05 22:58   Nima
Hej! Har själv sökt till läkarlinjen i Gdansk och Wroclaw... har tänkt att börja nu i höst Undrar ifall någon har fått någon kallelse till intagningsprovet, eller hur funkar det? skulle vara skoj att få kontakt med andra innan man åkte;) nima_ghambin@hotmail.com

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-05-21 15:54   shira
Hej alla! Jag ska också börja HT2010 om allt gå bra på prov dagen och intervju! Har ni pluggat bara de där rubrikerna som står under Biologi och Kemi? Eller allting from Kemi A,B och Biology A,B ? I alla fall, kul att så många kommer att börja i September! Lycka till på provet!!! Shira shiranirel@hotmail.com

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-05-24 09:45   jossan
Hejsan! Ja, nu är det verkligen inte länge kvar till provdagen. Är det någon som har gjort det här provet tidigare, så man vet ungefär hur svårt det brukar vara? Trots att jag pluggar känner jag mig väldigt nervös inför provdagen. Vet någon hur många som har anmält sig i år btw? Ha en fin dag alla! Ses kanske i sthlm den 6/6 :)

RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-08-05 10:57   oscar.sporrong@comhem.se

Hej! Jag undrar hur svårt det är att komma in där?
Var antagningsprovet svårt för att komma in?
Jag har funderingar på att läsa utomlands i polen men vet alldeles för lite information om hur man söker, vore bra om man kunde komma i kontakt med någon som pluggar där..
Min msn är oscar_sporrong@hotmail.com om det är någon som pluggar där och kan tala om hur upplägget är och vad som krävs för att komma in.

Tack på förhand!


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-08-11 22:56   Petra

HEJ

Är det någon som ska börja plugga i gdansk nu till hösten 2010? Jag ska börja och det
vore jätteroligt att komma i kontakt med några nu innan man åker. Hör gärna av er
om ni ska börja och vill prata :) ps_mimmi@hotmail.com

/Petra


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-09-02 18:24   gdansk

Hej!!
Jag e en tjej som har kommit in i gdansk, undrar om d finns non tjej som vill dela en student rum.

angel


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-09-05 23:02   Mado

Hejsan, jag ska börja plugga i Gdansk nu i september, ja har sett att vissa sökt och andra kommit in där, vore trevligt att få prata med folk som ska dit.
Mado


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-09-06 11:55   Petra

Hej.

Vad roligt att du också ska börja i gdansk :)
Om du vill prata kan du maila till mig (ps_mimmi@hotmail.com) eller
lägga till mig på facebook, Petra Ström. :)

/Petra


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-09-07 13:34   Dr M

Hej,

Vilket datum ska ni åka ner till Gdansk? Hur har ni tänkt göra med boendet?


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-12-14 12:13   Maria

Hej Jossan,
nu ar det ett tag sedan ditt inlagg. Borjade du plugga till lakare? Jag ar ocksa 27 och funderar pa att borja men ar radd att vara aldre an alla andra och dessutom att bli klar sa sent.
Hur kanner du att det ar?
tacksam for rad!

Maria


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-12-18 14:23   jozzan

Hej Maria!

Ja, jag har faktiskt börjat läsa till läkare och än så länge trivs jag väldigt bra här i Gdansk. Visst har livet här sina ups and downs men och andra sidan går livet upp och ner oavsett var man befinner sig :)

Att man har några år i bagaget när man börjar plugga ser jag inte alls som någon nackdel faktiskt. Jag kommer ihåg när jag pluggade tidigare i mitt liv att jag var väldigt mån om att bli färdig och utexaminerad vid 25 års ålder men nu inser jag att det kvittar fullkomligt. Dessutom är man inte så "gammal" (om vi nu ska använda det ordet:)) när man går ut härifrån - jag kommer (liksom du, ifall du börjar plugga) vara kring 33 år och det är faktiskt inte särskilt gammalt för att vara läkare. Och det är ju inte så att man har suttit och rullat tummarna åren fram tills nu. Jag är glad över allt jag gjort och är lika glad över att jag vågat ta detta kliv och ge läkarlinjen ett försök.

Visst är det ganska många unga här men man hittar sina som man umgås med, så det är egentligen inget problem i sig heller. Så, funderar du på läkaryrket och att börja plugga här i polen tycker jag inte du ska tveka - ge det åtminstone en chans. Visar det sig senare att det inte är ens grej är det ju faktiskt bara att hoppa av - farligare än så är det inte:)

Hoppas detta kan vara någorlunda till nytta för dig. Har du ytterligare några frågor/funderingar ska du inte tveka att höra av dig.

Ha det fint och god jul:)

Vänligast,
jozzan


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-12-20 19:47   lalala

hej Jozzan. Oroa inte dig för åldern. Det finns 28 åringar som börjat plugga i år. Det är gammalt men vad spelar det för roll?? Ingen bryr sig :) Den äldsta personen jag evt i år 1 är över 40 bast. So what liksom?? Några har till och med barn och familj och ändå åker de till PL för att bli något de kanske velat länge. Din vilja är ditt vapen. Tänk inte på sånt som ålder det är bara onödig slöseri på din tid och energi :) Ha det fint


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2010-12-21 12:52   YAY

Håller med dig lalala!!!
Jozzan, du vill väl inte ångra att du inte tog chansen och pluggade till läkare!!!
Livet består av massor med val, och detta är bara ett av dem.

Give it a try!

LYCKA TILL JOZZAN ;)


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2011-03-14 03:19   wasel

Hej, jag undrar hur skulle jag ansöka om jag vill söka till polen o vilken va e skillnaden mellan Gdansk o andra städer. dvs studieviss. jag vet nt när sista datum e för att söka men jag vill så gärna få d gjort. har fått d får mig att måste bli d. Any advise would be considered deeply helpfull. vill gärna veta lite i detalj om nån har tid o skriva o väg leda!!! tack så hemst mkt i förväg till alla :)


RE: Läkare Gdansk hösten 2010
2011-03-14 14:52   J.A

För att kunna ansöka till Medical University of Gdansk är det lättast att du tar kontakt med Barbara Jedlinska. Hon är nu svensk men kommer ifrån polen och hon hjälper därför svenska studenter att ta kontakt med skolan i gdansk osv.. Maila eller ring till henne så kommer hon berätta allt du behöver veta! :)
Lycka till med ansökan!

Dr. Barbara Jedlińska
Selection Committee
Truedsgatan 2-F
215 67 Malmö, Sweden

Tel: +46 40 926325
Mobile: +46 708 170671
Fax: +46 40 928898


Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀