Läkar utb Rumänien ht08 - Forum

2008-01-10 14:13   Jasmin
Hej Är det någon mer som skall börja plugga medicin ht08 i Cluj (Rumänien) Har tänkt att köra ner kring den 15 sep, hade varit skoj med resesällskap Mvh Jasmin

hur gjorde du?
2008-01-11 16:44   Sara
Hej Jasmin! Jag och en kompis har bestämt oss för att plugga i rumänien HT 08. Vi har sökt tjeckien, Ungern och polen också men deras antagningsprov är inte förren i maj. Hur gjorde du för att ansöka? Jag vore jätte tacksam om du kunde berätta för mig för jag har hört att man blir antagen redan efter ansökan är klar, och jag skulle vilja fixa det så fort som möjligt så att man vet. Jag har sökt via plugga medicin men inte hört något från dem så jag tänkte att jag kunde fixa själv. Hur gjorde du? MVH Sara

Ang: Läkar utb Rumänien ht08
2008-01-15 14:43   Helen
Hej Jasmin! Jag heter Helen och har tänkt att börja plugga medecin i Rumänien hösten 2008. Skulle vilja veta lite mer om universitetet och hur man anmäler sig; när sista anmälnings dagen är och när terminen börjar. Om du vet detta skulle du väll kunna höra av dig till mig regndroppen89snabelahotmail.com Tack på förhand Helen Olsson

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-01-23 21:21   Anna
Hej! Jag har också tänkt plugga till läkare utomlands men funderar mest på Ungern för tillfället? Inga speciella preferenser så kanske Rumänien är ett alternativ? Var hittar man info? Hur bestämde du dig för just Rumänien? MVH Anna

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-01-27 20:33   vill plugga t läkare
Hej Jasmin jag och några kompisar vill också d. Du får kontakta mig på ghani_sara@hotmail.com för jag har inte din mail.

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-01-31 20:27   Sara
Hej Jasmin !! Jag tänkte söka och plugga medicin ht08 i Cluj i Rumänien men problemet är att jag inte vet hur jag ska gå till väga, skulle vara ytterst tacksam om jag fick information angående hur jag kan göra för att söka till universitetet. Du får väldigt gärna kontakta mig på min mail: alkhazaali_781@hotmail.com Tack i för hand ^_*

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-01-31 20:50   Sarah
Hej Jasmin!! Jag har tänkt plugga medicin ht08 i Cluj och är väldigt intresserad av detta, men problemet är att jag inte vet hur jag ska gå till väga ........ skulle vara ytterst tacksam om du kunde informera mig angående hur jag kan söka till universitetet...... Du får väldigt gärna kontakta mig på min mail alkhazaali_781@hotmail.com Tacksam för ett svar

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-03-03 23:55   /Varnaren
Hej! Jag har en kompis som pluggar i Rumänien, Cluj som åkte HT 07. Det blev tyvär inte som de sa. Han berättade att de inte hade salar från början, skolan skiljer ganska regält från den svenska. Lärarna är dåliga, det finns inga bostäder från början. Plugga Medicin lurar folk. De hjälper inte ens till med det de lovar. De svarar aldrig på telefon. Jag hade tänkt och plugga i Rumänien, men efter det min kompis berättat så blir det Polen, Ungern, eller Tjeckien. Ville bara varna er.

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-05-11 08:17   RzA
är det någon här som vet hur man söker till Cluj själv, och inte genom plugga medicin?

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-05-13 06:08   Angel
Hej RzA, Du ska fylla i en "APPLICATION FOR THE ISSUANCE OF LETTER OF ACCEPTANCE TO STUDIES" som du hittar under denna länk: www.edu.ro/index.php/articles/c371/ Den ska skickas till "MINISTRY of Education och Research in Romania". När du väl fått tillbaka din "acceptance" så ska du skicka den tillsammans med resten av dokumenten till universitetet du är intresserad av. Har du frågor så är det bara att vända dig till rumänska ambassaden i sthlm. kontakt info. stockholm.mae.ro/index.php?lang=en&id=12419 Jag har precis sökt och väntas på svar. Kan inte garantera 100% att det ska vara så. Men jag kan säga att det tog mig två veckor med en massa samtal och e-mail tills jag kom på allt detta. Hade kanske varit billigare om man åkt dit oc fixat allting själv :P Hälsningar Nån som precis sökt

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-05-13 18:35   josefh
Tjenare Angel, Är det inte så att det räcker med att skicka in betyg, personbevis, kopia på pass, samt 5 passbilder direkt till universitetet? Vad jag har uppfattat det som ska man först göra detta och sedan, när man blivit antagen, skicka in Letter of Acceptance. I annat fall blir det väldigt svårt att hinna söka till Cluj innan den 20 maj.

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-05-14 09:28   Rza
Tack för informationen Angel, har oxå sökt nu =)

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-05-21 21:41   student
hej! jag pluggar i cluj-napoca i rumänien, och sökte hit genom plugga medicin. vill bara varna er alla om att plugga medicin har blåst många av oss studenter, genom att ta flera tusen extra kronor i hyra, bland annat, plus en hel del annat. vill ni plugga här, så skulle jag rekommendera er att åka ner hit och fixa allt själva, för det är busenkelt! men såklart kan det tyckas vara bekvämare att få allt leverarat på ett fat, som plugga medicin anser sig erbjuda.. isåfall, sök genom företaget, men välj inte boende genom dem! (men tro mig, ni kommer inte bli antagna då.. Alex som har hand om företaget är pengagalen, och kommer ta in alla som sökt boende, så han får ut så mycket som möjligt av det) ville bara varna er. för övrigt är cluj en underbar studentstad! men förvänta er inte att det kommer vara som i sverige. skolan är fortfarande outvecklad, och skolsalarna behöver verkligen vara med i total room makeover eller nåt.. lärarna har inte den bästa engelskan, och ja, tyvärr så är det ganska oorganiserat vad gäller skolans planering och liknande saker! men glöm inte heller att det blir vad man gör det till ;)

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-05-22 17:14   Thorsa
När ska man åka ner då för att fixa boende själv? Vore kanon om man fick hjälp av någon svensk som pluggar där. Hur är det med internet i lägenheterna? Hur är förbindelserna mellan Sverige och Rumänien? får man flyga till Bukarest?

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-05-23 15:23   Anders Rohlin
Tjennare, Jag och 3 andra kompisar sökte läkarutbildningen i Rumänien via plugga medicin och vi har alla fått besked att vi är intagna och allt är lugnt. Vi får lägenhet av dom till en början, sen får man la försöka fixa nått själv eftersom de e lite dyrare att hyra utav dom, men men. Skulle bara se efter om det är någon annan här som kommit in i Cluj till hösten. Skulle va trevligt o snacka. Ha de // Rohlin

RE: Läkar utb Rumänien ht08
2008-07-03 00:20   M-L
Hej! Jag var nere i cluj och hälsade på, ville bara berätta att det var en fin stad, alla svenskar var jätte trevliga och det ska bli super kul att plugga där till hösten. Träffade bara en lärare, men han var toppen! Klart att allt var sjukt retro med träbänkar och grejer men lite får man ju tåla! Jag längtar!

Sveriges mest utbildande nyhetsbrev?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀